הסלפי שהציל חיים: כוכבת הרשת אדל בספלוב שיתפה את עוקביה שעברה ניתוח לכריתת בלוטת התריס בעקבות גידול סרטני שהתגלה בצווארה. את החשד לגידול גילתה אחת העוקבות שלה שהעירה לה על נפיחות צווארית.
קראו עוד:
"לפני שלושה שבועות קיבלתי טלפון מאיריס, הרופאה האנדוקרינולוגית המדהימה, 'בואי אלי למחלקה הגיעו התוצאות'", כתבה בספלוב בת ה-29. "כשקוראים למישהו לבוא למחלקה, זה לא טוב. אמרתי לה בטלפון בקול של בכי, 'איריס, מה, יש לי סרטן?' גיליתי אותו בשלב, ברוך השם, יחסית מוקדם. בעזרת השם, זה מאחוריי. עברתי ניתוח לכריתה של בלוטת התריס. הגוש היה לא קטן, אבל כמו שאתם מכירים אותי - הכול קטן עליי".
בהמשך הפוסט כתבה שהסרטן התגלה בזכות עוקבת באינסטגרם. "הייתה לי השגחה עליונה, שמירה מלמעלה מבחורה ששלחה לי הודעה באינסטגרם שנראה שיש לי בליטה ושאבדוק", כתבה. "ישר הלכתי לבדוק, והבדיקות כולן היו תקינות, רק האולטרסאונד הראה על ציסטה, ומשם ביופסיה, ומשם סרטן. לי זה נגרם מההיריון של ליב. כמה זה חשוב, לכו להיבדק, זה יכול לקרות בכל גיל".
3 צפייה בגלריה
אדל בספלוב אינסטגרם פוסט מצב רפואי
אדל בספלוב אינסטגרם פוסט מצב רפואי
אדל בספלוב אחרי הניתוח. "הייתה לי השגחה עליונה, שמירה מלמעלה"
(צילום מסך: אינסטגרם)
בלוטת התריס, המוכרת גם כ"בלוטת המגן", וצורתה מזכירה פרפר, ממוקמת בצוואר, ותפקידה להפריש לגוף הורמונים המפקחים על חילופי החומרים. שינויים גנטיים המתרחשים בתאים שלה עשויים להביא להתפתחות לא מבוקרת של תאים סרטניים.
"הייתה לי השגחה עליונה, שמירה מלמעלה מבחורה ששלחה לי הודעה באינסטגרם שנראה שיש לי בליטה ושאבדוק", כתבה בספלוב. "ישר הלכתי לבדוק, והבדיקות כולן היו תקינות, רק האולטרסאונד הראה על ציסטה, ומשם ביופסיה, ומשם סרטן. לי זה נגרם מההיריון של ליב. כמה זה חשוב, לכו להיבדק, זה יכול לקרות בכל גיל"
בשני העשורים האחרונים עלתה שכיחותו של סרטן בלוטת התריס במידה משמעותית, ונכון להיום יש כ-1,000 אבחנות חדשות בשנה בישראל וכחצי מיליון בעולם. הסיבה לכך אינה ידועה, אך היא כנראה קשורה לקִדמה הטכנולוגית שהביאה להאצת קצב הדמיות של אזור הצוואר, ובייחוד דופלר של עורקי התרדמה. הדמיות צוואר על רקע בעיות בעמוד השדרה מובילות לעתים לאיתור ממצא חשוד בבלוטת התריס.
במקרה של בספלוב היה זה גוש שראתה אחת העוקבות. עוד סימנים שכיחים של סרטן בלוטת התריס: תחושת בליטה או גוש במישוש הצוואר, צרידות חדשה או הפרעה בבלוטת התריס שמתגלה בבדיקת דם לתפקודי הבלוטה. מי שמטפל בהפרעות בבלוטת התריס הוא רופא מומחה לאנדוקרינולוגיה. במרבית המקרים, סרטן בלוטת התריס ניתן לטיפול. אחרי ניתוח להוצאת הגידול יש לעיתים צורך בטיפול משלים ביוד רדיואקטיבי. רוב המטופלים לא יגיעו לשלב מתקדם או גרורתי.
מתברר שבשנים האחרונות ניצלו חייהם של עוד אנשים בזכות צילומים או סרטונים עצמיים שהם העלו לרשתות. כוכבת הרשת הישראלית היא לא היחידה.
3 צפייה בגלריה
דניס ריצ'רדס
דניס ריצ'רדס
דניס ריצ'רדס. המעריצים הרגישו שהיא נראית שונה
(צילום: GettyImages)

