(צילום: אבי חי)

ישראל מובילה בגדול במתן חיסוני הקורונה, אולם נראה כי המבצע שהחל בקצב מצוין, ייכנס בימים הקרובים להאטה: במכבי כבר הודיעו שמי שלא קבע תור עד ה-16 בינואר, לא יוכל יותר להתחסן במנה הראשונה, עד הגעת משלוח נוסף של חיסונים לישראל. בכללית גם כן לא ניתן יותר להזמין תורים, במאוחדת דווח שגם לבני ה-60 ומעלה החיסונים אוזלים, אולם עדיין ניתן להזמין תורים. בלאומית ניתן עדיין להזמין תורים לחיסון הראשון. בית החולים איכילוב, שערך מבצע חיסונים נרחב בכיכר רבין בימים האחרונים, יסיים אותו עקב עצירת אספקת החיסונים לבית החולים.
זאת במקביל לקריאה לסגר הרמטי מצד שר הבריאות יולי אדלשטיין. "אנחנו מבקשים לבנות גשר בין מצב התחלואה הנוראי לבין הצלחת החיסונים", אמר אדלשטיין לקראת ישיבת הממשלה. "נוכל לבנות את הגשר בתנאי אחד - שלא נשחק בכאילו. צריך להגיע לסגר מלא במדינת ישראל ללא עבודה, חוץ מעבודה חיונית, עם מערכת חינוך סגורה ואפס התקהלויות".
שר הבריאות: "לא לעשות כלום היום זה עוד מאות רבות של מתים ועוד אלפי חולים קשה. הממשלה קיבלה את ההחלטה על סגר ימי תשרי כשהיינו עם 2,900 מאומתים ליום. היום ספרנו יותר מ-8,000 מאומתים ועוד לא התקבלה החלטת ממשלה"
להערכתו, "לא לעשות כלום היום זה עוד מאות רבות של מתים ועוד אלפי חולים קשה. הממשלה קיבלה את ההחלטה על סגר ימי תשרי כשהיינו עם 2,900 מאומתים ליום. היום ספרנו יותר מ-8,000 מאומתים ועוד לא התקבלה החלטת ממשלה".
1 צפייה בגלריה
עומסים בתור לחיסוני הקורונה בכיכר רבין, תל אביב
עומסים בתור לחיסוני הקורונה בכיכר רבין, תל אביב
מבצע החיסונים בכיכר רבין, בתל אביב. נפסק לעת עתה
לשאלת ynet, השיב שר הבריאות כי ההתמהמהות והעיכוב בהחלטות עולות בחיי אדם. "חלק מאותם חולים הם קשישים, שכבר קיבלו את הזריקה הראשונה של החיסון", אמר. "הם כבר היו מטרים מלהינצל מהמחלה הזו, והיום יש התפרצויות בבתי אבות, איפה שהחיסונים כבר התבצעו. אולי עוד לא מאוחר לבלום".
בתוך כך, חברת התרופות מודרנה הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי "משרד הבריאות הישראלי הבטיח 6 מיליון מנות חיסון ומשלוח החיסונים הראשון צפוי להגיע כבר בסוף ינואר". לפי החברה, משרד הבריאות אישר את החיסון, ובכך ישראל הפכה למדינה הראשונה מחוץ לצפון אמריקה שאישרה את החיסון של החברה, והשלישית בעולם. החיסון של מודרנה, לכשיגיע יצטרף לחיסון של פייזר, שניתן עד כה.
עם זאת, שר הבריאות אמר כי לא ידוע לו על הקדמת משלוח חיסונים של חברת מודרנה, בניגוד להודעת החברה. "הלוואי שזו הייתה הבשורה אבל לצערי הרב לפי ההסכמים הקיימים עמם, אנחנו מאוד מצפים לבואם של החיסונים, שעברו את כל האישורים. לצערי רק בעוד חודשיים נראה את המשלוחים שלהם. לאף אחד במשרד הבריאות אין ידיעה שזה הולך להיות".
"נכון לעכשיו", אומרת ד"ר אנג'לה עירוני, אפידמיולוגית, ראש מחוז השרון בקופת חולים מכבי הבוקר (ג') באולפן ynet, "מי שלא קבע תור עד ל-16 בינואר, לא יוכל יותר להתחסן במנה הראשונה עד הגעת משלוח נוסף לישראל". במכבי הבהירו שתורים שנקבעו לאחר ה-16 בינואר - יוקדמו. קופת החולים תיצור קשר עם כל חברי הקופה שקבעו תורים לתאריכים מאוחרים ויקדימו להם את התור.
גם בכללית מדווחים על חשש מהאטת החיסונים:
(צילום:ניצן דרור, אבי חי)

ד"ר עירוני מוסיפה ואומרת כי במכבי, 83% מהמטופלים באוכלוסייה בסיכון חוסנו או קיבלו תור. "אנחנו נמשיך לתת מנה ראשונה לכל אלה שקבעו תור עד ה-16 בינואר. אחר כך נפסיק לזמן אנשים לקבלת המנה הראשונה מכיוון שזו ההקצאה שקיבלנו. אנחנו בשלב שאנחנו נתחיל לחסן בעוד שבוע מנה שנייה עד שנקבל מלאים חדשים. ברגע שההקצאה שלנו תגדל נוכל לחסן 40 אלף ביום".
גם מבצע החיסונים הגדול של בית החולים איכילוב בכיכר רבין ייפסק. כרגע אין יותר חיסונים באיכילוב, אומרת ד"ר אסתי סייג, מנהלת המערך הלוגיסטי של החיסונים באיכילוב. "לצערי ביטלנו את כל המוזמנים ואת כל הפעילות שהייתה מתוכננת לכיכר רבין ואנחנו מצפים לראות מה יהיה הלאה".
(צילום: אבי חי)
סייג גם הגיבה על הביקורת כי חיסנו שם כ-4,000 עובדי הוראה, חלקם המכריע כלל לא בגיל שאמורים להיות למחוסנים כעת. "האוכלוסייה שהתחסנה בכיכר רבין הייתה בהתאם להנחיות של תעדוף משרד הבריאות. פתחנו את המקום והודענו שהחיסון אפשרי למי שמעל גיל 60 בלבד. אחרי שמיצינו את האוכלוסייה הזו, עברנו לאנשים מעל גיל 55 עם אוכלוסיות הסובלות ממחלות רקע.
"רק אחרי שמיצינו גם את האוכלוסייה הזו, ראינו שבתוך ההתוויות בעדיפות של משרד הבריאות נמצאים שוטרים ועובדי הוראה, ואז החלטנו שאנחנו מרחיבים את המבצע לאוכלוסייה הזאת.
"אנחנו חיסנו אתמול אלפים בסדר מופתי. אם הגיעו אנשים שלא התאימו, הוצאנו אותם החוצה. גם קופות החולים קראו במוצ"ש לבני 45 ומעלה לבוא להתחסן כי נשארו חיסונים פתוחים. אנחנו לא עשינו את זה, לא זרקנו אפילו לא חיסון אחד לפח ולא הגענו למצב שאנחנו הולכים ומחפשים שישתמשו במנות שלנו".