משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - כאבים בפנים
כאבי פנים כרוניים הם מצב מתיש המאופיין בכאב מציק, ולא תמיד בר טיפול, שגורם לסבל פיזי ולסבל נפשי רב.
צפיפות האיברים בפנים, יחד עם יכולת הכאב להקרין לאזורים מרוחקים הופכים את האבחון המדויק של הבעיה למסובך. השכיחות של אבחונים שגויים ושל טיפולים מיותרים רק מחדדת את הצורך בזיהוי מדויק של מקור הכאב.
כדי להבין טוב יותר את סוגי כאבי הפנים ואת הגישה לאבחונם, זימנו דנה רון ופרופ' איתמר רז לאולפן הפודקאסט "משחקי בריאות" את פרופסור רפי בן אוליאל, לשעבר מנהל מחלקת רפואת הפה בבית חולים הדסה.

מדוע קשה לאבחן בעיות בפנים?

"עקב צפיפות איברים באזור, ישנם אתגרים רבים באבחון סיבת כאב בפנים", אומר פרופ' בן אוליאל, "אני לא חושב שיש אזור אחר בגוף, שהוא צפוף כל כך באיברים כה חיוניים, כמו הפנים".
ואכן, בפנים יש נגיעה קרובה בין המוח, עיניים, אף, אוזניים, פה ושיניים, לשון, וושט ועוד.
התלונות השכיחות בכאבי פנים הן על כאב חריף. פרופ' בן אוליאל, מציע לא לראות בכאב כאויב, אלא כמתריע בשער.
האזינו לפודקאסט:

מה עושים כשיש כאב בפנים?

"המטופל הוא בעצם המאבחן הראשון", אומר פרופ' בן אוליאל ומסביר, שזה בגלל שרק המטופל יודע בדיוק היכן כואב לו.
"לכן, אם כואב ליד האוזן, בלסת, ייתכן ויבחר ללכת לרופא אף אוזן גרון, ועל הרופא לזהות ולאבחן בצורה מדויקת האם באמת הבעיה היא איפה שמרגישים את הכאב או שיש הקרנת כאב ממקום מרוחק כמו מפרק הלסת. אם הכאב הוא בגוף הלסת, נניח בלסת העליונה, יכול להיות שמעורבים כאן בכלל הסינוסים" הוא מדגיש את המורכבות.
לדבריו לא פשוט להבין אם הכאב מהתחיל מהראש או מהצוואר, גם בגלל המורכבות והקרנות הכאבים שיש מאזורים שונים של הפנים.

כאב אוזניים: יכול להיגרם מסיבות שונות

המקור לכאב אוזניים יכול להגיע מכמה מקומות. "מהאוזניים, ממפרק הלסת, משרירי הלסת ומכל המערכת העצבית הטריגימנלית, שהיא די מיוחדת או אפילו מבלוטת הרוק", מסביר פרופ' בן אוליאל עד כמה האבחון יכול להיות מאתגר.
"זה יכול להיות אפילו זיהום ויראלי שבדרך כלל תוקף באוזן ומשפיע על חצי לשון, בגלל העצבוב המשותף", הוא אומר.

כאבי צוואר: כשהעצבים מתמזגים

"הראש-פנים והצוואר מתמזגים בעצבוב שלהם ולכן כמעט כל כאב באזור ראש-פנים יהיה מלווה בכאב בצוואר וכמעט כל כאב צוואר יגרום בסופו של דבר לאיזשהו כאב באזור הפנים והראש", אומר פרופ' בן אוליאל.

כאבי ראש: מרגיש לעתים כמו כאב שיניים

"כאבי ראש כמו מיגרנה, מתבטאים באזור הפנים והפה, ומתנהגים גם כמו כאב שיניים, שכן הם כאבים פועמים. זה דומה מאוד לכאב דלקתי, ולכן יש בלבול שחוצה גבולות בין רופאי השיניים לרופאים אחרים, וכל אחד חושב שזה קשור אליו".

מפרק הלסת: לפנות לאף אוזן גרון או למומחה פה ולסת?

"אנו מוצאים שאנשים שמתלוננים על כאבי לסת פונים לרופא אף אוזן גרון", הוא מסביר וטוען שתפקיד הרופאים לעזור בכאב הזה. תפקידנו לדאוג שהמערכת חוזרת לתפקוד מלא, כולל פיזיותרפיה. אנחנו מלמדים את המטופל לעשות פיזיותרפיה אקטיבית בבית, איך לעשות את התרגילים ולהניע את הלסת, כך שתרגיש חופשית ומתפקדת עם תמיכה על ידי טיפול תרופתי".
לסיכום, למרות שרבים פונים לרופא המשפחה בשל כאבים בפנים, ולרוב רושמים להם טיפול אנטיביוטי או תרופה אנטי דלקתית כלשהי, יש להיות ערניים.
על רופאי המשפחה לשקול להפנות מטופלים המתלוננים על כאבי פנים לפנות למומחים לרפואת הפה שמתמחים בכך, ואף להפנות לרופא עם תת-התמחות ספציפית, בהתאם לסוג הכאב.