כוכבת הריאליטי עם הנפיחות בצוואר

כוכבת סדרת הריאליטי האמריקנית "עקרות הבית האמיתיות של בוורלי הילס", דניס ריצ'רדס, הודתה למעריציה לפני שלוש שנים: תמונות מהאיחוד של כוכבות הסדרה העלו חשד בקרבם, והם החלו להעלות פוסטים על כך שריצ'רדס נראית "מעט שונה", ושצווארה נפוח. ריצ'רדס קראה את התגובות וניגשה לבדיקות שאישרו כי בלוטת התריס שלה אינה תקינה - מצב הקרוי "גויטר".
במהלך צפייה בתוכנית הבחינה אחות בית חולים בבליטה בצווארו. היא שלחה מיד מייל להפקת הסדרה, בו כתבה: "זו לא בדיחה. אני אחות מוסמכת. אני צופה בתוכנית שלך, והבחנתי בבלוטה גדולה מעל בלוטת התריס. אתה חייב לגשת ולהיבדק". אל-מוסה הקשיב לצופה ופנה לרופא. הביופסיה אישרה שמדובר בסרטן בלוטת התריס
מדובר בהגדלה של בלוטת התריס שעלולה להתרחש מסיבות שונות. ריצ'רס לא פירטה מה גרם לבעיה, שבמקרים מסוימים עלולה לגרום להפרעות קצב לב קטלניות, אבל מסרה ששינתה את תזונתה לדלת גלוטן, מה שהוביל להשערה שייתכן שמדובר במחלת הצליאק, שאחד מביטוייה הוא הפרעות בבלוטת התריס.
כוכב נוסף שצריך להודות למעריצה הוא מגיש תוכנית השיפוצים האמריקנית "פליפ פלופ", טארק אל-מוסה בן ה-37. במהלך צפייה בתוכנית הבחינה ריאן ריד, אחות מוסמכת בבית חולים, בבליטה בצווארו. היא שלחה מייד מייל להפקת הסדרה, בו כתבה: "זו לא בדיחה. אני אחות מוסמכת. אני צופה בתוכנית שלך, והבחנתי בבלוטה גדולה מעל בלוטת התריס. אתה חייב לגשת ולהיבדק".
אל-מוסה הקשיב לצופה ופנה לרופא ששלח אותו לאבחון. לאחר סדרת בדיקות הוא הופנה לביופסיה שאישרה כי הגוש הבולט הוא סרטן בלוטת התריס. ביוני 2013 החל בטיפולים כימותרפיים והקרנות, ולבסוף הבריא.
3 צפייה בגלריה
טארק אל מוסא טארק אל-מוסא טארק אל מוסה טארק אל-מוסה
טארק אל מוסא טארק אל-מוסא טארק אל מוסה טארק אל-מוסה
טארק אל-מוסה. "זו לא בדיחה", כתבה האחות המוסמכת
(צילום: Kathy Hutchins / Shutterstock.com)

הסלפי שאבחן שבץ

גם חייה של סטייסי יפס הקנדית ניצלו כנראה בזכות סלפי: היא צילמה עצמה בזמן שלקתה בשבץ מוחי בפעם השלישית, הראתה את הצילום לרופאים, שטענו קודם שמדובר ב"סתם לחץ", ורק אז החלה לקבל טיפול, ונרפאה. צפו בסרטון:
צילמה עצמה בזמן שלקתה בשבץ מוחי בפעם השלישית
(סטייסי יפס)
יפס, מזכירה מטורונטו, פנתה יומיים קודם לכן לחדר מיון לאחר שחשה חוסר תחושה בפנים וליקוי בדיבור בזמן שצפתה בטלוויזיה. הרופאים שיחררו אותה לביתה לאחר שטענו כי מדובר בתגובת חרדה.
התחושה החריגה חזרה יממה אחר כך, ולמחרת חזרה בפעם השלישית, כשהיא ברכב. הפעם היא כבר הייתה בטוחה שמשהו אינו כשורה, עצרה בצד והחליטה לתעד את עצמה בווידאו-סלפי. "התחושה מתרחשת שוב", קראה. "אני חשה את העקצוץ בצד שמאל. אני לא יודעת למה זה קורה לי".
יפס הגיעה למקום עבודתה, שם הראתה את הווידאו לעמיתיה, שמיד ליוו אותה לחדר מיון, אבל בבית חולים אחר. הרופאים צפו בסרטון וקבעו כי אכן מדובר בשבץ מוחי חולף.
שבץ מוחי חולף, המכונה TIA, הוא שלב מקדים לשבץ מוחי קבוע ומתרחש כשקיימת הפרעה זמנית בזרימת הדם למוח. התוצאה היא פגיעה חולפת בתפקודים המוחיים, שיכולה להתבטא במגוון תסמינים, בהם ליקוי חולף בדיבור, בלבול, שיתוק באזור מסוים בפנים או בגוף ולעיתים גם איבוד הכרה, חוסר התמצאות, כאבי ראש ועוד. מאחר שלא מדובר בחסימה מלאה, כפי שמתרחש בשבץ מוחי, התסמינים הללו זמניים ועשויים להימשך בין מספר שניות למספר שעות, כשאחר כך חוזרים בדרך כלל לתפקוד רגיל. עם זאת, מדובר בסימן אזהרה שהשבץ המוחי הגדול בדרך.
בדיקת CT שעברה יפס הראתה כי אכן קיימת הפרעה בזרימת הדם, והרופאים נתנו לה תרופות לדילול דם ולהפחתת כולסטרול. הרופאים אמרו לה גם שייתכן שהסלפי הציל את חייה רגע לפני השבץ המוחי הגדול.

