בשיתוף עמותת "חיים עם סרטן הערמונית"
המסע של איצי (יצחק) באר עם סרטן הערמונית התחיל לפני 21 שנה. רגע לפני שמלאו לו 50 הוא אובחן כחולה בסרטן ערמונית גרורתי ואגרסיבי, וקיבל את ההודעה שאיש לא רוצה לקבל - שנותרו לו בין תשעה חודשים לשנתיים לחיות. "גיל 50 נחשב לגיל הצעיר ביותר שמתחילים לבדוק בו גברים לגילוי סרטן הערמונית, אז לא נבדקתי ואיכשהו מחלתי הידרדרה", הוא מספר. "התלוננתי על כאבים באגן, בירכיים ובגב כבר שנה לפני כן, אבל הרופא שלי לא קישר את זה לסרטן הערמונית כי הייתי צעיר ולא היו לי בעיות במתן שתן. נשלחתי להמון בדיקות, אבל לא לבדיקת הדם PSA שתומכת באבחון סרטן ערמונית".
כשהגיע לבית החולים וקיבל את הבשורה על הסרטן המפושט בגופו, באר הרגיש שחרב עליו עולמו. "הידיעה הזו שאתה חולה בסרטן ערמונית בשלב 4, שזה השלב הכי מתקדם, הכניסה בי את ההבנה שאני עומד למות. הרבה פעמים דימיתי את עצמי לאדם שיושב בתא הנידונים למוות, הרצפה פשוט נשמטה מתחת לרגליי.
משם יצאתי למסע מאוד ארוך ומורכב, אבל הייתה לי מטרה, והיא הצלת חיי. ילדי היו צעירים, אחד מהם היה רגע לפני בר מצווה, הקמתי עסק חדש, כל החיים היו לפניי. הייתה לי תאוות חיים מטורפת, מאוד רציתי לחיות והייתי מוכן לחתוך יד כדי לשרוד".
איצי באר: "התלוננתי על כאבים באגן, בירכיים ובגב כבר שנה לפני כן, אבל הרופא שלי לא קישר את זה לסרטן הערמונית כי הייתי צעיר ולא היו לי בעיות במתן שתן. נשלחתי להמון בדיקות, אבל לא לבדיקת הדם PSA שתומכת באבחון סרטן ערמונית"
"הטיפול הראשון שהאונקולוג רשם לי, היה הורמונלי", הוא מספר. "חשוב לזכור שאז היה מגוון מצומצם מאוד של טיפולים. בשלב מסוים שאלתי את האונקולוג שלי מה הלאה, מאחר שכמו הרבה טיפולים לסרטן גם הטיפול ההורמונלי שקיבלתי עבד לזמן מוגבל. האונקולוג היה אדם דתי, הוא הרים את העיניים לשמיים ואני הבנתי. בתקופה ההיא לא היו טיפולים נוספים. הבנתי שכאן זה להיות או לחדול. רצתי בין הרופאים האונקולוגיים המובילים בארץ, והתחלתי טיפול ניסיוני שלא היה אז בסל התרופות שאנחנו מכירים היום ככימותרפיה. למזלי הטוב הטיפול הוכח כיעיל ביותר ואחרי שלושה או ארבעה טיפולים. מחלתי הצטמצמה באופן דרמטי וה PSA ירד מאד. מחלה גרורתית מוגדרת, כבלתי ניתנת לריפוי, והופכת למחלה כרונית שצריך לעקוב אחריה, אבל אני מרגיש שהתגברתי".
1 צפייה בגלריה
סרטן הערמונית. להגדיל את המודעות למחלה
סרטן הערמונית. להגדיל את המודעות למחלה
סרטן הערמונית. להגדיל את המודעות למחלה
(צילום: shutterstock)
מאז עברו למעלה משני עשורים, שבהם באר הקדיש את חייו להתמודדות עם סרטן הערמונית ולעזרה לגברים הרבים בישראל שמתמודדים עמה. בשנת 2010 הוא הוציא את הספר "בשיטת החתול", שבו הוא מפרט על המסע שלו לצד המחלה, ומ-2012 מתפקד כיושב הראש של העמותה "חיים עם סרטן הערמונית", שייסד לני הירש. "המטרה העיקרית שלנו היא לתמוך בחולי סרטן הערמונית ברחבי הארץ ובבני משפחותיהם, ולהנגיש מידע לציבור בכל הקשור לסרטן. האבחון והטיפול היום בסרטן הערמונית השתכלל לאין שיעור, ולכן אנחנו משתדלים להגדיל את המודעות - הן לגילוי מוקדם והן לטיפולים החדשים שיכולים לשנות את חייהם של הסובלים מהמחלה".

המלחמה בסרטן הערמונית יעילה מאי פעם

המספרים מדברים בעד עצמם. אחד מתוך שבעה גברים יחלו בחייהם בסרטן הערמונית. עובדה זו הופכת את סרטן הערמונית לשכיח ביותר בקרב גברים, רובם מעל גיל 50, ולגורם השני בשכיחותו לתמותת גברים מסרטן בעולם המערבי. לפי דוח משרד הבריאות שראה אור בספטמבר 2021, חלו בישראל 2,713 גברים בסרטן הערמונית בשנת 2018, כאשר עיקר התחלואה מתרחש בקרב גברים בין גיל 60 ל-70.
"ככל שאדם מבוגר יותר, כך הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית גבוה יותר", אומר ד"ר דוד סריד, רופא בכיר במחלקה האונקולוגית בבית החולים איכילוב ויו"ר החוג הישראלי בתחום גידולי מערכת השתן והמין. "סטטיסטית ידוע ש-80 אחוזים מהגברים שחצו את גיל 80 נושאים את הסרטן הזה בגופם. הסרטן הזה יכול להופיע בשלב מוקדם, כך שבמרבית המקרים הסרטן לא פרץ את גבולות הערמונית, ורק עד 10 אחוז מהחולים יאובחנו מלכתחילה עם סרטן גרורתי, במקביל לאבחון של סרטן בתוך הערמונית. התסמינים הקליניים לעתים לא קיימים בכלל, והרבה מטופלים מאובחנים היום בגלל ביצוע בדיקת PSA, שזו בדיקת דם ספציפית לסרטן הערמונית. במידה שמתגלה בבדיקה ערך גבוה, זה עשוי להעיד על סרטן הערמונית ודורש העמקת בירור לשלילתו".
הודות למודעות ההולכת וגוברת למחלה בקרב הציבור, ולהתפתחויות הטכנולוגיות המואצות בשדה המחקר - הפכה המלחמה בסרטן הערמונית ליעילה מאי פעם. "אנחנו מחלקים את הסרטן לשלוש קבוצות עיקריות. סרטן מקומי בסיכון נמוך, סרטן מקומי בסיכון בינוני וסרטן ערמונית מקומי בסיכון גבוה", מסביר ד"ר סריד. "במקרה של גידול בסיכון נמוך, אנחנו ממליצים לעתים על המשך מעקב קליני פעיל בלבד, ובמקרה של סרטן בדרגת סיכון בינונית וחמורה אנחנו נוהגים לתת טיפולים שכוללים בחלקם ניתוח, בחלקם הקרנות חיצוניות ולעיתים שילוב של השניים. במקרה של מחלה גרורתית, שבה קיימים אתרי מחלה הממוקמים באיברים מרוחקים, אנחנו יודעים שמדובר במחלה שלא ניתנת לריפוי. זו מחלה כרונית שדורשת כל הזמן טיפול ומעקב. תוחלת החיים הממוצעת לחולים כאלה נעה בין שלוש לשמונה שנים, וכמובן שיש לפה ולפה יוצאי דופן".
כמו בסיפורו של באר, רבים מהמטופלים שמאובחנים עם סרטן גרורתי מגיעים למצב שבו הם ניסו את כל הטיפולים הקיימים - שני קווי הטיפול שהם הורמונלי, ושני קווי כימותרפיה המאריכים חיים. "המטרה של הטיפולים שאנחנו מציעים בשלב הזה היא להאריך כמה שיותר את חיי המטופל משום שאין ריפוי במחלה גרורתית, זו מחלה כרונית. אנחנו מתחילים בטיפול הורמונלי, וכשהוא מפסיק להועיל אנחנו מציעים טיפול כימותרפי. עד ממש לאחרונה זה היה קו הטיפול האחרון, אבל גילינו שיש עוד טיפול שיכול משמעותית להאריך את חייהם של המטופלים. הוא נבדק במספר מחקרים קליניים מסודרים וגדולים, ואושר בידי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני ובידי ה-EMA, סוכנות התרופות האירופית".

