הטיפולים הפלסטיים הקוסמטיים עוברים שינוי והתחדשות תמידית. התארכות תוחלת החיים, השיפור ברמת החיים ובבריאות, והמודעות לכך הולכים יד ביד עם צורך גובר והולך בטיפולים וניתוחים קוסמטיים להתאמת המראה החיצוני עם התחושה הפנימית.
כך למשל, בקרב ספורטאים מקצוענים או חובבנים העסוקים בין השאר גם בנראות שלהם ולא רק בתוכנית האימונים וההישגים, הפנייה למנתח פלסטי נפוצה יותר. כך גם אצל אנשים המופיעים בתקשורת ובתקופה האחרונה גם בפגישות הזום. למעשה, הצורך שלנו שהמראה יתאים לתחושה - כבר חובק את כל המגזרים.
קראו עוד:
במקביל לכך, ההתקדמות הטכנולוגית והשיווק האגרסיבי במדיה מציפים את המתעניינים החדשים הרבים בשיפורים פלסטיים ואסתטיים לא חודרניים, לא ניתוחיים שנעשים במרפאת הרופא ולא בחדר ניתוח של בית חולים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדובר בטיפולים הנכנסים לקטגוריית "כירורגיה זעיר-פולשנית" המשלבת שימוש בטכנולוגיית הלייזר. כלומר, יש שילוב של רפואה פולשנית בהגדרתה - רפואה החודרת לתוך הגוף ולא מתבצעת מחוצה לו. המילה זעירה מתייחסת לכך שמדובר בטכנולוגיות שמתבצעות בהרדמה מקומית או ללא הרדמה כלל, ורמת הסיכון לסיבוכים - נמוכה.
רבים מאיתנו מחפשים טיפולים שאינם מחייבים זמן החלמה ממושך ורוצים תוצאה טובה, מהירה שתאפשר חזרה מיידית לשגרת היום יום והספורט. בהתאמה, גישות הטיפול הרפואיות בתחום האסתטיקה מושפעות ומשתנות בהתאם לדרישה. הטיפולים נעשים לרוב במספר מפגשים ומבוצעים בצורה פחות אגרסיבית תודות לשיפור מתמיד בטכנולוגיה הרפואית.
אלא שהפרסומים הרבים לטיפולים מסוג זה מגובים לא אחת בתמונות "לפני-אחרי", שיוצרות אצל המטופל ציפייה מסוימת, שלעיתים קרובות מגיעה עם אכזבה לאחר ההליך. בשוק פורה שמציע טיפולים זעיר-פולשניים בעזרת מכשירים להרמת פנים, מיצוקים, טיפולים בסימני מתיחה בעור, טיפול בבטן רופסת שהופכת לבטן עם קוביות, המתאם בין ההבטחות לתוצאות המציאותיות מחייב את המטופלים להיות מאד ביקורתיים ולדרוש תיאום ציפיות שקוף ואמיתי.
במאמר זה אסקור טכנולוגיות זעיר-פולשניות המשתמשות באנרגיית לייזר. הלייזר היא למעשה קרן אור מונוכרומטית בעלת אורך גל קבוע המעבירה חימום מבוקר לרקמות הרכות השונות ובכך מאפשרת להשיג תוצאות אסתטיות מותאמות. בואו נעשה סדר בין ההבטחות שאתם מקבלים לבין מה שבאמת ניתן לקבל מההתקדמות המרשימה של הטכנולוגיות הלא ניתוחיות הללו.

המסת שומן והידוק הרקמה

מטופלים רבים מגיעים ומבקשים טיפול ממוקד במצבורי שומן עקשניים וקטנים (גרמים בודדים של שומן) באזורים שונים בגוף כמו למשל מתחת לסנטר ("סנטר כפול"), בקו לסת, מצבור שומן בזרועות, מעל הצלקת של הניתוח הקיסרי ועוד.
המסת שומן בלייזר תוך הידוק הרקמה בהרדמה מקומית בלבד עשויה לטפל ברצונות אלו. היתרון בטכנולוגיה מסוג זה היא שהידוק הרקמה נעשה במקביל להמסה, כך שהשומן שהיה לא מייצר כיסים טופוגרפיים על פני העור והרקמה מתכווצת ומתיישרת.
הטיפול הזעיר-פולשני מבוצע תחת אלחוש מקומי בלבד במרפאת הרופא. כשהמקום מאולחש, מבצעים פתח כניסה זעיר אליו מוחדר סיב אופטי ייחודי המאפשר את הולכת הלייזר לאזור הטיפול המדויק. הצלחת הטיפול תלויה במשתנים רבים כגון מצב נפילת העור, כמות מצבורי השומן, אלסטיות העור ועוד. לכן הטיפול יבוצע אך ורק למטופלים המתאימים לפעולה.
הטיפול אורך כחצי שעה (תלוי בכמות האזורים המטופלים). בימים שלאחר ההליך, צפויה להיות באזור המטופל נפיחות, תחושת אי נוחות עד כאב קל עם אפשרות לאדמומיות ושטפי דם. עיסוי לימפתי, שנעשה בצמידות לטיפול זה עשוי להפחית את הנפיחות לאחר התהליך ולזרז את תקופת ההחלמה.

שאיבת שומן מינימלית המסתייעת בלייזר להידוק העור

במקרים בהם קיימים מצבורי שומן קטנים של עד 300 גרם ניתן לבצע שאיבת שומן והידוק העור שמעליו כפרוצדורה מרפאתית. השאיבה במרפאה מתאפשרת בכמויות מוגבלות ונעשית בהרדמה מקומית ובתנאים סטריליים ומהווה פעולה כירורגית, לכן התאמת המטופל לטיפול נעשית בקפידה והתהליך נעשה בתנאים מתאימים במרפאה, אולם לא בחדר ניתוח. מדובר בפעולה קצרה, שניתן בסופה לחזור הביתה ללא צורך באשפוז או התאוששות ויש בה חיסכון בעלויות ובתקופת ההחלמה (ובתנאי שהמטופל מתאים לטיפול זה).
הפעולה הזו כוללת שני אלמנטים: שאיבת שומן דרך צינורית דקיקה וחימום העור תוך שימוש באנרגיית הלייזר. אנרגיית הלייזר מועברת אל מתחת לעור מבפנים באמצעות סיב לייזר המושחל בתוך צינורית השאיבה. שתי פעולות אלו מתבצעות במקביל ובהרדמה מקומית הניתנת לפני ההליך.
את השומן שנאסף, ניתן להזריק בחזרה לגוף, לאזורים שונים בפנים ובגוף. השומן העצמי משמש כחומר מילוי טבעי היכול להוות תחליף זמני או קבוע לחומרי המילוי המוכרים לנו המבוססים על חומצה היאלורונית אשר נספגת בגוף בתוך מספר חודשים עד שנה. השתלת שומן עצמוני עשויה להישאר באזורים המוזרקים לשנים רבות ועד בכלל.
בשומן המוזרק יש תאי גזע ורכיבים תאיים נוספים שמעניקים לעור אלסטיות, מרקם חיוני ועובי במקרים של עור שהפך דק יותר עם הגיל ובעקבות נזקי קרינת השמש. לאחר הטיפול תתכן בצקת, כאב קל, אודם ונפיחות הצפויים להמשך עד 10 ימים.
חשוב לציין, מצבורי שומן גדולים מחייבים פעולה נרחבת בחדר ניתוח. ההחלטה לגבי היקף הפרוצדורה נקבעת בפגישת ייעוץ עם רופא מומחה.

הסרת נגעים בלייזר

מטופלים רבים מבקשים להסיר נקודות חן או נגעים "בלי צלקות בלייזר". רבים סבורים שהלייזר, שנחשב לטכנולוגיית-על, יכול להחליף פעולה כירורגית וללא צלקת. קביעה זו אינה נכונה. לא כל נגע ניתן להסיר בלייזר, ואת הדרך הנכונה לביצוע הסרת הנגע מקבל רופא מומחה בתחום.
נגע עורי חשוד שצריך להישלח לבדיקה פתולוגית לא ניתן להסיר בלייזר כיוון שהלייזר מאדה את הרקמות ולא מותיר אפשרות לשלוח רקמה לבדיקת מעבדה היסטופאתולוגית. בשפה פשוטה, ישנם נגעים שאסור לאייד בחום הלייזר אלא לשלוח לבדיקת מעבדה בכדי לוודא את טיבם. דבר זה אפשרי רק בפעולה כירורגית.
נגעים בלתי חשודים ניתן להסיר באמצעות מכשור לייזר בפעולה מרפאתית פשוטה. ההסרה בלייזר נעשית על-פי רוב בהרדמה מקומית, ואינה מצריכה שימוש בתפרים. מכאן כנראה נובעת התפיסה שלא נגרמת צלקת אחרי אידוי נגע בלייזר. יתכן בהחלט שיישאר סימן או צלקת קטנה. אצל בעלי עור כהה קיימת אף סבירות גדולה יותר לכך שיישאר סימן בגוון אחר מהעור גם אחרי הסרת הנגע בלייזר.
פרופ' אייל וינקלר, מנהל מערך הכירורגיה הפלסטית בבי"ח מעייני הישועה; לשעבר יו"ר איגוד הפלסטיקאים בישראל