סכנה נוספת למחלימי קורונה: כשנתיים אחרי שנודע כי אחד התסמינים השכיחים אצל חולי קורונה הוא האצת היווצרות של קרישי דם, מחקר רחב היקף מעלה שהתופעה עלולה להתרחש גם חצי שנה אחרי ההחלמה. הממצאים התפרסמו בכתב העת "בריטיש מדיקל ג'ורנל" בגיליונו החדש.
קראו עוד:
צוות בינלאומי של חוקרים משוודיה, מבריטניה ומפינלנד השווה בין כמיליון שוודים שלקו בקורונה בין פברואר 2020 למאי 2021 לבין ארבעה מיליון שלא נדבקו. הם מצאו כי 3-6 חודשים אחרי ההדבקה בנגיף היו החולים בסיכון מוגבר להתפתחות קרישי דם ברגליים או בריאות. הסיכון המשמעותי ביותר היה לפקקת ורידים עמוקים (DVT) – קריש דם שנוצר עמוק בירך או ברגל התחתונה - עד שלושה חודשים לאחר ההחלמה מהקורונה. התגלה גם סיכון מוגבר לתסחיף ריאתי (PE) – קריש שמתפתח בכלי דם ועובר לעורק הריאה - עד שישה חודשים אחרי ההחלמה.
1 צפייה בגלריה
קריש דם קרישי דם
קריש דם קרישי דם
בעקבות המחקר החדש יצטרכו ארגוני הרפואה בעולם להחליט אם להאריך את מתן התרופות נוגדות קרישיות היתר לחולי קורונה שהיו במצב קשה
(צילום: shutterstock)
לדברי החוקרים, הממצאים מוסיפים הוכחה למצבור גדול של עדויות המצביעות על קשר בין קורונה לקרישי דם קטלניים, קשר שגורם לרופאים לתת תרופות נגד קרישיות יתר בדם לחולי קורונה קשים המשתחררים מאשפוז. "לממצאים יש השלכות רפואיות משמעותיות ביותר", אמרו החוקרים. "המחקר מחזק את חשיבות ההתחסנות נגד קורונה".
במהלך תקופת המחקר נתקל הצוות ב-401 מקרים של פקקת ורידים עמוקים בקרב חולי קורונה לעומת 267 מקרים בקרב אנשים שלא נדבקו. נספרו גם 1,761 מקרים של תסחיף ריאתי בקרב חולי קורונה לעומת 171 מקרים בלבד בקרב האחרים. לא היה סיכון רק להתפתחות קרישי דם: המחקר מצא גם סיכון מוגבר לכל סוג של דימום עד חודשיים לאחר ההדבקה בקורונה.
החוקרים: "הממצאים מוסיפים הוכחה למצבור גדול של עדויות המצביעות על קשר בין מחלת הקורונה לקרישי דם קטלניים. לממצאים יש השלכות רפואיות משמעותיות ביותר"
הצוות ציין שלמחקר היו מספר מגבלות, בהן העובדה שהוא היה תצפיתי ולא מבוקר. החוקרים גם זיהו שמצב של קרישיות מוגברת אצל חולי הקורונה עלול להיות לא מאובחן, ולכן ייתכן שמספר החולים בפועל בקרישיות יתר היה גבוה יותר. בעיה נוספת: לא היה ידוע מצב ההתחסנות של החולים.
עדיין לא ברור לגמרי אילו מנגנונים ביולוגיים גורמים לקרישיות יתר אצל חולי קורונה. מחקר שנערך במרכז הרפואי של מישיגן ובמכון הריאות והדם הלאומי של ארצות הברית הציע אפשרות שהנוגדנים המופעלים נגד הקורונה גורמים לתאי הדם לאבד את תכונותיהם נוגדות הקרישה. מחקר אחר, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל, סבר שחלבונים ספציפיים שמיוצרים על ידי תאי אנדותל - אותם תאים המצפים את כלי הדם עקב דלקת מנגיף הקורונה - מובילים להיווצרות קרישי הדם.
בעקבות המחקר החדש יצטרכו ארגוני הרפואה בעולם להחליט אם להאריך את מתן התרופות נוגדות קרישיות היתר לחולי קורונה שהיו במצב קשה.