צפו בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - וירוס RSV

אין לו מספיק יחסי-ציבור, אך הווירוס הנשימתי הזה גורם ליותר תמותה משפעת ואף מדבק יותר ממנה. הוא יכול לגרום לדלקת ריאות ומסוכן במיוחד לאוכלוסיות עם מערכת חיסונית חלשה: ילדים וקשישים.
לא נעים להכיר: מהו וירוס ה-RSV?
RSV משמעו Respiratory Syncytial Virus. לאחרונה אישר ה-FDA האמריקאי חיסונים עבורו. הווירוס הנפוץ מדבק אפילו יותר מהשפעת ועלול לגרום למחלה קשה ואפילו לתמותה, בעיקר במבוגרים מעל גיל 60, אוכלוסיות עם מערכת חיסונית חלשה ובקרב אנשים עם מחלות ריאה כרוניות שונות. לאלה, מומלץ לקבל את החיסון, כשזה יגיע בקרוב לארץ.
"עד מחלת הקורונה, הנגיף המפורסם ביותר במשפחת נגיפי החורף היה בעצם וירוס השפעת ופרסומו בא לו מפני שיש לו חיסונים טובים. פחות דיברו על הנגיפים האחרים כי לפחות בעולם המבוגרים לא היה מה להציע כדי להימנע מתחלואה בהם", מסבירה ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון. "ה-RSV הוא מהחשובים בהם כי הוא מאוד שכיח והרבה מאוד אנשים מדי חורף נדבקים בנגיף הזה. וירוס זה גורם למחלה שהיא משמעותית ורצינית גם בילדים וגם במבוגרים". האזינו לפודקאסט המלא:

אצל מבוגרים יכול הווירוס להתבטא כמחלה קלה דמוית שפעת, עם נזלת ושיעול. לעומתן, ישנם חולים שאצלם הוירוס עלול לגרום לדלקת ריאות קשה, שמצריכה אשפוז. שיעור התמותה מהנגיף הזה במאושפזים הוא לא מבוטל ועולה אפילו על זה של השפעת.
כיצד מזהים את נגיף ה-RSV?
"מבחינה קלינית, קשה מאוד להבדיל בין הנגיפים השונים הללו – שפעת, קורונה,RSV - שכן לכולם תופעות די דומות", אומרת ד"ר מאור. "נזהה אותו, כשלמשל, מתחיל קושי בהליכה כי אין אוויר, בעיקר אצל אנשים שקודם לא הייתה להם בעיה ללכת או אצל אנשים שפתאום קשה להם לסיים משפט כי חסר להם אוויר. פתאום, הם מרגישים שהם צריכים להתנשם באמצע המשפט או שיש להם קושי לבצע פעולות יום-יומיות. כמעט לכל החולים ב-RSV יהיה חום גבוה ותהיה נזלת. את הנגיף הנ"ל ניתן לזהות בבתי החולים בבדיקת PCR פשוטה, כפי שעשינו כולנו בקורונה".
מי קהל היעד לחיסון?
"ככלל, אנשים מבוגרים מעל גיל 60. להם, יש סיכוי לפתח תסמינים יותר משמעותיים ורציניים. זאת, בייחוד אם יש להם מחלות רקע כמו מחלת ריאות נשימתית כרונית. בנוסף, גם כל מי שסובל ממחלת לב קשה, אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה וילדים מתחת לגיל שנה. אלו, יכולים לפתח בעקבות הווירוס ברונכוספאזם - מצב דמוי אסטמה שבו קשה לנשום. כך גם לגבי ילדים עם מחלות רקע. יחד עם זאת, לרוב הילדים זה יופיע כמחלה לא קשה. למעשה, אומרת ד"ר מאור, אין ילד שלא יחלה ב-RSV.
האם ניתן להתגונן מפני RSV?
"המניעה הפשוטה ביותר, שהיא בכלל מומלצת בחודשי החורף, היא להקפיד על עטיית מסכות".

ד"ר מאור מודעת לכך שמרבית האנשים לא יסתובבו דרך קבע עם מסכות ביומיום, אך בהחלט מדגישה שבמקומות סגורים וצפופים, כמו מטוסים ושדות-תעופה, בהחלט כדאי לעטות מסיכה.
פורסם לראשונה: 17:31, 11.02.24