לפני שנה בדיוק. בינואר 2022 נפלה ליאור בראנס בת ה-29 אל מותה מחדר המלון בו שהתה. זה קרה זמן קצר לאחר שנטלה לראשונה כדור שניתן לה על ידי הפסיכיאטר שטיפל בה. העניין נמצא בימים אלו בהליכים משפטיים, כאשר הוריה של ליאור טוענים שלכאורה אם היו מפנים אותה לאשפוז במקום לרשום לה תרופה, היא היתה היום בחיים. מדובר בטרגדיה כפולה בבית משפחת בראנס. לפני כ-20 שנה, כשליאור היתה בת 8, נספה אחיה הבכור בתאונת דרכים קטלנית.
3 צפייה בגלריה
ליאור בראנס
ליאור בראנס
"היתה קצינה מצטיינת, החיים היו לפניה". ליאור בראנס ז"ל
מסלול חייה של ליאור נראה מבטיח - היא סיימה תואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה וכלכלה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע והיתה סטודנטית לתואר שני בלימודי פסיכולוגיה התפתחותית במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן. במקביל, עבדה בחברת הייטק והתנדבה בעמותות שונות למען ילדים. חלומה של ליאור היה לסיים את לימודיה ולעבוד עם ילדים.
"לפני כארבע שנים ליאור לקתה לראשונה בהתקף פסיכוטי חריף בעקבותיו אושפזה בהסכמתה המלאה במחלקה הפסיכיאטרית הפתוחה בבית החולים איכילוב", מספרת ל-ynet אורנה בראנס, אמה של ליאור. "החשד היה שזה קרה אחרי דייט, במהלכו שמו לה סם אונס במשקה. לפני האשפוז היא עברה שרשרת בדיקות רפואיות בהן שללו שימוש בסמים פסיכואקטיביים. לליאור, ששירתה כקצינה בצבא והגיעה להישגים אקדמיים מאד גבוהים, לא היה רקע פסיכיאטרי קודם. זו היתה אפיזודה שהיא יצאה ממנה מהר מאוד".
אחרי אשפוז קצר, מצבה של ליאור הוטב והיא שוחררה היישר לבית אימה ברמת החייל. עם יציאתה מבית החולים החלה בטיפול פסיכיאטרי בקהילה, לאחריו המשיכה בטיפול פסיכולוגי.
ואז הגיע אותו ערב טראגי, בסופו קפצה ליאור אל מותה. דקות לפני היא עוד הספיקה לכתוב פוסט בפייסבוק שלא התפרסם בו כתבה: "אני במצוקה מישהו יכול לעזור".

היא צעקה 'אמא, משהו לא טוב קורה לי'

"הבת שלי כל-כך רצתה לחיות", ממשיכה האם. "שעה לפני היא צעקה אליי 'אמא משהו לא בסדר איתי. משהו לא טוב קורה לי'. היא סבלה באותם הרגעים. אם הייתי יודעת שהמצוקה שלה תהיה כזו הייתי לוקחת אותה לחדר מיון. ופתאום היא נעלמה לי. הילדה היפה והמצטיינת שלי הרגישה חנוקה וחיפשה אוויר. היא נפלה בשביל לחיות ולא בשביל למות".
ההתמודדות של בראנס עם הטרגדיה המשפחתית הכפולה לא פשוטה. "אני לא יכולה להתמודד מול שתי מכות ברק", היא אומרת, "אבל ביומיום אני משתדלת להיות חזקה ולשמור על אופטימיות בשביל עצמי, אבל בעיקר בשביל דניאל הבן היקר והאהוב שלי שרק התחתן וחיים שלמים ויפים יש עוד לפניו.
3 צפייה בגלריה
ליאור בראנס
ליאור בראנס
הפוסט האחרון ש ליאור בראנס ז"ל כתבה, ולא הספיקה לשלוח
"אני לא רוצה שהכתבה הזו תעסוק בתסכול, אלא בהנצחה של הנשמה היפה והטהורה הזו בדרכה שלה. אני רוצה שליאור תמשיך להיות איתנו והחלום והרצון שלה לסייע לילדים, כמו שעשתה בחייה, ימשיך גם אחרי מותה. אני מרגישה שזו הצוואה הבלתי כתובה שלה".
המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, המוסד האחרון בו למדה ליאור לתואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית, הרים את הכפפה להנצחת זכרה של ליאור. מחר, ה-4 בינואר 2023 (בשעה 17:00), יום השנה למותה של ליאור, ייערך במכללה, בשיתוף עם משפחת בראנס, כנס לזכר בתם, שיתקיים מעתה בכל שנה. הכנס מחר - "שוברים את הרצף" - יעסוק בנושאי בריאות הנפש ואוטיזם בקרב ילדים, ויכלול הרצאות של אנשי מקצוע בכירים ומובילים בתחומם.
באותו המעמד יושק במרכז האקדמי ברמת גן מרכז אבחון מסובסד לילדים על הרצף האוטיסטי, שיסייע מדי שנה למאות משפחות שאין ביכולתן לעמוד במחירי השוק הפרטי. המרכז החדשה ייקרא על שמה של ליאור בראנס ז"ל.
"מדובר בכנס שעין אחת בוכה בו ומצד שני הלב שמח כי בסופו של דבר מנציחים את ליאור ז"ל במרכז ייחודי לאבחון הפרעות התפתחותיות בקרב ילדים ובני נוער בעיקר בכל הקשור לאוטיזם", אומר פרופ' עמי שקד, דיקן הפקולטה לפסיכולוגיה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן. "מדובר בכנס מרתק עם הרצאות על נושאים מאוד עדכניים שאמורים לעניין כל הורה וגם את אנשי המקצוע".

