משרד הבריאות עדכן בצהריים (יום ה') כי על-פי תחזית השירות המטאורולוגי, צפוי עומס חום כבד עד קיצוני בימים הבאים ברחבי הארץ. גל חום זה יתבטא במזג אוויר חם מאוד מהרגיל ויבש ובאזורים שונים רוחות חזקות. לקראת השרב הכבד, פורסמו הנחיות לציבור.
משרד הבריאות קרא לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים, הילדים, נשים הרות ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד ולהימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד לשתות מים ולהימצא, ככל האפשר, במקומות ממוזגים. לנהגים מומלץ לעצור להתרעננות, לשוהים תחת כיפת השמיים מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, ללבוש בגדים בהירים ונוחים, להקפיד למרוח קרם הגנה ולשתות מים.
3 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב
חוף תל אביב. הקפידו על שתייה מרובה ועל מריחת קרם הגנה
(צילום: REUTERS /Hannah McKay)
הנחיות חשובות:
  • אין להשאיר תינוקות, ילדים, קשישים וחסרי ישע ברכב לא-ממוזג וללא השגחה.
  • אין להשאיר בעלי חיים ברכב או במבנה ללא מים וללא אוורור וטמפרטורה סבירה.
  • בעומס חום תיתכן אפשרות לפתח מכת חום, המתרחשת כשהגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה. הסיכון לפתח מכת חום גבוה יותר בגיל המבוגר, בקרב ילדים בני 4-0, בחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות, ובעת מחלה חריפה או התייבשות או במהלך פעילות פיזית אינטנסיבית (דוגמת עובדי חוץ).
  • כשיש מזג אויר המוגדר כגל חום עם תופעת עומס חום מומלץ לא לצאת לטיולים בטבע. רשות הטבע והגנים הודיעה כי בשל עומס החום הכבד ייסגרו מהיום ועד שבת (כולל) כל מסלולי הסנפלינג במדבר יהודה וכל מסלולי הטיול בנחלים פרת, אוג, דרגה, משאש, תקוע, ונחל ייטב מכוכב השחר.
מתי עלינו לפנות לקבלת עזרה? במקרה של הופעת לפחות אחד הסימנים הבאים: טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5 מעלות צלזיוס, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש חזק (ו/או הרגשה של "דפיקות הלב" בראש), סחרחורת, בחילה, בלבול וירידה בהכרה – יש להתקשר למוקד חירום ולקבל טיפול באופן מיידי.
עד להגעת העזרה יש להישאר באזור קריר ומוצל ולדאוג לקירור הגוף. חשוב ביותר: במכת חום - אסור לתת לנפגע לשתות. הטיפול בנוזלים יעשה דרך הווריד, על-ידי הצוות הרפואי.

ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א, אמר כי "יש להרבות בשתייה ולא לשהות זמן ממושך יתר על המידה תחת שמש ישירה. יש לתת תשומת לב יתרה לתינוקות ופעוטות שאנו מסיעים ברכב, לא להשאירם ברכב סגור, אפילו לא לדקה ולשמור על קשר רציף עם בני משפחה מבוגרים כדי לוודא שהם לא סובלים מפגעי החום. במקרה של מכת חום או התייבשות שעשויים להתבטא בבלבול, סחרחורות ואף שינויים מסכני חיים במצב ההכרה, יש לקרר את האדם, להעבירו למקום מוצל ולחייג למוקד החירום 101 של מגן דוד אדום".
דוברות כבאות והצלה מסרה כי עד ליום ראשון אנו צפויים לעומס חום כבד עד קיצוני, המלווה בטמפרטורות גבוהות, יובש ורוחות ערות, המעלה חשש להתפתחות שריפות והתפשטותן. נציב כבאות והצלה לישראל רב-טפסר אייל כספי חתם על צו איסור הדלקת מדורות והבערת אש במחוזות צפון, חוף, יו"ש וירושלים עד 1 באוגוסט. הציבור מתבקש לגלות ערנות לעשן או שריפה ולדווח 102 ללוחמי האש.
ד"ר דניאל סטרובין, מומחה לרפואה פנימית ולמחלות ריאה ומנהל המכון למחלות ריאה בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, מציין כיצד משפיעה טמפרטורה גבוהה על מערכת הנשימה ועל הריאות: "חשוב מאוד לשבור את המיתוס המקובל. ככלל, טמפרטורה גבוהה, כל עוד היא לא מגיעה לכדי 60 מעלות ומעלה, אינה משפיעה ככלל על מערכת הנשימה. הבעיה המרכזית היא שבאזורנו, טמפרטורות גבוהות אינן באות לבדן, אלא הן מגיעות בדרך כלל עם לחות גבוהה ועם זיהום אוויר, כלומר אובך. שני הפקטורים האחרונים משפיעים על המערכת הנשימתית ועל חולי האסתמה בפרט"
מה ההמלצה לחולי אסתמה בימי אובך? "המטרה היא להפחית ככל הניתן את החשיפה לחלקיקי האבק באוויר. על כן, ההמלצה המשמעותית ביותר היא להישאר בבית, לסגור חלונות ולשהות בחללים ממוזגים. אם אין ברירה וחייבים לצאת החוצה, כדאי לעטות מסכה. חשוב לתכנן את היום בהתאם לצפי האובך, ולהימנע מכל פעילות גופנית שיכולה לגרום לגירוי-יתר של מערכת הנשימה. לצד כל אלה, חשוב תמיד, ובעיקר בתקופת אובך להקפיד על נטילת הטיפול הקבוע לאסתמה על פי ההתוויה הרפואית".
ד"ר דניאל סטרובין בית החולים אסותא אשדודד"ר דניאל סטרובין צילום: אלבום פרטי
לדבריו, "לחולי האסתמה יש כיום בשורה בסל התרופות, משאף משולש המכיל שלושה מרכיבים: שני סוגים של מרחיבי סימפונות לצד סטרואידים, וכל זה במשאף אחד, הניתן פעם ביום. המשאף הוכיח שיפור משמעותי בתפקודי הריאה, בשליטה באסתמה ויעילות בהפחתת החמרות, לעומת המשאף המקובל, המכיל רק שני מרכיבים".

המלצות חשובות לחולי לב

ד"ר שלי שומילוב קליפר, קרדיולוגית ומנהלת רפואית במאוחדת מחוז מרכז, מסבירה למה חולי לב צריכים להיזהר משנה זהירות במזג אוויר כזה. "חולי לב רגישים במיוחד למזג אוויר חם. חשיפה לחום מעלה את הדופק ולחץ הדם ובכך גורמת לעומס יתר על שריר הלב. בנוסף לכך, חשיפה לחום יכולה להוביל להזעה מרובה, התייבשות והפרעה באיזון של המלחים בגוף. שילוב של עומס יתר על שריר הלב, קרישיות יתר והפרעה באיזון מלחים בגוף עלול לגרום להתקפי לב ולהפרעות קצב מסכנות חיים".
היא מצטרפת להמלצות המומחים לשמירה על הבריאות ומוסיפה שחשוב להקפיד על נטילת תרופות קבועות, במיוחד תרופות לדילול הדם וליתר לחץ דם. היא מוסיפה כי ניתן לבצע פעילות גופנית מתונה במקום ממוזג. "יש להימנע מביצוע פעילות גופנית בחוץ. במידה וכן החלטתם לבצע פעילות גופנית, יש להקפיד על הפסקות למנוחה ולשתייה".
ד"ר שלי שומילוב קליפרד"ר שלי שומילוב קליפרצילום: ענבל מרמרי
בנוסף, היא ממליצה להימנע ממזון כבד ושומני ולהעדיף מזון מן הצומח, פירות וירקות. כדאי להקפיד על ארוחות קטנות מרובות במהלך היום. "כמו כן, מומלץ להימנע מצריכת משקאות חריפים כולל בירה ומשקאות עתירי קפאין כמו קפה, תה שחור, תה ירוק, קולה ומשקאות אנרגיה. משקאות אלה גורמים להשתנה מרובה ותורמים להתייבשות. אל תתפתו לשתות משקאות מוגזים וממותקים מהמקרר הביתי, שכן אלה גורמים לעליית דופק ולחץ דם וגורמים לעומס יתר על הלב".

