בבילינסון התקיימה השבוע השתלת הריאות ה-800 למטופלת בת כ-60 שסבלה מצלקות בריאה. לכבוד ציון ההשתלה ה-800, התראיין באולפן ynet פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בבית החולים. "ב-20 השנים האחרונות, בית החולים בילינסון הוא המקום היחיד בישראל בו מתבצעות השתלות ריאה. המושתלת ה-800 היא אישה שחיכתה לניתוח שנתיים".
פרופ' דן ערבות מנהל המערך לניתוחי לב וחזה בבילינסון סיפר על ההשתלה: "בלילה שבין חמישי לשישי קיבלנו הודעה שמשפחה הסכימה לתרום את איברי יקירה שמת. מיד הזעקנו לביה"ח שלושה מועמדים להשתלה שהיו בראש רשימת הממתינים להשתלה. לאחר בדיקות רבות הן של הריאות של התורם והן של המטופלת מצאנו שהיא המתאימה ביותר לעבור את ההשתלה.
"מרגע זה, התחילה בביה"ח התארגנות שהתנהלה כמו מבצע צבאי מורכב - במקביל התגייסו למשימה 40 אנשי צוות ובכללם כל צוות המנתחים הבכיר של המחלקה לניתוחי חזה ולב, מתמחים, אחיות, מרדימים, טכנאי מכונת לב וריאות, ורופאי ריאות. באותו הלילה השתלנו את הריאות בחולה שהיתה זקוקה לכך כמו אוויר לנשימה. בבילינסון ביצענו עד כה 800 השתלות ריאה,  בזכות צוות המנתחים המיומן הצלחנו להגיע לתוצאות מצוינות ברמה זהה לזו של המרכזים המובילים בעולם".
"השתלת ריאות היא ניתוח מורכב שדורש שיתוף פעולה בין אנשי צוות רבים, מסביר פרופ' קרמר. "השתלת ריאות היא ניתוח מורכב שדורש שיתוף פעולה בין אנשי צוות רבים מתחומים שונים שעובדים מסביב לשעון. תחום ההשתלות הוא פסגת הרפואה. כל השתלה היא אתגר רפואי עבור הצוות המטפל. עבורי כל השתלה היא מסע של טיפול המשלב המתנה וציפייה, עד הרגע שבו אני מודיע למטופל כי נמצאו ריאות מתאימות. השתלת ריאות נותנת חיים חדשים לחולים שלפני כן היו מחוברים לחמצן וללא הריאות שקיבלו לא היו שורדים. אני מתרגש בכל פעם מחדש לפגוש באלו שקיבלו את מתנת החיים הזו שורדים שנים רבות וממשיכים בחייהם".
"הריאות נוטות להזדהם יותר בקלות מיתר האיברים הגוף משום שמדובר באיבר פתוח", מסביר פרופ' קרמר. "אל הריאות קיימת זרימה מתמדת של וירוסים, חיידקים ופטריות, ולכן אנחנו צריכים לשמור על מושתלים אחרי ניתוח בצורה יותר צמודה".
באולפן, סיפר פרופ' קרמר כי תקופת מגפת הקורונה עיכבה מעט את הליכי ההשתלות, אך כעת מתעורר התחום מחדש. בהמשך, הוא צופה, ייתכן ומגפת הקורונה תיצור ביקוש מוגבר להשתלות ריאה. "בעולם יש כבר דיווחים על השתלת ריאות בעקבות קורונה, גם בסין וגם בארה"ב", הוא מסביר. "כשהריאות נפגעות והנזק בלתי הפיך, מוכרחים לתת מענה. השתלת ריאה לחולים שיתר המערכות שלהם מתפקדות זאת אופציה. בארץ עוד לא היה מקרה כזה, אבל אני מאמין שאם יהיו יותר חולים קשים שניצלים בזכות הטכנולוגיות החדשות, זה יקרה".
צפו בריאיון המלא באולפן ynet:
(צילום: אורי דוידוביץ)