אנחנו חשופים לשעות רבות מול מסכים – טלוויזיה, מחשבים, וטלפונים ניידים - שמלווים אותנו לכל מקום. בשנים האחרונות החשיפה למסכים הלכה והתקרבה לעיניים: אנחנו עובדים יותר ויותר במסכים קרובים לעין כגון טאבלט או טלפונים ניידים. עכשיו קחו את כל הנתונים האלו ותכפילו פי כמה וכמה, בכל הקשור לעבודתם של הייטקיסטים.
אורח החיים בהייטק, הרווי בלחצים, מטיל עומס-יתר על תפקודי עיניים מסוימים וגורם לאחרים להיזנח כמעט לגמרי, היות שרובנו נמצאים משך רוב שעות היממה בחללים סגורים בתנאי תאורה מלאכותית, כשמבטנו ממוקד באובייקטים קרובים לפרקי זמן ממושכים.
2 צפייה בגלריה
ראייה עיניים מסכים
ראייה עיניים מסכים
הנזק לעיניים שלנו בגלל המסכים
(צילום: shutterstock)

אז איך נשמור על הראייה שלנו? הנה ההמלצות בתמצית:

  1. הקפידו על הפסקה קבועה בעבודה מול המסכים. מדי 20 דקות, הסיטו את המבט מהמסך והביטו למרחק.
  2. צרו סביבת עבודה נוחה שבה תאורת החדר לא עולה על 1,000 לוקס (מדד לעוצמת האור).
  3. מקמו את החלק העליון של מסך המחשב בזווית של כחמש מעלות מתחת לקו המבט של העין.
  4. שמרו על לחות של המשטח הקדמי של העין כדי למנוע התפתחות של עין יבשה וזאת על ידי שימוש בתחליפי דמעות בתוספת תרגול של פעולת מצמוץ.
  5. השתמשו בעדשות משקפיים שחוסמות אור כחול בטווח אורכי גל של 400 ל-500 נונמטר. חשוב לציין כי לא נמצאו במחקרים האחרונים עדויות לכך שסינון אור כחול בעזרת עדשות משקפיים מפחית את התלונות לגבי "תסמונת ראייה ממוחשבת", אולם רוב המשתמשים מציינים הקלה סובייקטיבית.
  6. מעל גיל 40? אם יש קושי מתגבר בראייה לקרוב - מומלץ להתייעץ עם אופטומטריסט ובמידת הצורך גם עם רופא עיניים.
אינפו מסכים חדש
מה שונה בראיית מסכים? קיים הבדל משמעותי בין קריאת טקסט מספר או עיתון, שבו אותיות מודפסת בקונטרסט גבוה ורשתית העין מקבלת תמונה רציפה, לבין קריאה דיגיטלית - שבה התמונה ברשתית העין נוצרת ממסך דיגיטלי הבנוי ממיליוני פיקסלים זעירים, היוצרים דמות ברזולוציה נמוכה. הדבר גורם לעומס על מערכת מיקוד הראייה לקרוב, מערכת המורכבת משרירים המניעים את העיניים לכל הכיוונים וכן מעדשה פנימית המוקפת שריר, שמתכווץ ומתרפה לפי המרחק שאליו צריך לראות (דומה לזום של מצלמה). מה אתם יודעים על חוש הראייה? צפו:
חמשת החושים - חוש הראייה
(צילום: טל שמעוני, עריכה וגרפיקה: תמר אברם)

מהי תסמונת ראיית מחשב (Computer vision syndrome)?