"טיפול צריך להיות כמה שיותר יעיל ועם כמה שפחות תופעות לוואי"

הטיפול החדש שמציג ד"ר סריד הוא טיפול המתבסס על טכנולוגיית הטרגנוסטיקה, ומהווה מענה חדש ויעיל למטופלי סרטן הערמונית בשלב שבו אין חלופות טיפוליות יעילות. "הטיפול מבוסס על מנגנון ייחודי שבעצם מאפשר חיבור של חומר רדיואקטיבי שנקרא לוטיציום 177 לחלבון PSMA, שהוא בעצם קולטן שיושב על פני התא הסרטני", מסביר ד"ר סריד. "זה למעשה טיל ממוקד מטרה שמגיע ישירות לתא הסרטני, וכך הורג את התא הסרטני על ידי קרינה חיצונית".
כך מסוגל החומר הרדיואקטיבי להיצמד לתאים הסרטניים ולחסלם באופן סלקטיבי וממוקד מטרה. "הטיפול ניתן פעם בשישה שבועות בעירוי לווריד, ובעזרתו אנחנו מצליחים להאריך חיים למטופלים עם מחלה אלימה ומסכנת חיים. מחקר במכון VISION האמריקני לדוגמה, גילה שהארכת החיים היא בממוצע ארבעה חודשים נוספים לתוחלת החיים הקצרה בשלב המחלה המתקדמת. צריך לזכור שכשמדובר על הארכת חיים ממוצעת של ארבעה חודשים, חלק מהמטופלים שייהנו מתוספת חיים ארוכה הרבה יותר. כשמטופל מפסיק להגיב לטיפול הורמונלי, זה אומר שנותרו לו בממוצע כשנה וחצי לחיות. ארבעה חודשים יכולים להיות עולם ומלואו בשבילו".
ד"ר סריד מסביר כי בנוסף לכך שמדובר בטיפול יעיל שמאריך חיים, תופעות הלוואי שלו הן קלות ביותר. "הקונספט שמלווה אותנו הוא פשוט מאוד – 'קל ויעיל'. כלומר, טיפול צריך להיות כמה שיותר יעיל ועם כמה שפחות תופעות לוואי. בטיפול הזה התופעות הכי שכיחות הם בדרך כלל ירידה קלה בספירת דם, חולשה ויובש בפה. זה יתרון גדול מאוד, במיוחד באוכלוסיית היעד שהיא לרוב גברים מבוגרים עם מחלות רקע רבות. אני אחד מהרופאים הראשונים בישראל שהתנסה במתן הטיפול הזה, ואני יכול לומר שהוא משפר את תוחלת החיים משמעותית, ומעבר לכך גם מפחית כאבים וסבל מהתסמינים הרבים של המחלה הגרורתית, וכתוצאה מכך הוא משפר גם את איכות החיים. יחד עם זאת מדובר בטיפול נסבל ביותר".
הטיפול החדש אמנם לא נכלל כיום כחלק מסל התרופות בישראל, אך ד"ר סריד אופטימי. "הטיפול היום נגיש דרך ביטוחים פרטיים או לאנשים שיש להם יכולת לממן זאת באופן פרטי, אבל השנה הוא הוגש לסל התרופות כטיפול מאריך חיים. בגלל שהוא הראה יעילות כה גבוהה, בודקים כיום ברחבי העולם אפשרויות לתת את הטיפול בשלבים מוקדמים יותר, מיד אחרי כישלון של קו הטיפול ההורמונלי הראשון ואפילו במקרה של סרטן ערמונית מקומי בלבד, שנמצא בסיכון גבוה להישנות המחלה".
לאתר עמותת "חיים עם סרטן הערמונית" - לחצו כאן
בשיתוף עמותת "חיים עם סרטן הערמונית"