בשיתוף פייזר
נשים סובלות ממחלות ייחודיות אשר מצריכות התייחסות רפואית מותאמת ולעיתים אף ביצוע של בדיקות ייחודיות. למרות זאת, סקר של קופת חולים לאומי שפורסם ביוני 2023, העלה כי נשים נוטות להזניח את בריאותן. על פי הסקר, יותר מ-60% מהנשים לא מעניקות תשומת לב למצבן הבריאותי ואף ממעטות לטפל בעצמן, ו-71% מהן דואגות לבריאות בני המשפחה האחרים יותר מאשר לבריאותן האישית.
מהם הגורמים לכך שנשים לא נחשפות מספיק למידע על המחלות הייחודיות להן? ומהם הצעדים שיכולים לעזור לנשים לדאוג לעצמן יותר?

הנשים לא דואגות מספיק לעצמן - ואנשי הרפואה לא תמיד מטפלים בזמן

בעקבות הבדלים ביולוגיים, מגדריים ותרבותיים בין נשים לגברים, ישנן מחלות שפוגעות רק בנשים ואחרות שמשפיעות על נשים באופן שונה מגברים. לכן, חשוב מאוד להבין את מהלך המחלות, את הסימפטומים והסיבוכים של המחלות - וכיצד ניתן לטפל בהן או למנוע אותן. למרות זאת, ישנן מחלות נשיות רבות שהופכות שקופות ואינן מקבלות התייחסות מדויקת מספיק מצד אנשי הרפואה. מנגד, נשים רבות מתרכזות בטיפול בבני המשפחה ובאחריות על ניהול הבית והקריירה ולכן מזניחות פעמים רבות את בריאותן.
מתוך מטרה להעלות מודעות למחלות אלו וכדי לעודד נשים לטפל בבריאותן, נולדה סדרת פודקאסטים חדשה בשם 'שתהיי לי בריאה – רופאות משוחחות על בריאות נשים". במסגרת הפודקאסט, רופאות ומומחיות בתחומי רפואה שונים משוחחות על נושאים מעניינים וחשובים בתחום הבריאות הנשית. את הסדרה מנחה ד"ר ורד סימוביץ', רופאה מומחית ברפואת משפחה ורופאה עצמאית במכבי שירותי בריאות, אשר מארחת בכל פרק רופאה אחרת ויחד הן מעניקות מידע חיוני על המחלות הנפוצות והרלוונטיות לנשים ומסבירות כיצד ניתן לטפל בהן. הסדרה מיועדת לכל אישה שרוצה להיות מעודכנת, מודעת ובריאה יותר, וניתן להאזין לה בכל פלטפורמות הפודקאסטים הנפוצות.
"כאשר פנו אליי מפייזר בנוגע לפודקאסט, הייתי מאוד נלהבת", מספרת ד"ר סימוביץ'. "מדובר ברעיון מהפכני למדי - רופאה שמדברת עם רופאות מומחיות על בריאות האישה". הצורך בפלטפורמה להגברת המודעות, לדבריה, "נובע מהמציאות של ימינו. ברגע שאישה הופכת לבת זוג של, אמא של, עובדת ב-, היא הופכת להיות הכל של-משהו מאשר עבור עצמה". לדבריה, "סך המטלות של היום-יום בא על חשבון ויתורים שהאישה לא בהכרח מודעת להם. אם כואב לה משהו, היא תתעלם או תיישם טיפול ביתי ותמשיך בחייה". ד"ר סימוביץ' מבהירה כי "מצב שכזה מוביל לעתים למצבי קיצון שמחייבים התערבות רפואית, שעשויים לגרום לסבל שהיה אפשר למנוע במשך זמן רב".

