מומחים בכירים פרופ' ערן סגל פרופ' צחי גרוסמן
(צילום: נויל האריס)
"אנחנו מנסים להפריד בין התחלואה שכוללת את הדלתא לבין זו של האומיקרון", מסביר היום (א') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "כשאנחנו עושים את זה ומנקים גם את המאומתים מחו"ל - אנחנו רואים שבעשרת הימים האחרונים מספר המאומתים לאומיקרון זינק מכ-20 ליום ל-450. זו עלייה של יותר מפי 20 בעשרה ימים. זה מקדם הדבקה שלא הכרנו בעבר, של מעל 3, וזה אומר שאנחנו צפויים להתפשטות תחלואה גדולה ומהירה. אני מעריך שבתוך שבוע נראה אלפי מאומתים לאומיקרון, וייתכן שבתוך שבועיים נחצה את שיא המאומתים שהיה לנו מתחילת המגפה – כ-10,000 מאומתים ליום".
קראו עוד:
כשנשאל מהן המשמעויות הסטטיסטיות של התחלואה, השיב: "את זה אנחנו לא יודעים לומר כרגע. זו השאלה הגדולה. זה שיהיו פה כמויות מאומתים גדולות, זה ברור, אבל אנחנו לא יודעים איך זה ישפיע על מספר החולים קשה ועל האשפוזים בבתי החולים. נראה שהאומיקרון פחות אלים מהדלתא, אבל עוד לא ידוע באיזו מידה, ולכן מוקדם לומר אם נזדקק לצעדים חמורים כמו הטלת סגר".
1 צפייה בגלריה
מתחם קורונה
מתחם קורונה
עמדת בדיקות קורונה בראשל"צ. "נראה שהאומיקרון פחות אלים מהדלתא, אבל עוד לא ידוע באיזו מידה", אומר פרופ' סגל
(צילום: יובל חן)
בדיון באולפן השתתף גם פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים בישראל, שהתייחס לכישלון של מבצע חיסוני הילדים. "מערכת החינוך הייתה יכולה להיות הרבה יותר אסרטיבית ולשדר עמדה מנהיגותית יותר משמעותית", אמר. "לצערי, זה לא נעשה. יש גם טרור ברשתות החברתיות ובבתי הספר עצמם מצד הורים שלא מחסנים את ילדיהם. בהיעדר התחסנות אנחנו חוזרים אחורה: ביישובים שבהם אחוז ההתחסנות לא עובר את ה-70 אחוזים, ילמדו בזום, וזה מאוד עצוב. הפתרון הוא התחסנות יותר משמעותית.
"אנחנו עוברים לשיח אחר. בגרמניה ובאוסטריה כבר מדברים על חובת התחסנות. אני חושב שנפשו של הציבור המתחסן קצה ממה שקורה לציבור שלא מתחסן ומההשלכות של חוסר ההתחסנות. זה מקרין על כולם, כולל על ילדים שיצטרכו לחזור לזום. קשה לכבד עד אין סוף את הציבור הלא מתחסן. יש גבולות שנחצו, ואנחנו צריכים להיות יצירתיים יותר".
פרופ' צחי גרוסמן: "נפשו של הציבור המתחסן קצה ממה שקורה לציבור שלא מתחסן ומההשלכות של חוסר ההתחסנות. זה מקרין על כולם, כולל על ילדים שיצטרכו לחזור לזום. קשה לכבד עד אין סוף את הציבור הלא מתחסן"
על כך אמר פרופ' סגל: "אני מחזק את דבריו של פרופ' גרוסמן. הדבר הכי משמעותי שאנחנו יכולים לעשות כרגע זה להעלות את רמת החיסוניות. אנשים צריכים להבין שבשבועות הקרובים הסיכוי לפגוש את הנגיף יהיה הגדול ביותר שהיה מאז תחילת המגפה, וההכנה הכי טובה היא להסתמך על דברים שאנחנו יודעים שעובדים - וזה החיסונים. יש מיליוני ישראלים שצריכים ללכת להתחסן, ואנחנו צריכים לגרום לכך שהם יתחסנו".
משתתף נוסף בדיון, פרופ' יהודה אדלר, אמר: "אנחנו באפלה, לא יודעים לאן הולכים, אבל לאט-לאט מצטברים הנתונים. קודם כל, אנחנו יודעים שהאומיקרון גורם למחלה פחות קשה, וזו בשורה טובה. אנחנו יודעים גם שהחיסון יעיל נגד האומיקרון". צפו בדבריו:
מומחה באולפן פרופ' יהודה אדלר
(צילום: נויל האריס)
בדיון באולפן ynet היום השתתפו גם ערן גונן ואורי שדה, שאומתו לקורונה ונכנסו לבידוד. השניים סיפרו איך הם נדבקו וכיצד עובר עליהם הבידוד. צפו בדבריהם:
חולי קורונה שנמצאים בבידוד
(צילום: נויל האריס)