בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ

כחצי מיליון חולים סוכרת סוג 2 יש בישראל. אלא שמעבר למחלה עצמה, פעמים רבות מביאה איתה הסוכרת גם סיכון מוגבר להתקפי לב ושבץ. פרופ' דורון זגר, נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל, וראש מערך הלב בסורוקה, מתארח באולפן ynet כדי לדון בנושא.
"סוכרת היא מחלה, שאחד הדברים שהיא גורמת זה פגיעה קשה בכלי הדם. הסוכרת פוגעת בעיניים, פוגעת בכליות, והיא מאיצה מאוד את המחלה שנקראת טרשת העורקים, שזאת המחלה שלמעשה גורמת להתקפי לב, לשבץ, ולמחלה בכלי הדם ברגליים וכו'.
"לכן, אנחנו יודעים שסוכרת קשורה קשר הדוק למחלות לב וכלי דם, ולכן כשאנחנו פוגשים חולה סוכרת, הנחת העבודה שלנו, שנגרם לו נזק נוסף בגוף מעבר למחלה עצמה".
יש דרכים שחולה סוכרת יכול להפחית את הסיכון הזה ללב ולכלי הדם? "בוודאי. כל הצעדים שחשובים למה שאנחנו מכנים "מניעה ראשונית", בהנחה שאין לו עדיין מחלה בלב ובכלי הדם, הם נורא חשובים כאן. החל גם מאיזון הסוכרת עצמה, אבל יותר חשוב מזה זה הכולסטרול. לרבים מאוד מהחולים האלה יש גם הפרעה במשק שומני הדם, זה חשוב מאוד אצלם.
"אנחנו היום מתייחסים לחולי סוכרת, מבחינת עוצמת הפחתת הכולסטרול, באותה חומרה שהיינו מתייחסים למישהו שכבר עבר התקף. החולים האלה זקוקים להורדה מאוד אגרסיבית של שומנים מהדם. הפעילות הגופנית היא סופר חשובה, הפסקת עישון, איזון לחץ דם, כל הדברים האלה".
מה עם ירידה במשקל, האם היא ממש יכולה להפחית את הסיכון הזה של הפגיעה בלב ובכלי הדם? "בוודאי. ירידה במשקל, כאשר היא ניכרת, עשויה בהחלט להקטין את כל הסיכון הקרדיווסקולרי וגם את הסיבוכים של הסוכרת עצמה".
מה בנוגע לטיפול תרופתי? "במשך שנים רבות טיפלנו בסכרת בתרופות שמורידות סוכר. אבל בעשר השנים האחרונות בערך, הפרדיגמה הזאת השתנתה. ואנחנו עכשיו מחפשים תרופות שמורידות את הסוכר, אבל גם מפחיתות את הסיכון ללב ולכלי הדם של החולה. נכון להיות, שתי משפחות של תרופות שיודעות לעשות את זה".
מה עושה מי ששומע את המסר הזה, ז"א, צריך ללכת לרופא המשפחה, צריך ללכת לקרדיולוג? מישהו עם סוכרת. "חולה סוכרת, במסגרת ההערכה הנכונה שהוא צריך לעבור, צריך לעבור הערכה של הסיכון הקרדיווסקולרי שלו. ובמסגרת הזאת צריך לבחור את התרופה, צריך להעריך את מידת הסיכון שלו ולבחור לו את התרופות הכי מתאימות לסיכון שהוא נושא איתו".
"חשוב להבין שחולה מאוזן הוא בסיכון נמוך יותר מהחולה הלא מאוזן, אז האיזון הוא חשוב, אבל הוא לא חזות הכול. חשוב גם לאזן בתרופות שמשיגות הפחתה של הסיכון הקרדיווסקולרי, וודאי ובוודאי במי שיש כבר מחלה כזאת".
בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