הצוואה הבלתי כתובה של ליאור

לדבריו, המרכז ייתן מענה עבור הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שכיום נאלצים להמתין למעלה משנה על מנת לקבל אבחון מקצועי. "המרכז יסייע בקיצור התורים לאבחון בתשלום שיהיה נמוך באופן משמעותי ממה שהורים משלמים כיום בשוק הפרטי. הסטודנטים בתואר השני לפסיכולוגיה התפתחותית זוכים ללמוד מכלי ראשון לערוך אבחונים, אם בתצפית על אנשי מקצוע ואם בשלב מאוחר יותר כשיקבלו הדרכה מסגל ההוראה שלנו בזמן שהם יעשו את האבחונים בעצמם. כך שהלימוד נעשה בדרך התנסותית וחווייתית שתורמת לכולם".
3 צפייה בגלריה
ליאור בראנס
ליאור בראנס
בימים מאושרים יותר. ליאור בראנס ז"ל עם אימה אורנה
בכנס, שפתוח לקהל הרחב ומותנה בהרשמה מראש, ישתתפו ד"ר הילי כוכבי, שתדבר על עבודה טיפולית עם הורים לקידום בריאות נפשית בקרב ילדים, ד"ר דליה אלוני - על פיתוח וטיפוח כוחות בקרב ילדים ונוער, ד"ר גדעון בקר על המאפיינים המרכזיים של אובדנות אצל ילדים ונוער. במושב העוסק באוטיזם תשתתף ד"ר חגית נגר-שמעוני, שתדבר על מאפיינים ייחודיים של בנות עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי; וד"ר שרון אוסטפלד, שתדבר על הורות לילדים בספקטרום האוטיסטי. לצד זאת, עו"ד ענת גינזבורג שגם מייצגת את המשפחה בתביעתה מול הפסיכיאטר, לשעבר סגנית פרקליט מחוז תל אביב, תדבר על הרשלנות הרפואית בתחום הפסיכיאטריה.
"הכנס מחר והמרכז האבחוני שיוקם על שמה", מוסיפה האם אורנה בראנס, "הם למעשה הצוואה הבלתי כתובה של ליאור. המוות שלה היה מיותר ותפקיד חיי עכשיו הוא למנוע מקרים כאלו מצעירים אחרים. רוחה של ליאור איתנו לכל אורך הדרך במטרה הזו כמו גם בכנס הזה וגם בכנסים הבאים שיהיו.
ממשרד עו"ד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות' המייצגים את הנתבע נמסר: "הרופא שטיפל במנוחה הינו מומחה בכיר ומנוסה העובד 35 שנה כפסיכיאטר. הוא הקדיש את חייו המקצועיים לעבודה קלינית, הקפיד ומקפיד תמיד על מתן טיפול מקצועי ברמה גבוהה ביותר הן בהיבט הרפואי והן בכל הקשור לזמינות ולקשר עם המטופלים ובני המשפחה וכך היה גם במקרה דנן. בשל הקפדה על צנעת הפרט וחיסיון רפואי אין אפשרות להתייחס לפרטי המקרה וההתייחסות תועבר כמקובל לבית המשפט. אנו משתתפים בצער המשפחה ומצרים על החלטתם לנהל את התביעה בתקשורת ולא בין כתלי בית המשפט כמקובל".
אם אתם או אדם בסביבתכם נמצאים במשבר ועלולים להיות אובדניים, אל תישארו לבד. פנו לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר - סיוע והקשבה ברשת