בשיתוף בילינסון
סרטן הריאה הוא אחד מנפוצים והקטלניים ביותר בישראל. בכל שנה מתים כמעט 2,000 ישראלים מסרטן הריאות, כאשר אצל כ-70% מהם המחלה מתגלה בשלב מאוחר, משום שהתסמינים מופיעים רק בשלב זה, כאשר קשה מאוד לרפא אותם.
עם זאת, לפי מחקרים מובילים בתחום, גילוי מוקדם של סרטן ריאות באמצעות CT יכול להפחית את התמותה מסרטן ריאות ב-40% בקרב נשים וב-26% אצל גברים. עבור מעשנים באוכלוסייה עם סיכון גבוה, חשוב להכיר שירות חדש ומציל חיים בבית החולים בילינסון מקבוצת הכללית, אשר באמצעותו ניתן לאבחן סרטן הריאה גם בשלבים הראשוניים.
"במשך שנים רבות, צילומי הרנטגן הרגילים לא היו רגישים מספיק כדי לאבחן את המחלה בשלב מוקדם", אומר ד"ר דרור רוזנגרטן, סגן מנהל מערך הריאות בבילינסון, "בדיקות CT היו פחות זמינות וכללו חשיפה גבוהה לקרינה, ולכן לא היה מקובל לשלוח אנשים בריאים לבדיקה".
כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות, ישנה אפשרות לבצע בדיקת CT איכותית בעוצמת קרינה נמוכה. "על פי המחקרים, מטופלים עם רקע של עישון אשר עשו בדיקת CT במינון קרינה נמוך פעם בשנה, אובחנו מוקדם יותר", אומר ד"ר רוזנגרטן. "בשורה התחתונה, לתכנית הבדיקות יש סיכוי להוריד בשליש את התמותה מסרטן ריאה".
נכון להיום, הבדיקה אינה נמצאת בסל הבריאות, כך שהיא מבוצעת באופן וולנטרי עבור מי שמעוניין בכך, בעלות מופחתת למבוטחי כללית מושלם.
3 צפייה בגלריה
CT  לאבחון מוקדם
CT  לאבחון מוקדם
CT לאבחון מוקדם
(צילום: shutterstock)

בדיקה איכותית ופענוח יעיל של מומחים תחת קורת גג אחת - כדי שתוכלו לקבל שקט נפשי במהירות

"אחד החסרונות בביצוע הבדיקה עד היום", אומר ד"ר רוזנגרטן, "הוא שלאחר קבלת תוצאות הבדיקה, הנבדק ורופא המשפחה שלו לא תמיד יודעים האם מדובר בממצא חשוד, מה שמכניס את הנבדק להמתנה ארוכה ומתוחה עד להתייחסות של רופא מומחה לממצאים". ברוב המקרים, הממצאים לא מדאיגים ולא דורשים התערבות, "אך בדרך לשם אותו אדם נמצא בלחץ אדיר עד לקבלת העדכון המיוחל", אומר ד"ר רוזנגרטן.
התוכנית לגילוי מוקדם של סרטן ריאה בבילינסון, לעומת זאת, כוללת בדיקה איכותית עם מכשירי CT מתקדמים במינון קרינה נמוך, פענוח של מומחים ברדיולוגיה של בית החזה וייעוץ של רופא ריאות באשר לתוצאות הבדיקה – כל זאת תוך שבוע.
3 צפייה בגלריה
ד"ר דרור רוזנגרטן – סגן מנהל מערך הריאות בבילינסון
ד"ר דרור רוזנגרטן – סגן מנהל מערך הריאות בבילינסון
ד"ר דרור רוזנגרטן – סגן מנהל מערך הריאות בבילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)
פרופ' אלי עטר, מנהל מערך הדימות של בילינסון, אומר כי "מדובר בבדיקה קצרה מאוד ברמות קרינה נמוכות ביותר וללא הזרקת חומר ניגודי, ללא צורך בהכנה מיוחדת מצד המטופל או השגחה בתום הסריקה, במכשיר ה-CT מהמתקדמים בישראל, אשר באמצעותו ניתן לזהות פתולוגיות זעירות כבר בתחילת דרכן".
"לא צריך לחכות לרופא משפחה", אומר ד"ר רוזנגרטן. "הנבדק מקבל עוד באותו שבוע ייעוץ מרופא ריאות ויכול לקבל שקט נפשי, במקום להמתין 3 שבועות לתוצאות הבדיקה ואז עוד מספר שבועות עד לתור של מומחה". הייעוץ כולל פירוט מלא של היתרונות והחסרונות של כל טיפול אפשרי וכל צעד נוסף אותו אפשר לבצע בנוגע לממצאים. "במקרה בו נמצאים ממצאים חשודים בריאה או מחוצה לה שאובחנו בבדיקה", מוסיף ד"ר רוזנגרטן, "המטופלים ייכנסו למסלול אבחון מהיר בבילינסון".
פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבילינסון, מדגיש כי "בדיקה מוקדמת יכולה לחסוך חיי אדם, כפי שמקובל בסרטן השד, סרטן הערמונית ובסרטן המעי הגס. גילוי מוקדם חיוני לאבחנה ולטיפול מוקדם, במיוחד בחולים עם סיכון גבוה לסרטן הריאה כמו מעשנים או אנשים עם סיפור משפחתי של סרטן הריאות. מומלץ לא לחכות להתפתחות סימפטומים, שכן לרוב החולה כבר בשלב מתקדם של המחלה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' מרדכי קרמר
פרופ' מרדכי קרמר
פרופ' מרדכי קרמר. מנהל מערך הריאות בבילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)

קהל היעד המרכזי לבדיקה: מעשנים כבדים בני 55-74

השירות בבילינסון מיועד למעשנים בני 74-55, עם עישון מצטבר של 30 שנות חפיסה ומעלה (לדוגמה, חפיסה אחת ליום במשך 30 שנה או שתי חפיסות ליום במשך 15 שנה) וגם לאנשים שהפסיקו לעשן ב-15 השנים האחרונות.
אבחון מוקדם מציל חיים - אם אתם חלק מאוכלוסיית הסיכון, פנו לפרטים נוספים על התוכנית לגילוי מוקדם של סרטן הריאה בבילינסון.
בשיתוף בילינסון