הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מזהירים כי לא יוכלו להמשיך ולפקח על איכות הבשר שנמכר בישראל. הסיבה: משרד הבריאות טרם חידש את כתבי המינוי של הווטרינרים, וכבר כעת לפחות חלקם פועלים למעשה ללא סמכות חוקית.
2 צפייה בגלריה
בשר
בשר
לא ניתן להמשיך לפקח על הבשר ללא כתבי מינוי
(צילום: בן יוסטר)
"אנחנו מתריעים כי לחלק ניכר מהרופאים הווטרינרים פג תוקף ההסמכה הניתנת ממשרד הבריאות לביצוע הפיקוח על כלל מוצרי המזון מהחי בשווקים", אמר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet ד"ר אבי צרפתי, מנהל השירות הווטרינרי ברחובות ויו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות. "לפיכך בחלק ניכר מהרשויות המקומיות בארץ לא יכולות להתבצע פעולות הפיקוח על בשר, עופות ודגים בנקודות המכירה. הדבר עלול לעלות בפגיעה חמורה בבריאות הציבור, ומכאן שיש להסדיר זאת בהקדם האפשרי".
קראו עוד:
לטענת גורמים המעורבים בפרטים, הסחבת במשרד הבריאות נובעת ממשבר ביחידה הווטרינרית של המשרד, שם התפטרו כמה מהעובדים ובראשם מנהל היחידה ד"ר ינון יוני. יצוין כי היחידה שייכת לשירות המזון הארצי, שעמד במרכז פרשת הסלמונלה במוצרי תנובה, אז נחשפו כשלים בעבודת הפיקוח של השירות, ובפרשת חלקי החיות שנמצאו במוצרים של סנפרוסט.
2 צפייה בגלריה
תעודת מינוי
תעודת מינוי
כתב לרופא ממשלתי לפיקוח בשווקים מינוי שפג תוקפו
רקע: ב-2015 נחקק חוק ההגנה על בריאות הציבור, שהסמיך למעשה את עבודת הפיקוח של הווטרינרים ברשויות המקומיות על מוצרים מן החי, בעיקר בנקודות הקצה ובשלבי השיווק. וכך, הגידול והשחיטה נמצאים בתחום של משרד החקלאות, ומשם והלאה הפיקוח עובר לידיהם של כ־300 וטרינרים ברחבי הארץ. אותם וטרינרים בודקים בין היתר את אופן אחסון הבשר, תנאי הקירור והאריזה, את תוקף המוצרים ואת מקורם. זאת בין היתר בשל התופעה של יבוא בשר מהשטחים באופן בלתי חוקי.
ד"ר אבי צרפתי, יו"ר איגוד הווטרינריםד"ר אבי צרפתי, יו"ר איגוד הווטרינריםצילום: אלירן אביטל
ב־2020 הסמיך משרד הבריאות את הווטרינרים לתקופה של שנתיים, אך בחודשים האחרונים פג תוקפם של כתבי המינוי. המשמעות היא שהווטרינרים פועלים כעת ללא גיבוי חוקי, ולמעשה מפעלי בשר ובעלי מסעדות יכולים פשוט לסרב לפיקוח.
לפני כחודשיים התריע ארגון הרופאים הווטרינרים מפני אי־חידוש כתבי המינוי בפנייה למשרד הבריאות. "קיים צורך דחוף ביותר לחדש ולאשר את המינויים המדוברים, שכן עם פקיעתם בימים הקרובים יופסק למעשה הפיקוח בשווקים בכל מדינת ישראל, על כל המשתמע מכך", כתב הארגון. באחרונה שיגרו הווטרינרים פנייה נוספת לד"ר שרון אלרעי־פרייס, שכראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אחראית על שירות המזון והיחידה הווטרינרית. "אין כיום בידי הרופאים הווטרינרים הסמכות תקפות לביצוע הפיקוח בשווקים, ולפיכך בחלק ניכר מהרשויות המקומיות לא יכולות להתבצע פעולות הפיקוח, על כל המשתמע מכך", כתבו.
משרד הבריאות בחר שלא להתייחס לשאלת "ידיעות אחרונות" באשר לכתבי המינוי, ומסר: "כלל הרופאים הווטרינרים הרשותיים שהוגשו להסמכה באוגוסט הוסמכו במהלך השבוע החולף. במידה וישנם וטרינרים נוספים הממתינים להסמכה, המשרד יפעל להשלים התהליך בעניינם בהקדם ובהתאם להוראות הדין. חשוב לציין כי מונה ממלא מקום לראש היחידה הווטרינרית". בעקבות התגובה הבהיר ד"ר צרפתי: "תגובת המשרד מתייחסת לרופאים ווטרינרים שהגישו את הבקשה להסמכה והמתינו תקופה ארוכה לאישורה, אף למעלה משנה. התגובה אינה מתייחסת לכלל הרופאים הווטרינרים שהוסמכו כבר לפני שנתיים ויותר, והסמכתם פגה לאחרונה ויש צורך מיידי בחידושה".