  • כ-90% מהאמריקנים הצופים במסכי מחשב באופן קבוע יותר משלוש שעות ביום, חווים תחושה של אי-נוחות בראייה, טשטוש, עייפות, כפילות ראייה וגירוי בעיניים. כך עולה מנתוני ארגון האופטומטריה האמריקני (American optometry association). יש לכך כמה סיבות:
  • יש מאמץ ראייתי עיני דיגיטלי Digital eye strain בשל הקושי לעקוב אחר התמונות המפוקסלות.
  • קיימת נטייה למצמץ פחות בזמן צפייה במסכי מחשב - מה שגורם ליובש בגלל התאדות מוגברת של הדמעות מפני השטח הקדמי של העין.
  • גורמים ארגונומיים הקשורים לסביבת העבודה שלנו מול מסכי המחשב - זווית הראייה שלנו מול מסך המחשב, השתקפות, בוהק וסנוור ממסך המחשב, תאורת החדר, ישיבה לא נוחה מול מסך המחשב - כל אלו גורמים גם מתח לשרירי השלד, בעיקר הצוואר והגב.
  • אצל אנשים מעל גיל 40 נוסף לכך גם "זוקן ראייה", או הקושי בראייה לקרוב, המופיע עם הגיל.
2 צפייה בגלריה
ד"ר  שירי שולמן, נתן פייט
ד"ר  שירי שולמן, נתן פייט
ד"ר שירי שולמן, נתן פייט
(צילום: עודד קרני, פרטי)
מהו אור כחול? מסכי המחשב פולטים אור כחול. מעבר לקושי למקד את הראייה בתמונה באורך גל כזה, אנו יודעים כיום שחשיפה לאור כחול מפריעה לייצור המלטונין. זהו הורמון המיוצר בגוף בשעות הערב ומסייע בהשריית השינה, כחלק ממעגל שינה וערות. חשיפה למסכים בשעות הערב מפריעה לייצור המלטונין ועלולה לגרום לקשיים בהירדמות.
אינפו ראייה! לכתבה בלבד (אוכל לטובת העיניים)
אז כמה שעות מותר לעבוד מול מחשב? לאחר 4-3 שעות ביום עולה שכיחות "תסמונת ראיית המחשב" עם כל הכרוך בכך. כמובן שאצל הייטקיסטים ועובדים בתחומים אחרים, מדובר בשעות מחשב רבות בהרבה, אבל ניתן להקל על העיניים.
האם משקפיים גורמים ליובש? משקפיים לא רק שאינם גורמים ליובש, אלא אף מגינים מפניו, במיוחד באזורי אוויר יבש בגלל מיזוג אוויר או חימום למשל.
למה בלילה רואים פחות טוב? הרשתית היא ה"פילם של המצלמה" שנמצא בתוך העין. קיימים שני סוגי קולטני אור - הקנים שפועלים רק בתאורה טובה. הם רגישים מאוד, מזהים גם צבעים, ומאפשרים לנו ראייה חדה לקריאה, זיהוי פנים וכו'. בהיקף הרשתית מצויים המדוכים - קולטנים שעובדים בתנאי תאורה חלשה יותר, הם רגישים הרבה פחות מהקנים ואינם מזהים צבעים. לכן, בתנאי תאורה חלשה או בחושך, אנו רואים יותר מטושטש ובשחור לבן.
אינפו ראייה! לכתבה בלבד (20-20)
20-20-20 במהלך עבודה מול מחשב, סגלו לעצמכם את הכלל הבא: מדי 20 דקות הרימו את העיניים והביטו למרחק של 20 מטר למשך 20 שניות. זה טיפ חשוב עבור אנשים החשופים לעבודה ממושכת מול מסכי מחשב ומרגישים עייפות וצריבה בעיניים לאחר כמה שעות עבודה וירידה במיקוד הראייה. התרגיל עוזר להקל את עייפות העיניים. מרפה את שרירי העיניים האחרים ומאפשר חידוש של פעולת המצמוץ ויצירה מחודשת של שכבת הדמעות.
ד"ר שירי שולמן - מומחית לרפואת עיניים, מנהלת מכון העיניים אסותא השלום וראש תחום עיניים, אסותא מרכזים רפואיים, נתן פייט – אופטומטריסט, מכון עיניים, אסותא השלום