עם התהדקות כללי הריחוק החברתי והטלת סגר על אוכלוסיות ברחבי העולם עקב מגפת הקורונה, עולה גם שיעור בי המהמרים אונליין. את נתון זה מספקת חברת ההיי-טק אופטימוב (Optimove), המלווה את אתרי הקניות וההימורים אונליין הגדולים בעולם. הזינוק החד ביותר, כך מדווחים בחברה, הוא במהמרים במשחקי פוקר, ששיעורם קפץ ב-43% לעומת התקופה שלפני התפרצות הקורונה בעולם - עם קפיצה אדירה של 225% במשחקים פוקר לראשונה.
תחום נוסף שרשם עלייה חדה של 30% הוא של ההימורים במשחקי הספורט הווירטואלי ברשת. כאשר כל אירועי הספורט הגדולים סביב העולם בוטלו או נדחו, נראה כי מהמרים רבים גילו את הענף הנישתי יחסית, שבו שחקנים מהמרים על תוצאות משחקי ספורט בין מחשב אחד למחשב אחר, אך במקביל פחת מספרם של מהמרי הספורט ב-30%.
מדובר בנתונים סבירים ביותר לאור העובדה שמשחר ההיסטוריה האנושית, הימורים היוו מנגנון לוויסות רגשי ומילוט מתחושות איום, פחד וחרדה, וגם שיעמום. לרוב, הימור מספק תחושת ריגוש ואדרנלין, מה שמספק קומבינציה של ריגוש מצד אחד ועמעום רגשות רעים מהצד השני. כך מתקבל מוצר שרבים לא עומדים בפניו בימים של התכנסות והסגר.
חוסר ודאות כלכלית, חרדה בריאותית, בדידות, שיעמום, חוסר אונים ושליטה על המצב, הם רק חלק מהרגשות מהם הגיוני שנרצה להתרחק בתקופה הזו. לאילו נוסף המחסור בתעסוקה בעת השהייה בבית, שבאופן פרקטי יש צורך למלא. כל אלה מהווים מצע מושלם למשחקים ברשת, והימורים ברשת בפרט.
במקרה של הימורים, ההתנתקות מהמציאות הקשה היא אל עולם הפנטזיות, בו הכל אפשרי - הסיכוי לזכות ולהתעשר, ולשלוט (גם אם זו אשליה) בפעולה ותוצאה. אם נדבר במונחי קורונה, אז משחקי הימורים הם דרך לקבל ביטחון וודאות כלכליים (דרך זכייה המיוחלת, כמובן) בתוך הכאוס שאנו נמצאים בו כעת. כך, במרכז חוסר האונים, קיימת דרך בה האדם יכול לעשות משהו מאתגר ומעניין ולהרוויח כסף. מכאן מגיעה תחושה, גם אם רגעית ומזוייפת, של כוח - במיוחד אם צוללים אל עומק הפנטזיה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה גרפית של הימורים וסחיטה אונליין
אילוסטרציה גרפית של הימורים וסחיטה אונליין
תחושת כוח מזוייפת: הימורים אונליין
(צילום: shutterstock)
לצד תחושות התעלות אלה, קיים גם הצד השני - מכורים להימורים יסבלו מדיכאון, חוסר מעש, הסתגרות חברתית, משברים במשפחה והפסדים כלכליים. עם העליה בסכום ההימור או בזמן השימוש תחושת הריגוש נשחקת, ועולה סף ההימור כדי לשמר את הענין במשחק. הפנטזיות מתעצמות, ויחד איתן גם תחושות הכשלון בזמן ההפסד, ושוב מעגל חדש של הימור בסכום גבוה יותר וחלום על זכיה.
כמו כל עיסוק אונליין שממשיך להיות הדרך היחידה לתקשר עם העולם ומהווה דרך תעסוקה והפגת שיעמום לכולנו - גם הימורים מייצרים תעסוקה, היסח דעת, אפשרות לבילוי וניתוק מהמציאות, עניין וריגוש (לא רק שלילי, בשלב ראשון). בנוסף לכך, הימור יכול לתבל כל פעילות או משחק, כך שכל פעם יהיה משהו חדש כדי שלא ישעמם. אגב לא מפתיע שהעלייה החדה היא דווקא בפוקר – משחק חברתי (אפשר לשמר מעין רשת חברתית אונליין), שיש בו הרבה אלמנטים של שליטה, של מיומנות, של השקעה קוגניטיבית – ולא רק מזל.
יותר אנשים מהמרים בתקופת הידרדרות כלכלית או חוסר ודאות וכאוס. בתוך כך, נראה שבעלי האתרים מזהים את ההזדמנות להרוויח כסף, ומשחררים יותר ויותר משחקי הימורים אונליין באחרונה. אנו נוטים לדמיין מהמר כאדם צעיר, אך תחושות הבדידות בגיל המבוגר, שרק החריפה כעת, מכניסה את האוכלוסיה המבוגרת לקבוצת הנוטים להמר. קיימים דיווחים כי בשנים האחרונות נוספה לאוכלוסיית המהמרים הכבדים אוכלוסייה חדשה של נשים מבוגרות (מעל 60) שיצאו לפנסיה ומבלות את רוב זמנם במשחק במכונות מזל (SLOT) ברשת.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה גרפית של הימורים וסחיטה אונליין
אילוסטרציה גרפית של הימורים וסחיטה אונליין
יותר אנשים מהמרים בתקופות הידרדרות כלכלית וכאוס
(צילום: shutterstock)

כיצד למנוע ולהימנע מהימורים ברשת?

הראשון בכללי הזהירות הוא לשים לב לעצמנו ולקרובים אלינו. אנשים נוטים להסתיר את זה שהם מהמרים, שווה אם כך לא לשתף פעולה עם ההסתרה. עם זאת, חשוב מאוד לפנות לאדם שעוסק בהימורים מבלי להאשימו. פעמים רבות, האדם עצמו מרגיש אשמה, ואם נאשים אותו רק נחמיר את הסיכוי שהוא ישוב להמר בהסתר. לפיכך, שווה לשאול אותו ולשים את תשומת ליבו לכך, מבלי לכעוס או להאשים.
אם בוחרים להמר, כדאי מראש להחליט עם עצמנו מהו סכום הכסף שנוציא, או כמה זמן נעסוק בהימור, ולשתף אדם נוסף שנוכל לספר לו שהגענו לגבול, והוא יסייע לנו לעמוד במה שהבטחנו לעצמנו, שוב מבלי להאשים.
באופן ברור, כדאי לדבר עם עצמנו ועם קרובינו על הסיכונים הנלקחים בהימור. הסיכון כמובן כספי, אך ההימורים וההסתרות משפיעים רבות גם על הקשר הזוגי והמשפחתי. כאשר אדם זוכר טוב יותר את המחיר, יותר קל לו לוותר על המעשה.
הימורים כבדים דורשים פעמים רבות טיפול מקצועי אצל מטפל ייעודי לטיפול בהתמכרויות. הטיפול כולל גם הדרכה ותמיכה למשפחה - שלרוב מושפעת גם היא מהמצב - מתוך הבנה שטיפול בהימורים כבדים יותר הינו תהליך התנהגותי אבל גם רגשי ומשפחתי.
ד"ר אילן טל הוא פסיכיאטר מומחה ומנהל מרכז ד״ר טל לתמיכה רגשית ונפשית
אינה ארצי היא אחראית תחום התמכרויות, מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית