אלפים בישראל לוקים בתסמונת אספרגר, וסביר שגם אתם נתקלתם סביבכם באנשים, צעירים ומבוגרים, הלוקים בה, חלקם אף לא יודעים "לתת לה שם". מהי התסמונת השכיחה כל כך, מהן דרכי האבחון ואיך מטפלים בה, אף שהאבחנה שלה דווקא בוטלה.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק מיילי סיירוס SNL
אילון מאסק מיילי סיירוס SNL
"לא יהיה הרבה קשר עין עם הצוות", מאסק עם מיילי סיירוס, אמש בתוכנית SNL
(צילום מסך)

זה קרה אתמול בערב (שבת) כשהיזם והמולטי מיליארדר אילון מאסק הנחה את תוכנית הבידור האמריקנית SNL (שתהיה זמינה לצפייה גם בישראל ביום ג' השבוע ב-yes), כשבפתח התוכנית הוא סיפר לראשונה בפומבי: "אני עושה היסטוריה בכך שאני האדם הראשון בעל אספרגר שמגיש את התוכנית, או לפחות הראשון שמודה בכך. כך שלא יהיה הרבה קשר עין עם הצוות".
2 צפייה בגלריה
אלון מאסק
אלון מאסק
אילון מאסק: "לפעמים אחרי שאני אומר משהו, אני צריך להוסיף 'אני מתכוון לזה'"
(gettyimagesIL)

מאסק הוסיף: "לפעמים אחרי שאני אומר משהו, אני צריך להוסיף 'אני מתכוון לזה' כדי שאנשים יידעו שאני מתכוון לזה'. בכך התייחס מאסק לקושי של בעלי התסמונת ליצור הבעות פנים מותאמות לתוכן הנאמר, או הקושי שלהם להבין הבעות פנים של אחרים.
תסמונת אספרגר היא אחת מההפרעות על הספקטרום האוטיסטי, הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על ההתנהגות והיכולת של הלוקה בה לתקשר עם הסביבה ולווסת גירויים חושיים
תסמונת אספרגר היא אחת מההפרעות על הספקטרום האוטיסטי, הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על ההתנהגות והיכולת של הלוקה בה לתקשר עם הסביבה ולווסת גירויים חושיים. בשנת 2013 בוטלה אבחנת התסמונת ב-DSM (ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי), והיא נכללת היום כחלק מהספקטרום האוטיסטי, בשל הקושי להבחין בינה לבין אוטיזם ובשל הקושי לאבחן חלק מהלוקים בה.
תסמונת אספרגר משפיעה על כל אדם באופן שונה, אולם רוב הלוקים בה מתקשים להתייחס לסובבים אותם, ולהתנהל באותם קודי התנהגות שנראים אלמנטריים לאחרים. התסמונת מתחילה לרוב בילדות והיא שכיחה יותר בבנים מאשר בבנות. אספרגר באה לידי ביטוי בליקוי בתקשורת חברתית, תבניות התנהגות רפטטיביות ותחומי עניין מוגבלים מאוד. התסמונת מתבטאת לראשונה בילדים אחרי גיל שלוש. הילדים מראים קושי ביצירת קשרים חברתיים, אינם מצליחים לפתח חברויות ומתקשים ביצירת קשר עין, כמו במרבית המשתייכים לספקטרום האוטיסטי.
ללוקים באספרגר יש לעיתים יכולות יוצאות דופן במתמטיקה, מוזיקה, מחשבים ומדעים. רבים מהם יצירתיים מאוד. יחד עם זאת, הם נוטים להגיב באופן שלא הולם את השיחה או הנסיבות
ללוקים באספרגר יש לעיתים יכולות יוצאות דופן במתמטיקה, מוזיקה, מחשבים ומדעים. רבים מהם יצירתיים מאוד. יחד עם זאת, הם נוטים להגיב באופן שלא הולם את השיחה או הנסיבות. אספרגרים מתקשים לצאת לדייטים או להתחתן, אולם עשויים להפתיע ולהודיע שהם מתחתנים תוך שעות ספורות או ימים, ללא יצירת מערכת זוגית ממושכת קודם לכן.

מהם תסמיני האספרגר?

