"אימפריית הכאב" - טריילר
(באדיבות נטפליקס)

"אימפריית הכאב", סדרה חדשה ופופולרית מבית נטפליקס, מתארת כמה רבדים של משבר משככי הכאבים, האופיואידים (Opioids), שהחל בארצות הברית לקראת סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, ושכיום מתברר כאחד האסונות ההרסניים בתחום בריאות הציבור בזמננו. הסדרה עוקבת אחר האחראים למשבר, הקורבנות שלו ואישה אחת שמנסה לגלות את האמת.
קראו עוד:
בדומה למגפות התמכרות קודמות במאות האחרונות (החל ממשבר ההתמכרות למורפין במהלך מלחמת האזרחים באמריקה וכלה בהתמכרות להרואין בשנות ה-70 ולקראק-קוקאין בשנות ה-80, בעיקר בארצות הברית), מגפת האופיואידים הוצתה על ידי תעשיית התרופות ולובתה באמצעות מערכת הבריאות האמריקנית הגדולה והמורכבת.
1 צפייה בגלריה
מתוך "אימפריית הכאב"
מתוך "אימפריית הכאב"
מתוך "אימפריית הכאב". אסור לנו לומר ש"זה רק הוליווד" וש"לנו זה לא יקרה"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בשנות ה-90 החלה חברת התרופות פרדו פארמה שבבעלות בני משפחת סאקלר, מגיבורי הסדרה, לייצר תרופה לשיכוך כאבים בשם Oxycontin על בסיס מולקולה אופיואידית סמי-סינתטית בשם אוקסיקודון (Oxycodone). בסוף אותו עשור, ולאחר קבלת אישור מה-FDA, החלה החברה בשיווק אגרסיבי של התרופה, תוך מה שהתברר מאוחר יותר כהטעיה מכוונת של ציבור הרופאים והמטופלים באשר לפרופיל הבטיחות שלה. בינתיים נעשתה התרופה פופולרית מאוד, וקצב מתן המרשמים לה החל לעלות באופן מסחרר ובזמן קצר, בעיקר בארצות הברית ובקנדה. התהליך הביא לתחילתו של אסון בריאותי, שהשפיע על חייהם של מיליוני אנשים בעולם.
"ריצ'ארד סאקלר חיבר את שני המרכיבים הממכרים ביותר בעולם - הרואין וחמדנות", אומרת אידי פלאוורס, חוקרת מטעם התובע המחוזי בווירג'יניה, באחד הפרקים של "אימפריית הכאב". למרבה הצער, המשפט הזה לא נולד במוחם של תסריטאים בעלי דמיון, אלא במציאות.

