משרד הבריאות עדכן אחר הצהריים (יום ה') כי נמצאו עדויות ל"נגיף פוליו תרכיבי מזן 2" בדגימות ביוב שנלקחו בתוך רצועת עזה. תוצאות הדגימות תואמות לתוצאות שמצא ארגון הבריאות העולמי במצרים. בעקבות הגילוי, ynet מדווח לראשונה כי משרד הבריאות הנחה את צה"ל לחסן את כל הלוחמים ברצועה וגם את מי שעתידים להיכנס. גם ללוחמים שחוסנו בעבר, מומלץ לקבל מנת בוסטר.
הדגימות, שנבדקו במעבדה בישראל שמאושרת על ידי ארגון הבריאות העולמי, מעלות חשש כי יש נוכחות של הנגיף באזור זה.
3 צפייה בגלריה
חיסון חיילים בצה"ל
חיסון חיילים בצה"ל
כל לוחמי צה"ל ברצועה יקבלו חיסון נגד פוליו. ארכיון
(צילום: AFP)
בדיקות פוליו נעשות בצורה קבועה בביוב במטרה לזהות פוטנציאל לתחלואה סמויה. משרד הבריאות מסר שהוא "עוקב ובוחן את הצעדים הנדרשים על מנת למנוע סיכון של תחלואה בישראל".
במכתב ששיגר מ"מ ראש האגף לאפידמיולוגיה, פרופ' זהר מור, לקצין הרפואה הראשי הנכנס תא"ל ד"ר זיוון אביעד-בר, הונחה צה"ל "לוודא שכלל החיילים מחוסנים נגד פוליו. מומלץ גם למי שחוסן בתוכנית החיסונים השגרתית לקבל מנת חיסון בוסטר לנוכח סיכון לחשיפה הפוטנציאלית, בעיקר בתנאי שטח. בנוסף לחשיבות בהגנה על החיילים עצמם באמצעות חיסון מומת, יש חשיבות למניעה ככל האפשר של הדבקה שלהם, ובעקבות זאת למנוע הדבקה של אנשים נוספים שבאים איתם במגע מאחר שהנגיף מופרש בכמויות גדולות דרך המעי".
3 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
הביוב זורם ברחובות חאן יונס ברצועת עזה
עוד נאמר בהנחיית משרד הבריאות לצה"ל כי "החיסון מומלץ לכל צוותי הלחימה הנמצאים כעת ברצועת עזה או אלה העתידים להיכנס לאזור. אין צורך לחסן חיילים אשר שהו ברצועה בעבר".
במשרד הבריאות ממליצים ללוחמים בעזה לשטוף ידיים במים, תוך שפשוף כפות הידיים זו בזו לפחות למשך 15 שניות, וככל האפשר גם עם סבון לעיתים קרובות, ומציינים כי אלכוג'ל אינו משמיד את נגיף הפוליו. עוד הומלץ לסלק בוץ או עפר מהנעליים בסמרטוט טבול בכלור. אמצעי התגוננות עם המעבר מרצועת עזה לשטח ישראל:
  1. שטיפת ידיים במים זורמים וסבון
  2. החלפת מדים
  3. שטיפת סוליות הנעלים בגיגית עם כלור בריכוז PPM ,5000 ניתן להוסיף סבון לגיגית

