התפרצות הקורונה ממשיכה לאיים על העולם בקצב שיא, ובמיוחד על מצב הכלכלה. אף שמדובר ברוב המוחלט של המקרים במחלה קלה מאוד, שלעתים אף לא גורמת לתסמינים כלשהם, היא משתקת יותר ויותר מדינות, גורמת למשבר חמור גם במשק הישראלי ולקריסת חברות, בפרט בעולם התיירות.
מדיניות הבידוד הביתי של משרד הבריאות הישראלי, שהיא המחמירה מכל המדינות, הוכיחה את עצמה: בישראל כמעט שאין הדבקות בין אדם לאדם, ומרבית מקרי הקורונה "מיובאים" מתיירים או מאלה ששבו ממדינות נגועות, ובפרט איטליה וספרד. הצעדים המחמירים פוגעים אמנם בכלכלה, וגורמים לפיטורים של אלפים, אבל מונעים קריסה פוטנציאלית של בתי חולים, שכן מערכת הבריאות אינה יכולה לתת מענה למצב שבו יש אלפים, ואפילו מאות נדבקי קורונה במצב קשה.
צפו: כל מה שידוע עד כה על וירוס הקורונה

הצעדים הדרמטיים הוכחו כמונעים תמותה: נכון להבוקר (א'), אדם אחד בלבד בישראל נמצא במצב קשה, לאחר שנדבק מתיירים אותם הסיע כנהג אוטובוס. הוא אושפז שלשום בביה"ח פוריה, ועובר טיפול בתרופה כלורוקווין שהוכחה בניסויים רבים בסין כמקצרת סיבוכים ומשך מחלה.

מה באמת קורה כשחולים בקורונה?

במאמר שהתפרסם בכתב-העת הסיני לאפידמיולוגיה, ומתבסס על 72,314 מקרי COVID-19 מאומתם, אלה הנתונים הידועים עד כה: מתוך כלל האוכלוסיה, שיעור הנשאים שייחשפו לנגיף ויהפכו לנשאים אינו ברור, ותלוי בגורמים רבים כמו גורם ההדבקה, מרחק החשיפה מהאדם הנשא לאדם הבריא, ומצב בריאות האדם שנחשף לאדם נשא. מסיבה זו, אין עדיין נתונים בספרות הרפואית לגבי הסיכוי של אדם בריא להפוך לנשא.
4 צפייה בגלריה
נגיף קורונה חיטוי מעבר חציה סיאול דרום קוריאה
נגיף קורונה חיטוי מעבר חציה סיאול דרום קוריאה
צעדים דרמטיים בישראל? בקוריאה מחטאים את מעברי החצייה
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
מרססים איצטדיון ב נאפולי איטליה נגיף קורונה
מרססים איצטדיון ב נאפולי איטליה נגיף קורונה
חיטוי אצטדיון כדורגל בנאפולי
(צילום: EPA)
80.9% ממקרי ההדבקה הם קלים, וכוללים, אם בכלל, תסמינים דמויי שפעת. חולים אלה מחלימים היטב בביתם ואינם זקוקים לאישפוז. המספרים לגבי הסיכון ללקות בתסמין כלשהו משתנים, אולם נראה שמרבית הנדבקים ילקו בתסמין קל כלשהו. 13.8% מהמקרים הם חמורים, וכוללים דלקת ריאות וקוצר נשימה. 4.7% הם מקרים קשים ביותר וכוללים אי ספיקה נשימתית, הלם ספטי וקריסת איברים.
בכ-2% מהמקרים בלבד, הווירוס קטלני. סיכון התמותה מתגבר עם גילו של האדם: אנשים קשישים בסיכון גבוה הרבה יותר מילדים. ילדים כמעט ואינם חולים בקורונה, ואין כל דיווח על מקרי תמותה בקרב ילדים מתחת לגיל 9. אנשים הסובלים ממחלות רקע ובהן מחלות לב, סוכרת, מחלות ריאה כרוניות ויתר לחץ דם – בסיכון גבוה יותר למחלה קשה ותמותה.
ידוע כיום כי תקופת הדגירה של המחלה נעה בין יומיים ועד 14 יום עד פרוץ התסמינים. הרוב המוחלט של התסמינים מופיעים עד שבוע מההדבקה. מסיבות אלה, בידוד ביתי של 14 ימים הוא מספק לחלוטין. נתוני ארגון הבריאות העולמי ושלוחתו בסין, מצביעים כי מחלה קלה אורכת שבועיים, ומחלה קשה אורכת 3 עד 6 שבועות.
4 צפייה בגלריה
אנשים עם מסכות ב צרפת נגיף קורונה
אנשים עם מסכות ב צרפת נגיף קורונה
המאמצים העולמיים למציאת חיסון נגד וירוס הקורונה
(צילום: MCT)
במצבים קשים, הזמן מתחילת המחלה ועד למצב מסכן חיים אורך שבוע. בקרב אלה שמתו, הזמן מתחילת התסמינים עד למוות נע בין שבועיים ל-8 שבועות. תסמיני מחלת הקורונה כוללים שלושה סימפטומים עקריים: חום, קוצר נשימה ושיעול. אלה גם הקריטריונים שקבעו ארגוני הבריאות בעולם הקובעים אם אדם יעבור דיגום לבדיקת הנגיף באמצעות משטף מהאף. עם זאת, בחלק קטן מהמקרים, לאלה עלולים להתלוות תסמינים נוספים הכוללים גם כאבי שרירים, שלשול, בחילות, כאבי בטן, כאבי ראש, הקאות ועייפות.
ברחבי העולם, נמשכת כאמור ההתפשטות המהירה ביותר של הנגיף: נכון להיום מדווחים 106,206 מקרים, עם 3,600 מקרי תמותה. 57,666 איש החלימו מהנגיף שכבר גרם להדבקות ב-97 מדינות. מרבית המקרים מדווחים בסין, דרום קוריאה, איראן, איטליה, גרמניה, צרפת, יפן, ספרד, ארה"ב ושוויץ.