בשיתוף אלי לילי
פודקאסט משחקי בריאות דנה רון איתמר רז
(---)

גם חריגה קטנה יחסית מהמשקל, יכולה להעיד על מצב רפואי מורכב יותר, כמו כבד שומני או טרום סוכרת. האם BMI הוא המדד היחיד לקבלת המרשם לזריקות לטיפול בהשמנה? ומדוע כדאי להתחיל בדיאטה ובכושר גופני (שממילא תצטרכו להתחיל במקביל להזרקות)? כל התשובות בפרק הפודקאסט הזה של "משחקי בריאות".

מהו BMI וכיצד הוא מחושב?

"משקל יתר זה לא דבר בריא". פרופ' רז מסביר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת בישראל. לכן, משרד הבריאות אישר את
מתן זריקות טיפול בהשמנה לאנשים שה-BMI שלהם מעל 30.
"BMI הוא המשקל לחלק לגובה בריבוע, ותוצאתו של חישוב זה מהווה מדד מקובל לקביעת משקל תקין או כזה שאינו", מסביר פרופ' רז. ומוסיף כי "גם חריגה קטנה יחסית מהמשקל הרצוי, יכולה לנבא מצבים לא בריאים, כמו כבד שומני. הזריקות עשויות, לדבריו, להוריד בממוצע 7 ק"ג ממשקלו של מטופל וזה עשוי לעשות הבדל בריאותי של ממש".

מה ההבדל בין כדורים לבין זריקות לטיפול בהשמנה?

"אמנם החומר אינו זהה, אך יש לו דמיון רב", אומר פרופ' רז ומסביר שכוחם של הכדורים הוא כמחצית מזה של הזריקות, בעיקר בגלל יכולות הספיגה של החומר.
לדבריו, "בשנים הראשונות לשימוש, אישר משרד הבריאות את הזריקה לאנשים סוכרתיים בעודף משקל, שהם רוב הסוכרתיים. זה נעשה בעיקר בגלל מחסור בזריקות בארץ, אך מאז המצב השתנה, וכיום כבר אין מחסור".
"אני נותן את התרופה ללא מעט אנשים עם השמנת יתר, בפרט לאלו שיש להם פגיעה בכבד, בלב או במערכות אחרות, כתוצאה מהשמנה, אך גם למי שנמצא בהגדרה של 'טרום סוכרת', אני נותן את המרשם".

האם זריקה לטיפול בהשמנה בלבד תעזור לירידה במשקל?

פרופ' רז: "כשאדם מגיע לרופא ומבקש זריקה, בודקים תחילה שהוא באמת עשה מאמצים לרדת במשקל. רוב האנשים משקרים שהם עושים דיאטה וספורט, וזו טעות. אם לוקחים את הזריקה, ולא מקפידים במקביל אליה לשמור על אורח חיים בריא שכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, ברגע שמפסיקים עם הזריקה, מכל סיבה שהיא, יש סיכוי גבוה לחזור למשקל הקודם".

מה עושה התרופה שבזריקה?

לפני שנבין את מנגנוני ההזרקה, נבדוק איך עובד החומר שבתרופה. "כשאנחנו אוכלים, בעיקר פחמימה, אבל גם חלבון ושומן, המעיים שלנו מפרישים חומר משני מקומות, שהתפקיד העיקרי שלו הוא לעבוד על תאי הבטא המפרישים אינסולין בלבלב", מסביר פרופ' רז.
"החומר שבזריקה מעלה את כמות האינסולין המופרש ומוריד את כמות האנטי אינסולין שנקראים גלוקגוז. אבל מסתבר שלחומר הזה יש עוד תפקידים כי כשהוא מגיע למוח, הוא פועל במרכזים שונים. מרכז אחד הוא מרכז השובע, והשני זה מרכז הרעב. הוא מדכא את מרכז הרעב, ואז באופן טבעי הרצון לאכילה יורד בצורה דרמטית. הזריקה הזו בעיקר מדכאת את תחושת הרעב".
האזינו לפודקאסט:

האם זהו פתרון אפקטיבי גם לטווח ארוך?

"יש לא מעט אנשים שהחומר שבזריקה משפיע עליהם נפלא בחצי השנה הראשונה, אך אחריה הם מרגישים שזה מפסיק לפעול", אומר פרופ' רז. "ואז, ניתן לנסות תרופות אחרות, שעובדות על מנגנונים אחרים במוח ומדכאות תיאבון".

מהן תופעות הלוואי האפשריות של זריקה לטיפול בהשמנה?

"עלולות להיות תופעות לוואי לזריקות, ביניהן: בחילות, הקאות, שלשולים, נשירת שיער ועוד. במקרים כאלה, מפסיקים זמנית את ההזרקות ומחפשים חלופות".
"לסיכום, מי שיכול לקבל את התרופה מבחינתי הם כמובן חולים סוכרתיים במשקל יתר, עם BMI מעל 28, חולים שאינם סוכרתיים, אבל יש להם תופעת לוואי או מחלות טרום סוכרת, ויש להם כבד שומני או דלקתי. הם יכולים לקבל את הזריקה גם עם BMI 27 בלבד. גם מטופלים שכל מה שיש להם זה השמנה, אפילו אם זו השמנה בטנית, יכולים לקבל את התרופה".
בשיתוף אלי לילי