חודש לאחר פרסום מאמר של קבוצת רופאים ישראלים שבו הזהירו מפני פגיעה אנושה במערכת הבריאות בישראל עקב חוקי המהפכה המשפטית, מפרסם היום (ו') שר הבריאות משה ארבל מאמר תגובה באחד מכתבי העת המובילים בעולם The Lancet תחת הכותרת "מערכת הבריאות בישראל אינה תחת איום".
על רקע המחאה המתמשכת של ארגון "החלוקים הלבנים", טען השר ארבל כי המשך החקיקה המשפטית, כמו גם המהפכה כולה, לא יפגעו במערכת הבריאות. כל זאת, כשמעל מרחף חשש ממשי מעזיבה מאסיבית של רופאים ורופאות את ישראל.
1 צפייה בגלריה
שר הבריאות משה ארבל על רקע מחאת הרופאים
שר הבריאות משה ארבל על רקע מחאת הרופאים
שר הבריאות משה ארבל על רקע מחאת הרופאים
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
"החלטת הכנסת להגביל את סמכויות בית המשפט לגבי חוסר סבירות החלטות הממשלה נולדה מתוך החלטות קיצוניות של בית משפט אקטיביסטי יתר על המידה", כתב ארבל בתגובה למאמר שתיאר את נזקי המהפכה על מערכת הבריאות, "דוגמה עדכנית לכך היא החלטת בית המשפט מ-2023 לפסול את ח"כ אריה דרעי מתפקידיו כשר הבריאות והפנים".
עוד בנושא זה:
הוא טען כי "דרעי, ח"כ ושר ותיק עם עשרות שנים של ניסיון היה שר הבריאות בעל הניסיון הרב ביותר מזה שנים רבות, דרש ספציפית את המשרד במהלך המו"מ הקואליציוני כמנהיג המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה והשתמש בהשפעתו כדי להשיג תקציבים ורפורמות חסרות תקדים ונצרכות למערכת הבריאות בישראל".
את דבריו סיכם כי "הדיון בנוגע לתיקון לחוק יסוד: השפיטה הוא דיון משפטי ופוליטי חשוב, אבל לא דיון של בריאות הציבור וזה לא הוגן אינטלקטואלית להציג זאת כך. בבחירות ובסקרים, מיליוני בני אדם הצביעו בעד מפלגות הקואליציה ותמכו ברפורמות המשפטיות, דבר המלמד על כך שהם לא מודאגים מההשפעות האפשריות על בריאות הציבור, למעשה הבריאות שלהם. הם צודקים".
פרופ' חגי לוין מסביר מדוע הבריאות תיפגע
(צילום: ירון ברנר)

בתגובה למאמר שפרסמו אנשי הרפואה המתנגדים למהפכה המשפטית, כתב ארבל כי "כותבי המאמר, בעיקר אלו מהם שהם אזרחים ישראלים זכאים לדעותיהם ולזכותם להביע אותן ולשכנע אחרים. כשר הבריאות ובלי קשר לרפורמות המשפטיות, אחריותי היא להבטיח שירותי בריאות טובים לכל, ללא תלות בדת, מין ולאום, ולקדם את גישת הבריאות בכל מדיניות, ולהשתמש לשם כך בין היתר בסמכויותיי כשר הבריאות וכשר הפנים.
"אני בטוח שמערכת הבריאות הישראלית המצטיינת תמשיך להיות כך בעתיד הנראה לעין, הודות לאנשי הרפואה המעולים, הרופאים והאחיות, וההנהגה המקצועית של משרד הבריאות, האדמיניסטרציה וההנהלה".

הרופאים תוקפים חזרה: "החלטות בלתי סבירות"

בתגובה למאמר של השר משה ארבל, כתבו מחברי המאמר המקורי - המתנגדים למהפכה המשפטית: "אנו מברכים על כך ששר הבריאות התייחס למאמרנו, ועל כך שהביע מחויבתו לשוויון בבריאות ולבריאות בכל מדיניות.
בפועל, יש לצערנו חוסר הבנה של הסכנות החמורות שניצבות בפנינו. בריאות היא זכות 'חיובית' המצריכה החלטות אופרטיביות המתקבלות במקרים רבים על ידי פוליטיקאים. החלטות בעלת השפעה מכרעת על בריאות הציבור, דוגמת הקריטריונים לחלוקת תווי מזון או ביטול מס שתיה מתוקה, הן רק חלק מהדוגמאות להחלטות שהתקבלו בידי שרים.
"חקיקה והבנת התהליכים החברתיים והפוליטיים אינם נפרדים מבריאות הציבור והם חלק מהכשרה של כל העוסקים במדיניות בריאות, בתוך משרד הבריאות ובמערכת הבריאות ומחוצה לה.
תגובת הרופאים: "אנו נתקלים במגמה של דריסת המקצוענות והמומחיות הרפואית שמשמעותה קבלת החלטות בלתי סבירות באופן קיצוני ופגיעה ישירה בבריאות הציבור ובערכי הרפואה"
"איננו רגועים לגבי הפגיעה בהגנה על בריאות הציבור. הדגמנו את חשיבות הסבירות והצורך לעיתים בסעד משפטי להגנה על בריאות הציבור בעבר, בהווה ובעתיד.
רק לאחרונה נשללה מהפליטים מאוקראינה הזכות לטיפול רפואי, שהוחזרה רק לאחר עתירה לבית המשפט העליון. ביטול עילת הסבירות פוגע פגיעה אנושה בהגנה על הזכות לבריאות של כל ישראלי, כפי שהודגם גם בתשובתה של היועצת המשפטית לממשלה ובעתירה של ההסתדרות הרפואית, וכפי שנתמך על ידי מומחים וארגונים בינלאומיים.
"ארגוני הבריאות המובילים בעולם קבעו כי המערכת הפוליטית והמערכת המשפטית הן גורמים קריטיים המשפיעים על בריאות הציבור. אנו מאמינים למחויבות השר ארבל לבריאות, אך תמיד יש צורך במערכת שמבטיחה קבלת החלטות המתחשבות בשיקולי בריאות, באיזונים ובלמים לרבות ביקורת שיפוטית. לצערנו אנו נתקלים במגמה של דריסת המקצוענות והמומחיות הרפואית שמשמעותה קבלת החלטות בלתי סבירות באופן קיצוני ופגיעה ישירה בבריאות הציבור ובערכי הרפואה".