המרכז הרפואי בילינסון הוא בית החולים שקיבל את מספר הבקשות הגבוה ביותר לסטאז' (14.7% מהסטודנטים), ובד בבד מספר הסטודנטים בוגרי הארץ רושם ירידה מטרידה. כך עולה מנתוני הגרלת הסטאז' האחרונה לסטודנטים לרפואה בוגרי הארץ שנערכה ביום שלישי השבוע. בתי החולים בצפון הארץ וכן ברזילי באשקלון דורגו במקומות האחרונים בבקשות לסטאז'.
גם בשנת 2022 וגם בשנת 2021 הגיע בית החולים בילינסון למקום הראשון בעדיפות הסטודנטים לרפואה. בשנה שעברה הגיע בית החולים איכילוב למקום הראשון. עוד עולה מנתוני ההגרלה כי השנה חלה עלייה משמעותית בכמות הסטודנטים שקיבלו את בית החולים שהיה בהעדפתם הראשונה לעומת שנים קודמות – 70 אחוזים לעומת 65-64 אחוזים בשנים 2023-2020.
1 צפייה בגלריה
ראשון בהעדפות הסטאז'רים. בילינסון
ראשון בהעדפות הסטאז'רים. בילינסון
ראשון בהעדפות הסטאז'רים. בילינסון
(דוברות מרכז רפואי רבין)
ברקע מצוקת כוח האדם הקיצונית במערכת הבריאות ואזהרת ארגון ה-OECD מפני משבר בכל הנוגע למחסור ברופאים, מנתוני ההגרלה עולה נתון מטריד שמצביע על ירידה נקודתית בין 2023 ל-2024 של יותר משישה אחוזים בכמות הסטודנטים בוגרי הארץ שסיימו את השלב האקדמי של לימודיהם (שש שנים) לקראת הסטאז', השנה השביעית המעשית.
השנה ניגשו להגרלה 749 סטודנטים ובשנה שעברה ניגשו 801. עם זאת, יש לציין כי כמות הניגשים השנה גבוהה יותר מאשר בשנים 2023-2020. כאמור, לא ניתן לקבוע מגמה על פי נתונים של שנה בלבד, ובשנים האחרונות גדל מספר הסטודנטים לרפואה בישראל, ובכל זאת על פי הנתונים הללו מדובר בירידה של 52 סטודנטים לרפואה.
למקום השני הגיע השנה בית החולים איכילוב עם 11.2 אחוזים מהסטודנטים ולאחר מכן רמב"ם, מאיר, הדסה, שיבא, סורוקה ושערי צדק. בתי החולים בעדיפות האחרונה של הסטודנטים הם מעייני הישועה, ברזילי ובתי החולים בצפון: המרכז הרפואי לגליל, בית החולים זיו והמרכז הרפואי לצפון (פוריה).

לא רוצים את בתי חולים בפריפריה

יש לציין כי בחינת ההעדפות של בוגרי חו"ל מצביעה על תמונה שונה ולפיה בתי החולים הקטנים מקבלים עדיפות גבוהה יותר מאשר בקרב בוגרי הארץ. ככלל, את שיעורי העדיפות הגבוהים ביותר מקבלים בתי החולים הגדולים ביותר. כל בתי החולים שמוגדרים 'מרכזי על' ובהם שיבא, הדסה, סורוקה, בילינסון, רמב"ם ואיכילוב – נמצאים בעשירייה הראשונה של עדיפויות הסטודנטים.
הפערים בין בוגרי הארץ לבוגרי חו"ל באים לידי ביטוי גם בהרכבי המתמחים בבתי החולים השונים כל שבפועל שיעור בוגרי הארץ בבתי החולים בפריפריה נמוך יותר באופן משמעותי לעומת בוגרי חו"ל. יש לציין כי החל משנת 2026 לא יוכרו לימודים בשורה של בתי ספר לרפואה בחו"ל ובעיקר במדינות מזרח אירופה כחלק מרפורמת יציב של משרד הבריאות וברקע ביקורת קשה על רמת הלימודים באותם בתי ספר.

איתן וירטהייםד"ר איתן וירטהיים
"בילינסון הוא בית החולים הנבחר על ידי הסטודנטים הישראלים בהגרלת הסטאז' בפעם השלישית", אומר ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון. "המובילות של בית החולים נגזרת מהמבחר המגוון של מחלקות מצטיינות להתמחות בהמשך דרכם. הבחירה שלהם בנו מבטאת את הערכתם הרבה להוראה הניתנת בבילינסון הן במהלך שנות לימודי הרפואה והן בעולמות תוכן הפוריים שמסייעים להתפתחותם כמתמחים מצטיינים ובהמשך לקליטתם לשורות הרופאים המומחים שלנו".