ישראל תשקם את מערכות הביוב בעזה

אתמול דיווחו לראשונה כתבי ynet יואב זיתון ועינב חלבי כי ישראל יוזמת תיקון נרחב של מערכת הסניטציה בערי העקורים: שיפוץ קווי ביוב ומכוני טיהור שניזוקו ויצרו הצפות ביוב ושלוליות ענק. כמו כן ישוקמו קווי חשמל שנפגעו בלחימה.
מדובר בפרויקט סניטציה שצה"ל יאפשר לבצע בעיקר במרחבי העקורים במוואסי שבדרום הרצועה. גורמי ביטחון הזהירו: "כיום רוב תושבי הרצועה, כ–1.9 מיליון איש, חיים באזור החוף של שכונת תל אל-סולטאן של רפיח ועד דיר אל–בלאח, מרחב עצום של שטיח אוהלים ענקי. עלולות בקלות לפרוץ משם מגפות בגלל סוגיות סניטציה. היו מקומות שבהם יובשו שלוליות ביוב, אבל זו סכנה בריאותית גם עבורנו".
אותם גורמים אמרו כי "עיריית חאן–יונס כבר התחילה להזרים שפכים לחוף הים, שעלולים להוביל לסגירת חופי זיקים ואשקלון. זה נס שעד היום לא הופצו שם מחלות, ואם זה יקרה והכל יתפרק אז העולם, באמצעות החלטת מועצת ביטחון של האו"ם, עלול לעצור את המלחמה באותו הרגע. יש באזורי העקורים מערומי זבל לצד מים זורמים. נכניס ציוד, משאבות וקבלנים מקומיים יטפלו בנושא".
3 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
הביוב בחאן יונס יזרום לחופי ישראל?
פוליו (Poliomyelitis) היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו, השייך לקבוצת נגיפי המעיים. הנגיף מועבר מאדם לאדם בעקבות מגע עם הפרשות (לרוב צואה, אך יתכן גם הפרשות נשימתיות) ומתרבה בדרכי העיכול של האדם שנדבק. ברוב מקרי ההדבקה (80% עד 90%) הם ללא תסמינים. ב-10% עד 20% מהמקרים המחלה מתבטאת בתסמינים כלליים כמו חום, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות והקאות או כאבי גרון. לעיתים רחוקות יכולה להיות הסתמנות של דלקת קרום המוח (מנינגיטיס).

נגיף שיתוק הילדים

לפי אתר משרד הבריאות, הדאגה העיקרית מנגיף הפוליו מתרחשת בפחות מ-1% מהמקרים: הופעה של שיתוק רפה של איברים, לכן המחלה מכונה "שיתוק ילדים". עוצמת השיתוק תלויה במספר תאי העצב שנפגעו. השיתוק מופיע בשכיחות גבוהה יותר בגפיים התחתונות ויכול להיות מלווה בכאבי שרירים חזקים. ייתכן שיתוק של שרירי הנשימה וצורך בהנשמה (דבר שהוביל בשנות החמישים למונח "ריאות ברזל" לאנשים שנפגעו באופן הזה מהנגיף ונדרשו להנשמה מלאכותית).
אינפו התחסנות בקרב ילדים (תחתית הרשימה)
אין טיפול לפוליו ולא ניתן לרפא את השיתוק כאשר נגרם, אך ניתן למנוע לחלוטין את המחלה - על ידי חיסונים, לפי תוכנית חיסוני השגרה הנהוגה בישראל. החיסון נגד נגיף פוליו הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת ההדבקה בנגיף ולהגנה מפני המחלה. החיסון מוכר ונמצא בשימוש עשרות שנים ברחבי העולם, וניתן במיליארדי מנות.
באחרונה נחשפו ב-ynet נתונים מדאיגים על שיעור ההתחסנות ביישובים חרדיים ובאזור ירושלים. לעומת זאת, בצמרת הרשימה ניצבים יישובים ערביים ודרוזיים. מהנתונים עולה כי שיעורי ההתחסנות הנמוכים ביותר נגד שעלת, כחלק מהחיסון המחומש שניתן במנה ראשונה לילדים בגיל חודשיים ומכיל גם תרכובות נגד דיפתריה, טטנוס, פוליו והמופילוס אינפלואנזה B, נמצאו באופן כמעט בלעדי בירושלים וביישובים עם צביון דתי או חרדי לצד יישובים מעבר לקו הירוק.
הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2023 העלה ש-90% מההורים לילדים בגיל 17-0 חיסנו את ילדיהם בכל חיסוני השגרה, בהתאם לגיל הילד (בטיפת חלב או בבית הספר), 90% מהיהודים ו-93% מהערבים; 94% מהחרדים ו-90% מהחילונים. 6.1% לא חיסנו את ילדיהם בקביעות או לא חיסנו כלל (4.7% מכלל ההורים חיסנו רק בחלק מהחיסונים).