שיאנית הקורונה: ישראל שולחת מחוללי חמצן לרומניה
(צילום: שחר גולדשטיין)
"המצב ברומניה מזעזע: מאות חולים מונשמים שוכבים במחלקות ובחדרי המיון בבתי החולים, והצפיפות נוראית. המערכת באי-ספיקה, ואין מכונות הנשמה״, כך אומר ד"ר מארק רומיין, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ בהדסה עין כרם, שיצא בשבוע שעבר לרומניה עם משלחת מומחים ישראלית מטעם משרדי החוץ והבריאות בניסיון לסייע למדינה המזרח-אירופית להתמודד עם הקורונה.
קראו עוד:
את המשלחת הוביל אל"מ (מיל') ד"ר רם שגיא, מנהל אגף בחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות, שבעבר שימש כסגן קצין רפואה ראשי, והשתתפו בה גם תמר קינן, מנהלת הסיעוד באגף הפנימי בשערי צדק; ד"ר אייל פוקס, רופא ריאות בכיר ומנהל מחלקת קורונה ברמב"ם; ומנהל תחום רכש ולוגיסטיקה במשרד הבריאות, משה בטיטו.
2 צפייה בגלריה
משלחת לרומניה
משלחת לרומניה
משלחת המומחים הישראלים ברומניה, בשבוע שעבר. "אף אחד מאיתנו לא נשאר אדיש"
כבר ביום הראשון קיימו הישראלים דיון ארוך עם ד"ר ראעד ערפאת, ששימש בעבר כשר הבריאות וכיום מנהל את אירועי החירום במשרד לביטחון הפנים בארצו. בהמשך הגיעה המשלחת למערך השליטה המרכזי, המתפעל את אירוע הקורונה בכל רחבי רומניה ומנהל את עבודת בתי החולים. המשלחת גם ביקרה בבית חולים שדה, שם הוצגו בפניה מחלקות הקורונה העמוסות.
"מלבד מחסור במכונות הנשמה", אומר ד"ר רומיין, "רומניה מתמודדת עם אלפי חולים מאומתים מדי יום ועם קושי לשלוח חולים להחלמה בביתם, גם כשהם במצב קל. העומס במחלקות מורגש בהחלט.
"מלבד מחסור במכונות הנשמה", אומר ד"ר מרק רומיין, "רומניה מתמודדת עם אלפי חולים מאומתים מדי יום ועם קושי לשלוח חולים להחלמה בביתם, גם כשהם במצב קל. העומס במחלקות בבתי החולים מורגש בהחלט"
"עבר עלינו יום קשה ועצוב במיוחד כשהגענו לשני בתי חולים גדולים בבוקרשט. ראינו עשרות חולים מונשמים בחדרי המיון, שחלקם שוכבים על מיטות לא תקניות. באחד מבתי החולים מטופלים לא פחות מ-400 חולי קורונה, מתוכם 100 במצב קשה, וגם שם שוכבים עשרות חולים בחדר המיון, כי אין מקום במחלקות. המראה היה קשה ומדכא. המחשבה על מאות אנשים במצב קריטי, שרבים מהם יסיימו את חייהם ללא אף אדם קרוב לצדם, לא הותירה אף אחד מאיתנו אדיש".
2 צפייה בגלריה
משלחת לרומניה
משלחת לרומניה
ד"ר מרק רומיין מתראיין לטלוויזיה ברומניה. "מפגשים חשובים ביותר"
שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, שיזם את ביקור המשלחת הישראלית, אמר: "אנחנו חיים בעידן שבו לדיפלומטיה הבריאותית יש מקום חשוב בפעילות משרד החוץ. מעבר לסיוע החשוב כשלעצמו, המשלחת זכתה להכרת תודה הן בקרב מקבלי ההחלטות והן בדעת הקהל".
"המטרה הייתה לתרום מנסיוננו", סיכם ד"ר רומיין. "היו לנו מפגשים חשובים ביותר, ואני בטוח שהענקנו מהידע שנצבר בבתי החולים בישראל".
בינתיים נראה כי הצעדים שנקטה הממשלה הרומנית בשבועיים האחרונים החלו לתת תוצאות. בימים האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בכמות החולים היומית: אם ב-10 בנובמבר היו ברומניה 6,291 חולים ו-405 מתים, ב-14 בחודש ירדו המספרים ל-3,021 חולים ול-233 מתים.