עדכוני הקורונה בעולם ד"ר איתי גל
(צילום: ירון ברנר)
גם ילדים בני 12 ומטה יוכלו, ככל הנראה, להתחסן בקרוב: פרטים ראשונים שמגיעים מיצרנית התרופות פייזר מעידים שהחברה נמצאת בישורת האחרונה של המחקר שלה בנושא הבטיחות והיעילות של החיסון נגד קורונה בקרב ילדים בני חמש עד 12, והיא עשויה להקדים את החברה המתחרה, מודרנה, בקבלת אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA).
קראו עוד:
הניסוי שעורכת פייזר נמשך זה מספר חודשים, ובמהלכו נבדק החיסון לקורונה במינונים שונים על אוכלוסיות ילדים בני חצי שנה עד 12. עוד קודם לכן נמצא החיסון בטוח ויעיל לילדים בני 12 ומעלה. עד כה השתתפו בניסוי 2,500 ילדים בני חמש עד 12 ועוד כ-2,000 תינוקות ופעוטות בני חצי שנה עד חמש. ה-FDA דרש מפייזר - וגם ממודרנה - שמקיימת ניסוי משלה בהשתתפות מספר דומה של נבדקים - להרחיב את מספר המשתתפים ל-3,000 בקבוצת הגיל של בני החמש ומעלה, והחברות נענו לדרישה.
מהפרטים שהגיעו עד כה, לא דווחו בכל קבוצות הגילים בשתי החברות תופעות לוואי שונות מאלו שנמצאו אצל מבוגרים. עוד נודע כי בפייזר מצאו שהמינון המספיק לחיסון ילדים קטנים הוא שליש מהמינון שניתן למבוגרים.
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
בפייזר מצאו שהמינון המספיק לחיסון ילדים קטנים הוא שליש מהמינון שניתן למבוגרים
(צילום: Shutterstock)
משתתפי הניסויים עוברים בדיקות דם חודשיות המנטרות את רמות הנוגדנים ואת רמות תאי ה-T, המהווים נדבך משמעותי בזיכרון החיסוני ובקטילת נגיפי קורונה שחדרו לתא. מהממצאים עולה כי הילדים פיתחו רמות גבוהות של נוגדנים מנטרלים ותאי דם לבנים נוספים.
הניסוי שעורכת פייזר נמשך זה מספר חודשים, ובמהלכו נבדק החיסון לקורונה במינונים שונים על אוכלוסיות ילדים בני חצי שנה עד 12. עד כה השתתפו בניסוי 2,500 ילדים בני חמש עד 12 ועוד כ-2,000 תינוקות ופעוטות בני חצי שנה עד חמש
אישור חיסוני הילדים צפוי הפעם להיות מהיר, שכן החברות אינן צריכות להמתין להדבקות אפשריות בקרב המתחסנים. מחקרים של פייזר ומחקרים נוספים, שנערכו בישראל, הראו התאמה בין רמות הנוגדנים המנטרלים לבין רמות החיסוניות, התחלואה ואי-ההדבקה. בפייזר נערכים להגיש את התוצאות לקראת סוף ספטמבר. אם לא יהיו הפתעות, ה-FDA יאשר את החיסון במהלך אוקטובר. משרד הבריאות הישראלי כבר העניק אישור לחסן כ-500 ילדים בני חמש עד 12 הנמצאים בסיכון גבוה לתחלואה.
מחר צפוי ה-FDA לאשר סופית את החיסון של פייזר, שעד כה ניתן באישור זמני. האישור הסופי ניתן בעקבות נתונים מעודכנים שהעבירה פייזר מהניסויים שערכה, וכן מ"החיים האמיתיים" - כולל בישראל. דיוני ה-FDA מתנהלים מול מצלמות ומועברים בשידור חי, כך שכל אדם יכול לצפות בהם.