בית המשפט פסק בשבוע שעבר לטובת ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בתביעת לשון הרע, וקבע שאשת הציבור והלוביסטית, יוספה ברק טמיר, שפרסמה שקרים על ד"ר אלרעי פרייס תשלם לה פיצוי של כ-145 אלף שקלים וכן הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין (עוד כ-16 אלף שקל).
שופטת בית משפט השלום בבת-ים, רונית אופיר, קבעה כי ברק טמיר פרסמה פרסומיים כוזבים על ד"ר אלרעי פרייס ועל בני משפחתה, במטרה לפגוע בשמה הטוב ולערער את אמון הציבור בפועלה. בית המשפט גם הוציא צו קבוע שאוסר על הנאשמת לפרסם פרסומים כוזבים בעלי אופי דומה והורה לה להסיר את הפרסומים שבגינם נתבעה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס. ניצחה בתביעת לשון הרע
(צילום: ריאן פרויס)
התביעה עסקה בשורת פרסומים (כ-12 במספר) שאותם פרסמה הנאשמת בחשבונותיה ברשתות החברתיות על אודות ד"ר אלרעי פרייס, בין דצמבר 2021 לינואר 2022. פרסומים אלו היו חלק ממסכת שאותה פרסמה הנתבעת ביחס לראש שירותי בריאות הציבור ולמשפחתה, במטרה מכוונת לפגוע בה עקב תפקידה הציבורי. בין היתר, פרסמה הנאשמת כי ילדיה של ד"ר אלרעי פרייס אינם מחוסנים, תוך ציון פרטים אישיים של הילדים.
בית המשפט קיבל את טענות הפרקליטות, שייצגה את ד"ר אלרעי פרייס, וקבע כי רצף הפרסומים נועד לפגוע בראש שירותי בריאות הציבור, ביושרתה ובמקצועיותה, וקבע כי הנתבעת עשתה שימוש בטקטיקה של "הפצצת" המרחב הווירטואלי בפרסומים חוזרים ונשנים על אודות התובעת, שנפרסו על פני חודשים. "נשקה היה המקלדת, לשונה המושחזת ודימיונה הפורה, אשר לא דקדק בעובדות ולא טרח לבחון אותן לאשורן בטרם הפרסום". כמו כן, לקח בית המשפט בחשבון את הפצת שמו של בנה הקטין של ראש שירותי בריאות הציבור ברבים תוך פגיעה בפרטיותו.

"כוונה ברורה לפגוע בתפקידה ובתפקודה למען הציבור"

השופטת אופיר קבעה כי לנתבעת לא עומדת הגנת תום לב, שכן "אין מדובר בביקורת עניינית, אלא בפרסומים המופנים כמעט כולם כלפי התובעת באופן אישי, תוך הפצת עובדות כזב בנוגע לחיסון ילדיה, הפצת ספקולציות וקונספירציות בנוגע למעורבותה, לכאורה של התובעת, בניגוד עניינים שאין להם כל עיגון עובדתי והנתבעת לא טרחה לבחון באם עיגון עובדתי זה קיים".
ביחס לתפקידה של ד"ר אלרעי פרייס, ציינה השופטת אופיר כי "בנסיבות ענייננו, עובדת היותה של התובעת דמות ציבורית יש בה לטעמי כדי להחמיר עם הנתבעת. פרסומי הכזב אודות התובעת המכהנת בתפקיד ציבורי נעשו מתוך כוונה ברורה לפגוע בתפקידה ובתפקודה למען הציבור". השופטת הוסיפה כי "בכל חברה אנושית חפצת חיים קיים אינטרס ציבורי, כי אנשים הבוחרים לכהן במשרה ציבורית ולשאת בעול הציבורי, לא יהיו חשופים לפרסומי כזב המופצים לכל עבר וללא שליטה, בבחינת נשק לא קונבנציונלי".
השופטת הוציאה צו קבוע האוסר על הנתבעת לפרסם פרסומים כוזבים הנוגעים למצבו החיסוני שלבנה של ד"ר אלרעי פרייס, אוסר את פרסומם של הפרסומים שהוזכרו בתביעה. השופטת גם הורתה כאמור לנתבעת להסיר את הפרסומים הללו מחשבונותיה. את ד"ר אלרעי פרייס ייצגה עו"ד דקלה בללתי, מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי).
מהפרקליטות נמסר בתגובה לפסק הדין: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט שקיבל את טענותינו ועמד על ההבדל שבין העברת ביקורת לגיטימית לבין השתלחות והשמצות חסרות בסיס עובדתי. ראוי כי המרחב הציבורי, ובכלל זאת הווירטואלי יאפשר הבעת קשת דעות רחבה, אך אין לאפשר לו להפוך לכלי להפצת שקרים והאשמות שאין להן כל אחיזה במציאות ואשר כל מטרתם הטלת ספק במקצועיות ובאמינות של עובדי ציבור המבקשים למלא את תפקידם נאמנה".
יוספה ברק טמיר טענה בתגובה כי היא חולקת על מסמך שהוצג בפסק הדין, "בית המשפט פסק בניגוד להלכה של אהרן ברק ובית המשפט העליון. בימים הקרובים יוגש ערעור", לשון תגובתה.