החל מסרטן השד ומעקב במהלך היריון ועד פיבורמאלגיה ומיגרנה

סדרת הפודקאסטים עוסקת בין היתר בהיבטים נשיים בטיפול במחלות מעי דלקתיות ומחלות ראומטיות בנשים בגיל הפריון אשר דורשות תכנון ומעקב הריון, גילוי מוקדם של סרטן השד ודלקות בדרכי השתן שהפכו לתופעה נפוצה בקרב נשים בכל גיל.
הפודקאסט צולל גם לנושאים שקשה להעמיק בהם במסגרת הזמן של מפגש רפואי קצר, כגון פיברומיאלגיה, מחלה העלולה לפגוע קשות בתפקוד המקצועי, החברתי והמשפחתי של מי שלוקה בה, ומיגרנה, המחלה הנוירולוגית הנפוצה ביותר בקרב נשים, הפוגעת קשות בתפקוד היומיומי.
בנוסף, הפודקאסט כולל שיחות עם מומחיות בתחומי פקקת ורידים תסחיפית (VTE), המהווה איום שקט המשפיע משמעותית על איכות חייהן של מיליוני נשים ברחבי העולם, מחלות לב בקרב נשים וגורמי הסיכון אליהן, והצורך במניעת זיהומים נשימתיים במהלך ההיריון.
"במחלות לב אצל נשים, למשל", מסבירה ד"ר סימוביץ', "האישה תחווה סימפטומים שהם לא בהכרח התסמינים הקלאסיים שמופיעים בספרות, משום שמחקרים רבים מבוססים על אוכלוסייה גברית. באופן שכזה, אם אלו לא הסימפטומים שהן מכירות מהחדשות, הן נוטות לשייך אותם למשהו אחר- מה שעלול להוביל לאירועי לב ואף לתמותה".
1 צפייה בגלריה
ד"ר ורד סימוביץ', מומחית ברפואת משפחה ובמנהל רפואי, ומנחת הפודקאסט.
ד"ר ורד סימוביץ', מומחית ברפואת משפחה ובמנהל רפואי, ומנחת הפודקאסט.
ד"ר ורד סימוביץ', מומחית ברפואת משפחה ובמנהל רפואי, ומנחת הפודקאסט.
(צילום: עופר חג'יוב)
הפרקים השונים עוסקים בין היתר בשאלות הקשורות לתכנון הריון ושמירה על הבריאות במהלך ההריון, גורמי סיכון למחלות השונות, טיפול ומניעה, אבחון נכון של מחלות, מימוש זכויות ודרכים להקלה בכאב.
"לקחנו נושאים שכיחים מאוד, אך מצד שני כאלו שעלולים לעבור עליהם לסדר היום ואז לסבול ואפילו לחוות נזקים בלתי הפיכים", משתפת ד"ר סימוביץ'. "הפודקאסט שם זרקור על נושאים אלו, דרך שיחה בין רופאת משפחה שנתקלת עם מקרים רבים כאלו בשגרה, לבין מומחית בתחומה, בשפה ברורה ויומיומית. אם מישהי שומעת על תסמינים שמוכרים לה מהיום-יום - זה הזמן לקבל ייעוץ רפואי בנושא".

"התפקיד של רופא המשפחה הוא קודם לתת למטופלת את הבמה לפרוק את כל מה שמפריע לה"

מהצד של רופא או רופאת המשפחה, ד"ר סימוביץ' אומרת כי הדבר החשוב ביותר "הוא קודם כל לאפשר. לתת למטופלת את הבמה, לשים אותה במרכז. בניגוד למצב בבית או בעבודה, שם הכל נופל על הכתפיים שלה – לחדר הרופא.ה היא באה לפרוק ולהגיד את כל מה שמציק ומפריע". על מנת להשיג זאת, ד"ר סימוביץ' ממליצה "לשאול שאלות פתוחות כמו 'תגידי מה מפריע לך ואחר כך נדבר', במקום להתייחס לתסמין מסוים ולטפל רק בו, זאת מתוך ניסיון להבין מה מקור התסמינים".
ד"ר סימוביץ' מספרת כי בכל הקופות יש מערכת התרעות מבוססת AI של בדיקות סקר מקדימות לפי גיל המטופל והמאפיינים שלו. "העדכונים נשלחים לנשים עצמן, אך השאלה היא מה הן עושות בנידון", אומרת ד"ר סימוביץ'. "כשאני מקבלת עדכון לגבי מטופלת, אין סיכוי שלא אדבר איתה על זה. אני מוציאה הפניה מודפסת ונותנת לה ביד. המחקרים מראים כי אם המטופל מקבל ביד את ההפניה, הוא נוטה יותר לעשות את ההליך".

"כל אישה צריכה לקחת פעם בשנה פאוזה מהחיים ולדאוג לבריאות שלה"

ד"ר סימוביץ' קוראת לכלל הנשים לעשות פאוזה בשגרה ובעומס של החיים, ולהגיד: "עצרי רגע, תנשמי, בואי נסתכל קצת על הבריאות שלך מכף רגל ועד ראש". לדבריה, כל אישה צריכה לפחות פעם בשנה להקדיש לעצמה יום בריאות. "לשאול את עצמה - האם הלכתי לרופא נשים, האם עשיתי בדיקות דם, מהן הבדיקות שמומלץ לעשות, האם הייתי פעם אחת לפחות אצל הרופא ושיתפתי בנוגע לכאבים בראש או בכתף שמטרידים אותי, או השינויים בהרגלי היציאה שאני משתגעת מהם. לעצור ולחשוב על עצמנו".
בשיתוף פייזר
* מוגש כשירות לציבור על ידי חברת פייזר. המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם הרופא.ה המטפל.ת. למידע נוסף יש לפנות אל הרופא.ה המטפל.ת".