הנזק הכלכלי - 1.5 טריליון דולר

כשהתברר שהתרופה מכילה מרכיבים שעלולים להוביל להתמכרות, הגל הראשון של משבר האופיואידים כבר היה בשיאו. גל זה התבטא בעלייה דרסטית בהנפקות אופיואידים במרשם, בשימוש לרעה בתרופות מרשם, בהתמכרויות לאופיואידים, בתחלואה נלווית ובתמותה.
הגל השני של המשבר החל ב-2010, ובו בלט שימוש בהרואין. השלישי, שבו אנו מצויים כיום, החל כשלוש שנים מאוחר יותר, ובו בולט השימוש באחד האופיואידים המסוכנים ביותר: זהו פנטניל (Fentanyl), אופיואיד סינתטי, בעל הפוטנציאל ההתמכרות הגדול ביותר מבין האופיואידים – וגם זול. התוצאה – משבר שגורם נזקים אדירים לבריאות הפרט והציבור. ב-2021 מתו כ-107 אלף איש בארצות הברית ממנת יתר של סמים, כשב-75% מהמקרים הייתה זו מנת יתר של אופיואידים, רובם סינתטיים, בעיקר פנטניל.
פנטניל
התמכרות לאופיואידים היא תסמונת קלינית המאופיינת בניסיונות כושלים להפחית או להפסיק את השימוש בחומר, בקושי בביצוע מטלות, בוויתור על פעילויות פנאי ועוד. ההערכות בארצות הברית הן שבין 6.7 ל-7.6 מיליון איש בני 12 ומעלה עמדו בקריטריונים להתמכרות הזו ב-2019 – עלייה משמעותית מאז 2009. בשנים האחרונות חלה גם עלייה חדה במספר האשפוזים והביקורים בחדרי מיון בעקבות שימוש באופיואידים.
בשנים האחרונות פורסמו מחקרים שהעידו על האטה מסוימת בקצב העלייה בהתמכרות לאופיואדים. זהו ממצא מעודד, שבתחילה יוחס לשינויים במדיניות הטיפול בהתמכרויות בארצות הברית, בהם עלייה בכמות המסגרות הטיפוליות והנגישות להן, עלייה בנכונות של חברות ביטוח לכסות טיפולים להתמכרויות ועלייה במודעות המערכת הרפואית והציבור לנושא. אלא שמגפת הקורונה הזיקה לתהליך של איסוף הנתונים, וחוקרים רבים מסתייגים כיום מקביעות חד-משמעיות בסוגיה ומדגישים שצריך להמשיך לאסוף נתונים כדי לגבש מסקנות.
בארה"ב מעריכים שבין 6.7 ל-7.6 מיליון איש בני 12 ומעלה עמדו בקריטריונים להתמכרות הזו ב-2019 – עלייה משמעותית מאז 2009. בשנים האחרונות חלה גם עלייה חדה במספר האשפוזים והביקורים בחדרי מיון בעקבות שימוש באופיואידים
המאמצים להתמודד עם המשבר התמקדו עד כה בניטור מקרים של שימוש לרעה באופיואידים, בהתערבויות מניעתיות וטיפוליות (כולל טיפולים פסיכותרפיים ותרופתיים) ובהגברת נגישותן, בפיתוח טיפולים חלופיים לכאב, בחינוך ובהעלאת המודעות לסכנות השימוש באופיואידים ובניהול טיפול באופיואידים במרשם.
בינתיים, המשבר הזה גורם נזקים בתחומים רבים. מחקר שהתפרסם לאחרונה העלה שמספרם של מקרי הפשיעה בארצות הברית שהיו קשורים ישירות לשימוש באופיואידים, עלה בין השנים 2016-2005 ונותר גבוה בשנים 2018-2016. במסמך שהופק על ידי הזרוע הכלכלית של הקונגרס האמריקני, הוערך הנזק הכלכלי כתוצאה ממשבר האופיואידים ב-1.5 טריליון דולר.

מובילים בצריכת אופיואידים במרשם

לפי הנתונים, יש עלייה תלולה בישראל ברישום תרופות ממשפחת האופיואידים. בדוח של מכון טאוב נטען כי ב-2020 דורגה ישראל במקום הראשון בעולם בצריכת אופיואידים במרשם. זוהי סיבה לבהלה אמיתית, והיא צריכה להדליק נורת אזהרה לכולנו – לקובעי המדיניות, למערכת הבריאות, למטופלים ולציבור כולו. לאחרונה פורסמו נתונים על התמתנות בעלייה בצריכת אופיואידים בישראל, אולם ממצאים כאלה צריכים להילקח בזהירות, ויש צורך באיסוף נתונים מעמיק בשנים הקרובות.
ד"ר אופיר ליבנהד"ר אופיר ליבנהצילום: טל גבעוני
מערכת הבריאות בישראל בנויה באופן שונה מזו האמריקנית, שהיא פרטית ברובה ומורכבת ממספר גדול של חברות ביטוח, מה שמקשה לפקח על הנפקת המרשמים ולעקוב אחר המטופלים. ישראל היא מדינה קטנה המורכבת ממספר קטן יחסית של ארגונים גדולים המפעילים שירותי בריאות ציבוריים. מערכת בריאות ריכוזית שכזו ממצבת את ישראל בעמדה נוחה יחסית לפקח על שימוש באופיואידים במרשם. הפיקוח כעת אינו אופטימלי, ובהיעדר מדיניות מרכזית ויד מכוונת שתכתיב צעדים ברורים, יש סיבה לדאגה. בהיעדר מדיניות כזו, עלולה ישראל לחוות משבר דומה לזה שקיים בארצות הברית כבר יותר שני עשורים.
"אימפריית הכאב" היא סדרה כואבת לצפייה, המשקפת נאמנה את תלילותו המפחידה של מדרון ההתמכרות לאופיואידים. אבל אסור לנו לומר ש"זה רק הוליווד" וש"לנו זה לא יקרה": זה עלול להיות מסוכן.
הכותב הוא פסיכיאטר מומחה וחוקר התמכרויות, מרצה בכיר וחבר סגל בפקולטה לפסיכיאטריה של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק ופסיכיאטר במכון מנטליקס