סיבוב פרסה בסאגת הפסקת הניתוחים הקיסריים הצרפתיים, שנחשפה לראשונה ב-ynet: הוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ פנינה תמנו שטה, התכנסה היום (ב') לדון בהחלטת משרד הבריאות בדבר הפסקת ביצוע ניתוח קיסרי צרפתי לאור טענות לסיבוכים בניתוח. נציגת משרד הבריאות בדיון דיווחה כי התקבל מידע על שני מקרים בלידות אלו בהם היתה פגיעה בעוברים, אולם בסופו של הדיון הודיעה כי ההחלטה הקודמת לגבי הפסקת הניתוח - מבוטלת".
קראו עוד:
יו"ר הוועדה אמרה בפתח הדיון כי ישנן מאות נשים שנמצאות במצוקה אדירה אל מול החלטת משרד הבריאות. "כאישה וכיו"ר הוועדה וכמי שמאמינה בבחירתן של נשים על גופן אני חושבת שזאת אי נוחות מאוד גדולה".
פרופ' אליעזר שלו, יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים, אמר: "הניתוח הזה לא חדש והוא מבוצע יותר מ-15 שנה ולכן איש לא פצה פה. האיגוד הגינקולוגי קיבל מידע שיש סיבוכים ולכן נעשתה עצירה של יומיים ואז התברר שיש אולי סיכון ליילוד. זכות היולדת לבחור את צורת הלידה ואין שום חולק על זה. אין שום כוונה להעניש נשים אבל אי אפשר להתעלם מהמידע וצריך שנשים ידעו שיש נושאים לא ברורים שמצריכים בדיקה".
2 צפייה בגלריה
עינב בובליל בכנסת קיסרי צרפתי
עינב בובליל בכנסת קיסרי צרפתי
מאז ביטול הניתוח נשים כתבו לי "אין לנו יום ואין לנו לילה". עינב בובליל בדיון בכנסת
(צילום: באדיבות הכנסת)
ח"כ אליהו רביבו, אמר במהלך הדיון: "בלתי מתקבל על הדעת שאנו פועלים למען הגדרת מעמד האישה ומתן חופש בחירה ברור על גופן ומצד שני דווקא אנשי הרפואה משתלטים לה על המחשבות. הגענו להשמיע את קולנו ואת קולן של הנשים".
במהלך הדיון מתח ח"כ רביבו ביקורת נוקבת על ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות: "מעבירה באופן חד צדדי וללא התרעה מראש הנחיה לאסור קיום ניתוח קיסרי בגישה הצרפתית. היא קיבלה החלטה זו כשהיא יודעת שיש נשים שהסכימו להיכנס להריון רק בשל העובדה שידעו שיש את השיטה הזאת, ואז היא לא נמצאת להתמודד עם שברון הלב של אותן נשים. אותה ד"ר מוציאה הבהרה שהיא לא אסרה את קיום הלידה הזאת. אני רוצה להבין איך היא מוציאה שני מסמכים שאחד סותר את השני באופן מוחלט.
ד"ר מזרחי הגיבה לדברים: "כאישה אני באופן אישי עברתי שני ניתוחים קיסריים והתאוששתי היטב. מצער אותי לשמוע שיולדות סובלות ואני מבינה את הצורך לחוות חוויה חיובית. נפגשתי עם חלק מהיולדות ושמעתי את הצדדים. משרד הבריאות קיבל לידיו שני אירועים משמעותיים שבהם היתה פגיעה בילדים. שיעור הסיבוכים בניתוח זה גבוה. יש סיבוכים שמהם סובלים ילודים כשהם מוצאים מחלל הבטן.
2 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי "צרפתי". ההחלטה לאסור מבוטלת
ניתוח קיסרי "צרפתי". ההחלטה לאסור מבוטלת
ניתוח קיסרי "צרפתי". ההחלטה לאסור מבוטלת
(צילום: shutterstock)
"יש חשד על פי מחקר בבית החולים בני ציון שהם סובלים בחמצת בדם שנלקח מהם שהתינוק בזמן הניתוח סובל מחוסר חמצן. יש אירועים של פגיעה בפנים ויש רופאים שטוענים שזה יכול לפגוע בעור וליצור פגיעה עצבית עם נזק מתמשך. בנשים יש סיכון בפגיעה בשלפוחית השתן ויש חשש לפגיעה וצלקת רחבה יותר של דופן הרחם וזאת עלולה לגרום לנזק מתמשך בשנים הבאות".
יפעת הדר רובננקו, מיילדת ויו"ר ארגון המיילדות בישראל הוסיפה בדיון: "אנחנו חושבות שצריך לערוך מחקר מקיף בו ייקחו חלק יולדות, מיילדות, אחיות חדר ניתוח והמנתחים בשתי השיטות, ניתוח קיסרי רגיל וניתוח קיסרי צרפתי. רק אז תוכל להתקבל ההחלטה הנכונה בנוגע לפרקטיקה".

