ארגון רופאים לזכויות אדם (רל"א) בחן לאחרונה את הפגיעה המכוונת של חמאס בצוותי הרפואה והחילוץ שסייעו בפינוי פצועים ב-7 באוקטובר מיישובי עוטף עזה וקורא לחקור אותם כפשעי מלחמה. כך עולה מדוח חדש שחיבור הארגון, שנוטה לרוב לבקר את מדיניות ישראל בשטחים ובעזה ולאחרונה מתח ביקורת גם נגד הכוונה לתקוף את בית החולים שיפא בעיר עזה.
"אחד הדברים שבלטו במתקפת חמאס מה-7 באוקטובר הוא התקפתם של צוותי ומתקני רפואה, באופן שלא איפשר הגשת סיוע לפצועים והוביל לקורבנות גם מקרב הצוותים", נכתב בדוח.
בין המקרים שעומדים במרכז הדוח: רציחתו של עווד דראושה, חובש ונהג אמבולנס מד"א מאיכסאל שנרצח על ידי מחבלי החמאס בעת שסייע בפינוי פצועים מהטבח במסיבה ברעים ואהרון חיימוב, חובש בכיר ונהג אמבולנס מד"א שנרצח בדרכו לאופקים. גם מרפאת החירום בקיבוץ בארי שבה נרצחו הפרמדיקית עמית מן וד"ר דניאל לוי, מתמחה במחלקת אף אוזן גרון בסורוקה.
1 צפייה בגלריה
נזק לרכב בשדרות
נזק לרכב בשדרות
פגיעה בצוותי רפואה - פשע מלחמה
(צילום: Leon Neal/Getty Images)
קראו עוד:
"החומרים הנגישים לנו אשר נאספו מכלי תקשורת ודיווחים שונים די בהם כדי לדרוש לחקור התנהלות זו כפשע מלחמה", נכתב וצוין כי "תקיפה והפרעה למתקני וצוותי רפואה ובריאות ברצועת עזה במהלך הקונפליקט המזוין, נבחנים וייבחנו בפרסומים אחרים, כיוון שהלחימה נמשכת ורל"א עסוקה כרגע בניסיון להגן על הצוותים והמטופלים ואין בידינו את הנגישות והמשאבים לגבות עדויות ולבצע תחקירים".
יש לציין כי על פי אמנת ז'נבה, "בתי חולים אזרחיים שאורגנו להושטת עזרה לפצועים ולחולים, לתשושים וליולדות, לא ישמשו בשום פנים מטרה להתקפה, אלא יכובדו ויוגנו תמיד על ידי בעלי הסכסוך". גם ארגון הבריאות העולמי קבע באופן דומה איסור על פגיעה בצוותי ההצלה בזירות מלחמה.
"מהדיווחים והעדויות כפי שהופיעו ותועדו בכלי תקשורת שונים כמו גם במדיה החברתית עולה כי הרוב מכריע של הפגיעות הן פגיעות מכוונות בצוותי רפואה ובסביבה מובהקת רפואית. על המדינה וגופים בינלאומיים לחקור את העדויות והדיווחים כפשעי מלחמה"

"לחקור את האירועים כפשעי מלחמה"

"ההגנה על צוותי ומתקני רפואה היא אחד העוגנים החשובים ביותר לוודא כי גם ברגעים בהם האנושות מידרדרת לכדי קונפליקט מזוין, יישמרו מינימום של כללי ושמירה על זכויות האדם", נכתב בדוח. "ואולם, מהדיווחים והעדויות כפי שהופיעו ותועדו בכלי תקשורת שונים כמו גם במדיה החברתית עולה כי ברוב מכריע של הפגיעות הן פגיעות מכוונות בצוותי רפואה מסומנים ככאלה, ובסביבה מובהקת רפואית. האירועים מצביעים על דפוס פעולה של פגיעה מכוונת בצוותי הצלה ומתקני רפואה. על המדינה וגופים בינלאומיים לחקור את העדויות והדיווחים כפשעי מלחמה".
לדבריה של הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה ברל"א, "יש חשיבות של תיעוד האירועים הללו". היא הוסיפה כי "יש משמעות אדירה לכך שפצוע יודע שלפחות העזרה תגיע אליו וחלק מהמשמעות של לא לתת לעזרה להגיע זה ליצור חוסר אונים ובלבול מוחלט. זה היה נוכח לאורך כל המתקפה. לשחיקה המוחלטת של הדבר הזה יש משמעות וחייבים לתעד אותה.
"אם וכאשר העניין יגיע לדיונים משפטיים בקהילה הבינלאומית או בקרב משלחות חייבים להראות את זה, למרות שאין לי הרבה תקוות בעניין הזה. בואו נחתור לפחות לאמת, למה אנחנו יודעים שקרה. יש לכך משמעות כדי שלא יגידו שאנחנו הוזים ושזה לא נכון. אנחנו נתקלים בכל הרבה פייק ניוז ברשתות, אבל האמת מספיק גרועה, אז בואו נדבר על האמת. הרצח של הצוותים הרפואיים היה מכוון. כשאנחנו שומעים את העדויות זה ברור".