בשיתוף מדטרוניק
מעל ל-30% מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל סובלת מיתר לחץ דם. מדובר במחלה כרונית שמתפתחת במהלך השנים, כשהטרגדיה היא שמרבית החולים לא מודעים כלל לבעיה. למה זה קורה? בשונה מבדיקות דם רגילות שעושים מדי שנה או שנתיים, לבדיקה של לחץ דם אין תוכנית סדורה – מה שיוצר מצב שאנשים מגלים על המחלה "במקרה" כאשר הם עורכים בדיקות לדברים אחרים, או כאשר הם מגיעים לבית החולים אחרי שהמחלה כבר פגעה במערכות בגוף.
יתר לחץ דם נובע מסיבות רבות וביניהן תורשה, אורח חיים, טראומה ועוד. רוב החולים מקבלים טיפול תרופתי שמסייע לאזן את המצב, אבל חולים שאינם מודעים למחלתם או כאלה שאינם מאוזנים יכולים להגיע למצב של פגיעה משמעותית באיברי הגוף - ולכן חשוב להיבדק.
הקו הראשון לטיפול – תרופות. "חשוב לזכור שלחץ דם זה גורם הסיכון שהורג הכי הרבה אנשים בעולם, יותר מעישון, סוכרת והתחממות גלובלית יחד", מדגיש פרופ' ירון ארבל, קרדיולוג ומצנתר בכיר ומנהל המרכז למחקר קרדיו-ווסקולרי במרכז הרפואי איכילוב. "מצד אחד, יתר לחץ דם הורג הרבה אנשים אבל מהצד השני הוא מכונה "הרוצח השקט" כי אנשים לא יודעים שהם סובלים מזה והם נמצאים בסיכון. אך להבדיל מהרבה דברים, במקרה הזה, אם בודקים, ניתן לטפל ואפשר להוריד את הסיכון וזה היתרון הגדול".
"קיים טיפול תרופתי טוב ויש לנו ניסיון של עשרות שנים והתרופות מאוד בטוחות ויעילות", מסביר פרופ' ארבל, "אבל עדיין ישנם 5% מהאוכלוסייה שאנחנו לא מצליחים לגרום ללחץ הדם שלהם להתאזן". המצב שמתאר פרופ' ארבל קורה אצל מטופלים שהם עמידים ביולוגית לתרופות או שהן יוצרות תופעות לוואי קשות. הסובלים מיתר לחץ דם לא מאוזן, כאלו שהתרופות לא יעילות עבורם, נמצאים בסכנה גבוהה ויומיומית לדימום מוחי, מפרצות, אירועים לבביים, שבץ, אי ספיקת כליות ואפילו למוות.
2 צפייה בגלריה
פרופ' ירון ארבל
פרופ' ירון ארבל
פרופ' ירון ארבל
(דוברות איכילוב)
"כל החיים אני מכירה את עצמי כמישהי שסובלת מיתר לחץ דם – היום יש לי דאגה אחת פחות"
עדי פינצ'י (30) היא אחת מתוך אותם ה-5% שמתמודדים עם יתר לחץ דם שלא התאזן בעזרת התרופות. עדי, קונדיטורית במקצועה מתל אביב, משתפת: "בגיל 10 אבחנו אותי עם מחלה אוטואימונית בכליות ואחת ההשפעות שנותרה על הגוף בעקבות הטיפולים שעברתי זה יתר לחץ דם. מגיל 10 אני מטופלת בקוקטייל של כדורי לחץ דם וזה השפיע עליי מאוד. זה לא מגניב להיות ילד חולני, ילד שמודע ללחץ הדם שלו".
לעדי החליפו תרופות אינספור פעמים ובמהלך עשרים השנים האחרונות לחץ הדם שלה הוגדר כגבולי. "לא עשיתי בגרות בספורט, לא גייסו אותי לצבא אז בחרתי להתנדב ואפילו את הטיול הגדול שלאחר הצבא עברתי עם תיק תרופות נפרד וגדול. כל החיים שלי היו סביב החולי, אבל אף פעם לא נתתי למחלה עצמה לשלוט בי ולעצור אותי".