"סכנות מזג האוויר השרבי לנשים בהיריון"

ד״ר איתן לויטס, מומחה ברפואת נשים במכבי שירותי בריאות, מחוז הדרום, מסביר למה לנשים בהיריון יש סבילות יותר נמוכה למצבי חום קיצוניים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. "כדי להימנע מהנזקים העלולים להתרחש ובנוסף לזהירות שהאוכלוסייה הכללית נדרשת אליה, חשוב לצרך הרבה נוזלים, ההמלצה הרווחת היא לפחות ליטר וחצי ביום, בייחוד למי שעוסקת בפעילות גופנית. זה הזמן גם להזכיר שמותר לעסוק בפעילות גופנית מבוקרת במהלך תקופת ההיריון.
"אלטרנטיבה מומלצת לפעילות גופנית בחוץ בעומס חום היא שחייה בבריכה מקורה. אם החלטת בכל זאת לצאת בחוץ, מומלץ ללבוש ביגוד נושם כדי לאפשר הזעה מוגברת ונוחה יותר של הגוף. בנוסף, מומלץ להימנע מחשיפה לשמש באופן ישיר, מאחר שלנשים בהיריון יש נטייה להישרף יותר מהר משאר האוכלוסייה ולכן מומלץ להשתמש בקרם הגנה עם מקדם קרינה SPF 30 ועדיף אפילו 50 ולחדשו בכל שלוש עד ארבע שעות.
"יתרה מכך, בעקבות החשיפה לשמש, לא רק שנשים בהיריון נוטות להישרף מקרינת השמש מהר יותר, אלא גם עלולה להחמיר המלזמה, שבמקורה הינה פיגמנטציה הורמונלית. קשה מאוד להיפטר מזה אחר כך. פועל יוצא ששיזוף אינו מומלץ בהיריון בגלל היבטי פיגמנטציה".
3 צפייה בגלריה
היריון בזמן עומס חום
היריון בזמן עומס חום
לשתות הרבה מים. לפחות ליטר וחצי ליום
(צילום: shutterstock)
ד"ר לויטס מסביר כי ככלל, הגוף ההיריוני הוא כבר במצב של סטרס מאחר ונדרש בגידול וגדילת העובר והמשאבים הנדרשים לכך. לכן אישה בהיריון בסיכון פי כמה מאשר שאדם מהאוכלוסייה הכללית נמצא. "לחלק מהנשים בהיריון יש בצקות, שזו תופעה של מעבר נוזלים מהדם לחלל שלישי, לרוב בפלג גוף תחתון אם כי יש גם בצקות בידיים. בצקות תורמות לתחושת כבדות ומקשה.
"בנוסף, חשוב לשים לב לסימני התייבשות. התייבשות גורמת להתכווצות של הרחם מה שמוביל לצירים מוקדמים ואף סיכון ללידה מוקדמת. חשוב לציין, שיש הרבה מקרים של נשים בהיריון שמגיעות לחדר המיון בעונת הקיץ עם צירים מוקדמים כתוצאה ממחסור בנוזלים. הטיפול יהיה נוזלים. מצב זה היה קל למנוע באם היו שותים מספיק.
ד"ר איתן לויטסד"ר איתן לויטסצילום: שולמית מלכה אוחיון
"ודבר חשוב לא פחות הוא אסתטיקה, אם אישה עברה טיפולים אסתטיים לפני היריון, כמו הזרקת חומצה היאלורונית, חשוב לדעת כי החום הקיצוני כתוצאה ממזג האוויר גורם לקיצור בחיי החומר בתוך הגוף, מה שיגרום להעלמה מהירה יותר של תוצאת הטיפול, לכן חשוב לחבוש כובע לפני היציאה לשמש ולהימנע מחום קיצוני".
הוא מסכם ומוסיף, כי לנשים בהיריון הסובלות משפשפת, בגלל הזעה ונפיחות, ניתן למנוע ולהקל על המצב בעזרת שימוש במשחת החתלה שמרחיקה נוזלים מהעור וככה היא מונעת שפשפת ופריחה".

"להימנע מפעילות מחוץ לבית"