גולשי הטיקטוק הזהירו משומה חשודה

גם חייו של צעיר מקליפורניה ניצלו הודות לגולשים שהבחינו בממצא חשוד: אלכס גריסוולד, מפתח תוכנה בן 24, פרסם סרטון בטיקטוק, בו הוא מתאר בכמה שניות את חיי הנישואים שלו. בסופו של הסרטון מראה גריסוולד כיצד הוא נהנה כשזוגתו "מפוצצת" פצעונים בגבו. באותו פריים שבו נראות אצבעותיה של אשתו, נראתה גם שומה חשודה, בה הבחינו שניים מעוקביו.
השניים צפו בסרטון וכתבו לגריסוולד על השומה החשודה. שבוע לאחר מכן הוא ניגש לבדיקה שהצביעה על שומה הנראית כמלנומה, כשהיא כהה ובעלת שוליים לא סדירים. השומה הוסרה ונשלחה לביופסיה. התברר שמדובר בנגע שעלול היה להתפתח לכדי גידול סרטני.
אחת העוקבות שהעירה לגיסוולד על השומה הייתה ליזי וולס, תושבת ג'ורג'יה בת 23, בעצמה מחלימה ממלנומה ומתמחה בנוירוכירורגיה. כשהבחינה בנגע, איתרה את כתובת המייל של גריסוולד והזהירה אותו מפני הממצא החשוד.
גריסוולד שמע לעצתה וניגש לבדוק את נקודת החן. "הרופאה הסירה לי את השומה והגדירה אותה ככזאת שהייתה בדרך להפוך לסרטן עור. אני מאוד שמח שהעוקבות שלי פנו אליי. אם לא, היו חולפות שנים עד שהייתי שם לב למשהו או הולך לרופא עור – ואז מי יודע מה היה קורה", הוא סיפר.

מצבים רפואיים שאפשר לראות בסלפי

הרפואה המתקדמת, שחלקה מתבצע גם מרחוק, מאפשרת להבחין בממצאים רבים רק מתוך תמונה או סרטון, שכן מצבים רפואיים רבים נראים לעין. הנה כמה מהם.
  • בלט בעין: עלול להעיד על גידול מוחי או על בעיה בבלוטת התריס הגורמת למצב הקרוי "אקסופתלמוס".
  • עפעף רפוי או צנוח: עלול להחשיד בשבץ מוחי או בזיהום באזור ארובת העין.
  • אישונים לבנים: עלולים להחשיד בסרטן או קטרקט – עכירות העדשה.
  • הצהבת לובן העין: עלול להחשיד בצהבת הנגרמת בשל בעיות בכבד או בכיס המרה.
  • אוזן בולטת החוצה: עלולה להחשיד בזיהום מסוכן בעצם פנימית בשם מסטואיד, הסמוכה למוח.
  • בליטה בצוואר: עלולה לרמז על בעיה בבלוטת התריס או על סרטן הבלוטה.
  • חיוך שאינו סימטרי: עלול להחשיד בשבץ מוחי או בשיתוק על שם בל.
  • כתם או פס שחור בציפורן: עלול להחשיד בסרטן עור.
  • שומה כהה שאינה סימטרית: עלולה לסמן גידול סרטני.