הסימפטומים השכיחים ביותר הם התנהגויות לא רגילות. כך למשל, ילד עם תסמונת אספרגר עשוי לנסות ולהשיג את תשומת לבו של ילד אחר באמצעות דחיפה שלו במקום פנייה מילולית אליו, או לשחק באמצע מעגל של ילדים במקום להשתלב בקבוצה.
הנה עוד כמה אפיונים נפוצים בקרב ילדים או מבוגרים עם תסמונת אספרגר:
  • עמידה קרובה מדי לאדם אחר ודיבור ללא הפסקה על נושא מסוים, מבלי לבדוק האם בן שיחתו מתעניין בדברים.
  • חוסר יכולת ליצור קשר עין עם אחרים. במקום זאת, אדם עם אספרגר עשוי למקד את מבטו באזור אחר בפניו או בגופו של בן השיחה, כמו בשפתיים, ברגליים או בכפות הידיים.
  • בעל טווח הבעות פנים מצומצם.
  • אינו משתמש בידיים או בזרועות בזמן הדיבור.
  • מתקשה בסיום מטלות, כולל עבודות לבית הספר או לאוניברסיטה.
  • מתקשה להבין בדיחות או הערות ציניות.
  • בעל תחומי עניין מסוימים מאוד או לא רגילים, כמו רכבות או שואבי אבק.
  • מתרגז בקלות אם השגרה שלו מופרת.
  • מרושל או מתלבש באופן מוזר.
  • בעל קושי בוויסות חושי (נרתע מקולות זרים או מגע)

למה זה קורה?

המחקר על האוטיזם עדיין נמשך, אולם ממה שידוע עד כה, אצל אוטיסטים קיימת הפרעה גנטית המשבשת את פעילות המעביר העצבי סרוטונין. הדמיות מוחיות הראו גם כי מוחם של אוטיסטים מעט גדול מהנורמה. עוד נמצא, כי אצל אוטיסטים קיימת רגישות יתר לשמיעה, עד כדי כך שבסביבה רועשת הם נכנסים במהירות למצב של חרדה. שמיעה זו, הקרויה היפראקוסטית, יצרה ככל הנראה גם לא מעט מוזיקאים מחוננים על הספקטרום האוטיסטי.

האם יש בדיקות לתסמונת אספרגר?

ישנם מספר מבדקים פסיכיאטריים ופסיכולוגיים שעוזרים לבחון את התסמונת (שכאמור, כבר אינה נחשבת תסמונת נפרדת מהספקטרום האוטיסטי), אך ניתן לומר שהאבחנה היא ברובה קלינית, ומתבססת על צפייה בלוקה בתסמונת ושיחה עימו. אין כיום בדיקות דם או בדיקות הדמיה שמאבחנות את התסמונת או את הספקטרום האוטיסטי.

כיצד מטפלים באספרגר?

חלק מהלוקים בתסמונת משתייכים לקבוצת הספקטרום האוטיסטי "בתפקוד גבוה", כך שקשה להבחין בתסמינים שלהם ורבים מהלוקים באספרגר כלל אינם מודעים לתסמונת עד לגיל מבוגר. אצל מי שהתסמונת מובהקת יותר, מבחינים בתסמינים הקלאסיים שהוזכרו קודם.
הטיפול כולל סיוע בהפחתת חרדות וויסות חושי, לימוד תגובות מתאימות לרגשות ולהבעות פנים של אחרים, סיוע ביכולות הארגון ושילוב חברתי. לעיתים ניתנות גם תרופות להפחתת תסמיני חרדה ודיכאון ותרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

מדוע חלה עלייה דרמטית במספר הלוקים באוטיזם?

בשנים האחרונות קיימת עלייה בכל העולם המערבי במספר הדיווחים על אבחוני PDD. ישנן מספר סיבות לכך. הראשונה היא שבניגוד לעבר, אז התייחסו אך ורק לאוטיזם ולא לכל ההפרעות על הספקטרום, הרי שבשנים האחרונות גדל הטווח ועימו עלה מספר האבחונים.
בתוך כך, המודעות ההולכת וגוברת ושיטות האבחון החדשות הביאו אף הם לעלייה באבחוני האוטיזם. על פי הספרות הרפואית, שכיחות הפרעות ה-PDD היא 1 לכל 150 ילדים.