על פי מחקר שבוצע בבית החולים בילינסון, עולה כי רק מחצית ממושתלי הלב פיתחו תגובה לחיסון נגד הקורונה. במחקר השתתפו 42 מושתלים, ורק 15 אחוז פיתחו תגובה חיסונית לאחר הזריקה הראשונה, ו-49 אחוז אחרי השנייה. את המחקר הובילו ד"ר אסנת יצחקי וד"ר טוביה בן־גל. מושתלי הלב משתייכים לקבוצת מדוכאי החיסון, שנוטים לפתח מחלה קשה יותר לאחר ההידבקות.
2 צפייה בגלריה
התקף לב קורונה
התקף לב קורונה
מחצית ממושתלי הלב פיתחו תגובה לחיסון נגד הקורונה
(צילום: shutterstock)
"מחצית ממושתלי הלב, למרות שקיבלו שני חיסונים, לא פיתחו תגובה והם ככל הנראה לא מחוסנים", מסביר פרופ' רן קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה בבילינסון. "הסיבה לכך היא שהחולים הללו מקבלים תרופות על מנת שלא תהיה דחייה של השתל, והן מונעות מהמערכת החיסונית את פיתוח הנוגדנים. מה שמעניין זה שישנם מושתלים שכן מסוגלים לפתח את התגובה החיסונית, ולא כל כך ברור למה חלק משתייכים לקבוצה כזו או אחרת. זה לא מדגם מספיק גדול, אבל המחקר הזה כמובן גורם לנו לשאול האם אותם מושתלים צריכים לקבל מנת חיסון שלישית ואולי אף רביעית".
2 צפייה בגלריה
בית חולים בילינסון
בית חולים בילינסון
בית חולים בילינסון
(דוברות מרכז רפואי רבין)
תוצאות המחקר מגיעות על רקע הפרסום בביום שישי האחרון, שלפיו לראשונה בעולם יקבלו מדוכאי חיסון, ובהם גם חולי דיאליזה, מנת חיסון שלישית בשל היעדר תגובה או תגובה פחותה לשתי מנות החיסון. במרכז הרפואי שיבא יקבלו השבוע 30 מושתלים מנת חיסון שלישית, וגם בבילינסון – מרכז ההשתלות הגדול בישראל – נערכים למהלך דומה.