לפני מספר חודשים עברה עדי פרוצדורה רפואית ששינתה את חייה. "לפני כמעט שנתיים הרופאה שמטפלת בי הפנתה אותי לבדיקות רפואיות לקראת הגשה לתהליך של הפעולה. אחרי בדיקות רבות נמצאתי מתאימה ולפני כמה חודשים עברתי את הפעולה. לפני כן, לקחה בסביבות שמונה כדורים ביום ללחץ דם והגענו למיצוי התרופות שקיימות בשוק וכך הגענו להחלטה לעשות את הניתוח אצל פרופ' ארבל".
"לפני כחמש שנים התחלנו לבצע את הפרוצדורה בישראל עם מערכת הסימפליסיטי של מדטרוניק", מסביר פרופ' ארבל על הפעולה. באמצעות טכנולוגיה של צנתור דרך עורק המפשעה צורבים את העצבים של עורקי הכליות – מה שמוביל להורדת לחץ הדם. "יש ניסיון של עשרות אלפי מטופלים ברחבי העולם וחשוב לדעת שלוקח שלושה חודשים עד שלחץ הדם מתחיל לרדת. רק אז אפשר לדעת אם הפעולה הצליחה או לא". הטכנולוגיה מומלצת בקווים המנחים האירופאים של החברה ליתר לחץ דם ובסוף שנת 2023 קיבלה אישור FDA.

2 צפייה בגלריה
עדי פינצ'י מדטרוניק
עדי פינצ'י מדטרוניק
עדי פינצ'י
(באדיבות המצולמת )
משגרת חיים שכוללת בדיקות לחץ דם תכופות, בחילות, הקאות ואשפוזים – היום, כאשר היא נמצאת רק כמה חודשים לאחר הפעולה, עדי מצליחה לרוץ 3 ק"מ ומרגישה שהתפקוד שלה השתפר בצורה משמעותית. "אני מרגישה את השינוי הפיזי. הורדנו את הכדורים בחצי. הרבה יותר קל לי הכל, חזרתי לעשות ספורט שזה משהו שאני לא זוכרת את עצמי עושה מגיל 10, רצתי 3 ק"מ. חברה טובה התחתנה והצלחתי לרקוד חמש שעות על הרחבה - פתאום אני מסוגלת. הגוף שלי לא מסמן לי תורידי הילוך. "ההשפעה היום יומית היא עוצמתית", אומרת עדי בהתרגשות. "אני כל החיים מכירה את עצמי כעדי עם הלחץ דם הגבוה ופתאום יש לי דאגה אחת פחות בחיים".
עדי משתפת בהתמודדות לאחר הפעולה: "ממש אחרי הפעולה, לחץ הדם היה תנודתי ולכן הייתי כל הזמן בתקשורת עם פרופ' ארבל והצוות שלו. לאחר כשלושה חודשים עשיתי בדיקה מקיפה שבה ראו את ההשפעה של הפעולה ואת השיפור החד משמעי – לחץ הדם שלי ירד מסביבות 160 על 115 לטווח תקין. המוטו שלי בחיים זה לא לוותר ולא לעצור, תמיד להיות עם הפנים קדימה ולהיות אופטימיים. ובמיוחד לא לתת למחלה להשפיע עליי. שמחתי שיש פרוצדורה חד-פעמית שיכולה לעזור לי בצורה כזו".
פרופ' ארבל מצידו, מדגיש את היתרונות ואומר: "היתרון בקו הטיפולי של הצנתור הוא שזו פעולה של 40 דקות, שאצל מרבית האנשים שעמידים לתרופות שניסו כמה קווי טיפול מצליחה לסייע באיזון לחץ הדם. התהליך שעושים כדי לקבל אישור לפרוצדורה כולל ניסיון של כמה קווי טיפול שלא צלחו, המלצה מהרופא המטפל ואישור קופת חולים או ביטוח פרטי".
בשיתוף מדטרוניק