פרופ' אמנון להד, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה של הכללית במחוז ירושלים, מפרט את הסימנים המאפיינים "גל חום", הסיכונים ובמקביל את דרכי המניעה וההתמודדות:
מהם מאפייני גל חום? טמפרטורה גבוהה מ-32 מעלות חום הנמשכת מספר ימים. גם ימים בודדים עם טמפרטורות גבוהות יותר מהווים סיכון. עומס חום כבד שורר כאשר הטמפרטורה גבוה מלווה בלחות.
3 צפייה בגלריה
חוף סוסיתא
חוף סוסיתא
להימנע מלהגיע לים בשעות החמות. חוף סוסיתא
(צילום: אושרי בן דור, איגוד ערים כינרת)
מהם הסיכונים עקב גל חום? גל חום עלול לסכן את בריאותו של כל אדם, אך במיוחד את בריאותם של מבוגרים ותינוקות או ילדים קטנים בני 4-0 שנים ולגרום להם התייבשות ואף מכת חום. בנוסף אנשים צעירים המבצעים פעילות גופנית מאומצת, מצויים בסיכון ממשי לנזקי חום.
במזג אוויר רגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו על ידי הזעה. כאשר חם והלחות גבוהה – "מערכת קירור" זאת מאבדת את יעילותה. מצב זה עלול לגרום למכת חום – טמפרטורת הגוף עולה מעל 40 מעלות וקיים סיכון לפגיעה במערכות גוף ולהתפתחות נכות ומוות. עם העלייה בגיל, היכולת של הגוף לווסת את החום פוחתת, יש ירידה בתחושת הצמא ולכן שותים פחות מהדרוש. במקביל עולה הסיכון למחלות ולשימוש קבוע בתרופות המשפיעות על ויסות החום.
בתינוקות, מנגנון ההזעה לא מפותח וכמות ההזעה שלהם קטנה. צעירים המבצעים פעילות גופנית בחום, מייצרים חום גוף רב ומתקשים להיפטר ממנו.
כיצד לנהוג בעת הופעת גל חום? חשוב לעקוב אחר תחזית מזג האוויר באמצעי התקשורת. יש לשים לב לא רק לטמפרטורה, אלא גם לעומס החום, שהוא מדד המשלב חום ולחות, להקפיד להימצא במקום קריר, בצל.
מזגן הוא הדרך היעילה ביותר לקירור הבית. אפשר להפעיל אותו בחלק משעות היממה, בשעות החמות. רצוי לשהות באזור ממוזג לפחות כמה שעות ביום. מאווררים יכולים להקל את תחושת החום, אך בטמפרטורה מעל 35 מעלות יעילותם מוגבלת. בשעות היום, כדאי לצמצם את חדירת קרני השמש לבית על ידי סגירת תריסים ווילונות. לפנות ערב, יש לאוורר ולקרר את הבית. ניתן לקרר את הגוף במים קרירים – במקלחת, באמבטיה ממושכת או באמצעות מגבת לחה.
כמו כן, מומלץ ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים. להימנע מיציאה החוצה ומאמץ גופני, בעיקר בשעות החום – בוקר ועקב. חשוב לעשות הפסקות למנוחה, לעיתים קרובות ומומלץ לעשות זאת במקום מוצל. לעולם אין להישאר או להשאיר אדם ברכב חונה שחלונותיו סגורים – אפילו לא לזמן קצר.
יש להרבות בשתייה ומומלץ לשתות מים. הכמות הנדרשת היא 12-10 כוסות שתייה ליום – גם אם לא צמאים. אם יש הכרח בבצוע פעילות מאומצת בשעות החום – יש לשתות במהלך הפעילות, בין שתיים לארבע כוסות מים קרירים. חשוב להמעיט בשתיית משקאות מומתקים ומוגזים, קפאין או אלכוהול. חשוב ביותר: אם הרופא נתן הוראה להגביל את כמות השתייה, יש לבדוק עם הרופא בכמה להגדיל את כמות השתייה.
פרופ' אמנון להדפרופ' אמנון להד צילום: ארנון בוסאני
מהם הסימנים לפגיעה מחום? מכת חום: זהו מצב שבו הגוף אינו מסוגל לשמור חום תקין, טמפרטורת הגוף עולה, לעיתים מעל 41 מעלות, דבר הגורם ערפול הכרה, ואף עלול לגרום נכות ומוות, אם לא ניתן טיפול מיידי. סימני אזהרה להתפתחות מכת חום: טמפרטורת גוף גבוהה מ-39.5, עור אדום, חם ויבש, דופק מהיר, כאב ראש, סחרחורת בחילה, בלבול, ירידה במצב ההכרה.
התייבשות: נגרמת מחוסר שתייה ואם אינה מטופלת היא עלולה לתרום להתפתחות מכת חום. הסימנים להתייבשות: יובש בפה, מיעוט שתן ,עייפות וחולשה, כאב ראש וסחרחורת, בחילה או הקאה. טמפרטורות הגוף תקינה, בדרך כלל.
הטיפול: להעביר את הנפגע למקום קריר. לתת לו לשתות בלגימות קטנות. חשוב לעקוב אחר המצב ואם מבחינים בהחמרה יש לפנות מיד לבית חולים.