"שיעור הסיבוכים בניתוח - פחות משני אחוזים"

ד"ר ישראל הנדלר בכיר הרופאים בישראל המנתח בשיטה זו אמר: "היו 1,400 ניתוחים צרפתיים – השיטה שבוצעה בבית החולים בני ציון זה לא הניתוח הקיסרי הצרפתי וזה גרם לקרעים ברחם. אין שום דבר עדכני בתוצאות מחקר בית החולים בני ציון. הניתוח מוכר מעט בעולם. ההתנגדות בצרפת לניתוח נובעת מהטענה שהוא מעלה את כמות הניתוחים הקיסריים. אני אחראי על הכשרת הניתוח הזה בעולם. העניין שהניתוח דורש מיומנות והכשרה ואז אם עושים משהו ליד, מתחילות הבעיות. בבני ציון עשו ניתוח אחר ומשם הבעיות. שיעור הסיבוכים שלנו הוא נמוך משני אחוזים. הניתוח הזה שינה את ייעודי בחיים. אפשר ללדת בצורה אחרת, לחבר משפחה בתוך חדר הניתוח. אני מרגיש התרוממות רוח בכל רגע שאני עושה את הניתוח הזה. אני מנסה להכניס זאת לבתי החולים הציבוריים וניסיתי לשכנע אנשים ללמוד אותו".
ד"ר ישראל הנדלר: שיעור הסיבוכים שלנו הוא נמוך משני אחוזים. הניתוח הזה שינה את ייעודי בחיים. אפשר ללדת בצורה אחרת, לחבר משפחה בתוך חדר הניתוח. אני מרגיש התרוממות רוח בכל רגע שאני עושה את הניתוח הזה. אני מנסה להכניס זאת לבתי החולים הציבוריים וניסיתי לשכנע אנשים ללמוד אותו"
יו"ר הוועדה תהתה: "יכול להיות מצב שהיו מקומות שביצעו ניתוחים שקראו לזה ניתוח צרפתי וזה לא ניתוח צרפתי ושאלה את נציגת משרד הבריאות - מדוע התקבלה החלטה בהולה עכשיו על נתונים מ-2108?". ד"ר מזרחי השיבה: "הנתונים שהועברו אליי ביום חמישי תרמו להחלטה לאפשר את הניתוחים. שאלתם מדוע שיניתי את החלטתי – משום שקיבלתי את הנתונים מבית החולים בנצרת. נקיים ועדת שתבדוק את כל המקרים בבתי החולים ונביא מידע רחב ונקבל מסקנה מגובשת. ברור לנו שלא ניתן לחכות ל-23 לפברואר וכרגע המתווה שעובד בנצרת יהיה לחתום על טופס החתמה מדעת".

עינב בובליל: "בקיסרי רגיל את קמה מרוסקת"

כוכבת הרשת, עינב בובליל, שעברה בעצמה את הניתוח לפני חודש השתתפה בדיון וסיפרה: "הפעם חוויתי סוף סוף לידה. בשלושה ניתוחים קיסריים רגילים שעברתי, החתימו אותי על טופס, פתחו את הבטן והוציאו את התינוק. קמתי מרוסקת – לא יכולתי לטפל בשאר הילדים. את הניתוח הקיסרי "הצרפתי" עברתי לפני חודש וצילמתי אותו – העוקבות שלי כתבו לי איך את מסוגלת לקום הביתה? היה קצת כאב, לקחתי אקמול והכאב עבר. מאז ביטול הניתוח נשים כתבו לי 'אין לנו יום ואין לנו לילה'. בנות שחוו טראומות לידה ודכאונות קשים לקחו מהן את הזכות לבחור על הגוף שלהן איך ללדת. כשעברתי ניתוח קיסרי רגיל, הגעתי לברית של הבן שלי כמעט עם קביים, לא יכולתי להתיישר והייתי בדיכאונות, שבוע שלם בכיתי".
עינב בובליל: בשלושה ניתוחים קיסריים רגילים שעברתי, החתימו אותי על טופס, פתחו את הבטן והוציאו את התינוק. קמתי מרוסקת – לא יכולתי לטפל בשאר הילדים"
היו"ר תמנו שטה סיכמה את הדיון והודתה לכל הנשים שהגיעו וחלקו את סיפורן: "הגעתן לכאן להשמיע קול ואני מודה לכם. הוועדה פונה למי ממשרד הבריאות ולד"ר מזרחי ראש חטיבת הרפואה כדי להסדיר את הניתוח הקיסרי הצרפתי". היו"ר קבעה כי צריך לכלול את הכשרת הרופאים בכל הסדר עתידי לצד פיקוח אחר תוצאות הניתוחים ולמידת הניתוחים שכבר היו עם בחינה לסבסוד הניתוח. כאשר ד"ר מזרחי אישה ליו"ר הוועדה כי הניתוחים הצרפתיים חוזרים בכפוף לחתימת יולדות טופס הסכמה מדעת שיעביר משרד הבריאות. משתתפי הדיון מחאו כפיים בעקבות ביטול ההחלטה.
עו"ד גלעד יצחק בר-טל, שליווה את מאבק הנשים, מסר בתגובה: "מברך את משרד הבריאות על החזרת הניתוח הצרפתי, ועל קיום שיח ישיר וכנה עם הציבור. כבר הערב נתחיל לברר ולחשוף את האינטרסים והלחצים שהופעלו על משרד הבריאות מטעם גורמים בעלי עניין. מערכת המיילדות בישראל תהיה שקופה לכל אשה".