בשיתוף BMS
מבין סוגי הסרטן הידועים לאדם, סרטן ריאה נחשב כאחד הקטלניים, וכגורם המוות מספר אחת מבין כל מחלות הסרטן. "כמעט רבע ממקרי המוות אצל גברים מסרטן הם כתוצאה מסרטן ריאה, כאשר נשים מדגימות נתונים דומים יחד עם סרטן השד", מדגיש פרופ' חובב נחושתן, רופא בכיר במחלקה האונקולוגית, מנהל היחידה לגידולי ריאה בבית החולים הדסה עין כרם. "חשוב לדעת כי ברוב המקרים סרטן הריאה נגרם כתוצאה מעישון", הוא מוסיף, "הוא שכיח במיוחד אצל מעשנים, ולרוב הוא יהיה הרבה יותר גרוע אצלם".
בגלל האגרסיביות הרבה המאפיינת סוג זה של סרטן, הטיפול בו בעבר לא נתן מענה רחב לחולים. "לרוב היה נהוג לטפל בטיפול סיסטמי המתבסס על כימותרפיה", מסביר פרופ' נחושתן, "בנוסף, כבר יותר מעשר שנים ניתן לאחוז קטן מהחולים טיפול מוכוון מטרה. טיפול זה מתבסס על המוטציות שמגלים בדנ"א של המטופל. מנצלים את עקב האכילס של הגידול ואז תוקפים אותו. עם זאת, עדיין יש צורך בטיפולים נוספים שיתנו מענה רחב יותר לכלל החולים. זו מחלה קשה מאוד, מחלה גרורתית", אומר פרופ' נחושתן.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פריצת דרך טיפולית

אך כיום ניתן לומר באופטימיות זהירה כי קיימת תקווה חדשה. פריצות דרך רפואיות הביאו לפיתוחם של טיפולים חדשים שמשנים את כללי המשחק בטיפול בסרטן הריאה. "יש כמה פריצות דרך", מאשר פרופ' נחושתן, "כאשר אחת מהן היא הטיפול מוכוון המטרה. חלק מהגידולים תלויים בפעילות של חלבונים מסוימים, ואם אנחנו מורידים את הפעילות הזאת, בחלק מהגידולים אנחנו רואים הקטנה ממשית של הגידול. החוכמה היא למצוא את המוטציה כמה שיותר מוקדם".
פריצת הדרך השנייה היא טיפולים אימונותרפיים. "טיפולים אלו קיימים כבר כמה שנים, אך עכשיו מתחילים לתת אותם לחולים בשלב מוקדם יותר, לחולים שלא מקבלים את הטיפול המכוון מטרה", אומר פרופ' נחושתן. "כל הרעיון שעומד מאחורי סוג זה של טיפולים הוא שמערכת החיסון של הגוף מסוגלת לזהות גידולים. במקרים בהם מתגלה גידול בגוף זה אומר שהסרטן מצא דרך להתחמק ממערכת החיסון, ואנחנו מצאנו כמה שיטות להתגבר על העניין הזה", הוא מסביר.
"במערכת החיסון יש תאי דם לבנים הנקראים תאי T אשר מטרתם היא לתקוף את הגידול. על תאים אלו יש קולטנים השולטים על פעולתם - הם אלה שמורים להם לעבוד או לא לעבוד. לפני כמה שנים גילו חלבון מסוים שיושב על תאי ה-T. מסתבר שאם אתה משתק את אותו חלבון אתה מקבל התכווצות בחלק מאוד גדול מהגידולים. עם השנים התגלה סוג נוסף של חלבון. התברר שעיכוב של שני החלבונים מביא במקרים מסוימים להשפעה מוגברת על כיווץ הגידול".
פריצת דרך זו זיכתה את החוקרים שגילו אותה בפרס נובל. "מה שהיה מאוד חשוב כאן זה שני דברים", מוסיף פרופ' נחושתן. "גם שקיבלנו הקטנה בגידולים בקרב יותר אנשים, אך מה שעוד יותר חשוב וקריטי שליותר חולים יש סיכוי להמשיך בחיים מבלי שהמחלה תחזור", הוא אומר. "זה ממש לא כל האנשים, חשוב שזה יהיה מודגש", הוא מסייג, "אך לפחות עכשיו יש לנו איזשהו סוג של סיכוי".
מה זה אומר? עקומת ההישרדות השתנתה ואנו רואים במחקרים שלחולים סיכויי הישרדות גבוהים יותר מבעבר. אנחנו לומדים את זה תוך כדי תנועה, לכן הטיפולים האלה מאוד חשובים. לפני זה לא התייחסו לאימונותרפיה, רוב האונקולוגים לא האמינו שזה יעבוד.
לדבריו, התחום ממשיך להתפתח. חידושים ותגליות חדשות מביאות לייעול פריצות הדרך בטיפול בסרטן הריאה. "אנחנו עושים שילובים ועם הזמן מוצאים שילובים יותר טובים, עם כימותרפיה ו/או עם אימונתרפיה נוספת. כל מיני דברים שאנחנו מנסים לקדם".
מה צפוי בעתיד? "קיימים עוד רצפטורים שכרגע חוקרים וחלקם כנראה יוסיפו ליעילות שלנו. זה דבר אחד. בנוסף, אולי יהיו לנו גם תאי T שנוכל להוסיף מבחוץ, לא רק כאלה שיש לבנאדם. כיום אנחנו כבר משלבים את הטיפול האימונותרפי עם תרופות נוספות כמו למשל תרופות שמשפיעות על שגשוג כלי דם. זה נותן תקווה. אנחנו מנסים ומקווים לטוב. אבל ברור שזו עדיין מחלה מאוד קשה".
לקבלת יעוץ יש לפנות לרופא המטפל.

בשיתוף BMS
פורסם לראשונה: 08:35, 10.02.22