התחלה של טיפול רציני בטיפולי ההמרה - או רק הצהרות? שר הבריאות ניצן הורוביץ הציג את חוזר המנכ"ל של משרדו בעניין טיפולי ההמרה ללהט"בים, אך בכירים בקהילה הגיבו: ללא חקיקה, מדובר בצעד בעיקר הצהרתי. במסיבת עיתונאים שקיים הבוקר (ב') השר הורוביץ, הציג את החוזר המעודכן בנושא, לאחר שחוזר קודם של שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן הזהיר גם כן מפני הטיפולים המסוכנים. על פי החוזר החדש, "אין לראות בנטייתו המינית של אדם או זהותו המגדרית בעייה רפואית ונפשית הדורשת טיפול".
החוזר מבקש להזהיר בשנית מפני הטיפולים שעל פי הדעה הרווחת בקהילה המקצועית, גורמים לנזק נפשי קשה מאוד עבור המטופלים המבקשים לשנות את נטייתם המינית, ובין היתר עשויים להביא גם לניסיונות אובדנות. עוד צוין בחוזר כי "משרד הבריאות אינו מכיר בטיפולי המרה ואינו רואה בהם טיפול רפואי או נפשי לגיטימי או מקובל" ו"הנוהגים כך - חשופים להליכי משמעת על כל המשתמע מזה". בפועל יש לציין, כי מרבית הטיפולים הללו נעשים בקהילות דתיות בכלל ובחרדיות בפרט על ידי מטפלים שכלל אינם כפופים למשרד הבריאות, כך שהחוזר מן הסתם, לא תקף להם.
1 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ. "משרד הבריאות אינו מכיר בטיפולי המרה ואינו רואה בהם טיפול רפואי או נפשי לגיטימי"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו עוד על טיפולי המרה:
"אף אחד לא צריך המרה", אמר השר הורוביץ. "לא לסביות, לא הומואים, לא טרנסים, לא סטרייטים. נטייה מינית וזהות מגדרית זו לא בעיה שצריך לפתור ואם מישהו צריך המרה, אלו הם אנשי החושך ומפיצי שנאה. אין דבר כזה שנקרא טיפולי המרה, ומה שקרוי טיפולי המרה הוא ממש לא טיפול אלא התעללות אכזרית בבני נוער במצוקה. הפרקטיקה הזו היא רצח של הנפש ולעיתים של הגוף. היא מובילה לאובדנות ולמוות של עוד ועוד מבני הקהילה הגאה שכל חטאם הוא שהם מי שהם".
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש הוסיף ואמר: "כולנו מכירים את הפרסומים שאליהם אנחנו נחשפים מדי תקופה על טיפולי המרה שניתנים על ידי מטפלים. כשזה מתפרסם אנחנו מזדעזעים ויש הרבה רעש בתקשורת. האמירות של אנשי המקצוע במערכת הבריאות היו תמיד נגד הטיפולים האלו, אבל היום אנחנו יוצאים בהנחיה ברורה שאוסרת את הטיפולים הללו. מעתה, מטפל שיפעל בניגוד לנאמר בחוזר הזה יהיה חשוף לסנקציות. הבסיס הוא בכך שכפי שהדגיש וציין ופרט השר, נטייה מגדרית כלשהי איננה בעיה רפואית או נפשית. אנחנו לא מטפלים במשהו שהוא לא בעיה".
שר הבריאות: "אף אחד לא צריך המרה, לא לסביות, לא הומואים, לא טרנסים, לא סטרייטים. נטייה מינית וזהות מגדרית זו לא בעיה צריך לפתור ואם מישהו צריך המרה, אלו הם אנשי החושך ומפיצי שנאה"
כאמור, בעוד שחלק מארגוני הקהילה ובהם אגודת הלהט"ב וארגון הנוער הגאה (איגי) בירכו על המהלך, אחרים דווקא ביקרו את השר הורוביץ על כך שלמעט החשיבות שבהצהרתיות ובהתנהגדות לטיפולים המזיקים הללו – בפועל אין לו משמעות אופרטיבית.
"לעסוק במיגור טיפולי המרה זה אקט מוסרי, חשוב והכרחי במציאות של היום בה הטיפולים האיומים האלה עדיין ממשיכים", אמרה חן אריאלי, סגנית ראש עיריית תל אביב ויו"ר אגודת הלהט"ב לשעבר. "אבל לחוזר מנכ"ל יש משמעות יחסית קטנה ביחס לדברים אחרים שניתן לעשות בסמכות השר. נכון, חקיקה קשה להעביר בממשלה הזו, אבל יש דברים אחרים שניתן לעשות, גם בקונסטלציה הנוכחית ובטח כשאנחנו, חברי הקהילה, נמצאים בה וחברים בה. צריך להשכיל ולנצל את הכוח שלנו בעמדות האלה, בודאי במעמד של שר במדינת ישראל, ולקדם באומץ פעולות וצעדים היסטוריים שיכולים לייתר בגצ"ים תלויים ומאבקים ארוכי שנים".