יחד עם הגיל ומצב המערכת החיסונית, ואחרי שנמצא שמחסור בוויטמין D עשוי להגביר את סיכון התמותה מקורונה, עכשיו מחקר גנטי מגלה שגם סוג הדם עשוי לשחק תפקיד בחומרת תסמיני המחלה.
קראו עוד:
מחקר בריטי שפורסם בכתב העת PLOS Genetics, מצא כי בעלי דם מסוג A נוטים יותר לחלות קשה מנגיף הקורונה. המדענים בדקו יותר מ-3,000 חלבוני דם כדי לקבוע אילו מהם באמת גרמו לתוצאות חיוביות או שליליות של הנגיף. חומרת המחלה הוגדרה, בהקשר זה, כמקרה שבו המטופל נזקק לאשפוז ו/או לסיוע נשימתי - או מחלה שהובילה למעשה למות המטופל. בסיום הבדיקה המדענים הורידו את מספר החלבונים החשודים לקצת יותר מתריסר – ונמצא שאחד מהם הוא החלבון שקובע את סוג הדם.
ישנם עדיין משתנים אחרים שסביר הרבה יותר שיהפכו אדם לפגיע למחלות קשות, כולל השמנת יתר, גיל ומחלות קיימות. למרות זאת, זה עשוי להועיל לרופאים לדעת שסוג הדם משפיע על הפרוגנוזה של המטופל
זה לא אומר שאנשים עם דם מסוג A צריכים להיכנס לפאניקה. ישנם עדיין משתנים אחרים שסביר הרבה יותר שיהפכו אדם לפגיע למחלות קשות, כולל השמנת יתר, גיל ומחלות קיימות. למרות זאת, זה עשוי להועיל לרופאים לדעת שסוג הדם משפיע על הפרוגנוזה של המטופל. בנוסף, ישנן השלכות נוספות לממצאים, מעבר לשאלה המיידית של סוג הדם.
1 צפייה בגלריה
זה לא אומר שאנשים עם דם מסוג A צריכים להיכנס לפאניקה
זה לא אומר שאנשים עם דם מסוג A צריכים להיכנס לפאניקה
זה לא אומר שאנשים עם דם מסוג A צריכים להיכנס לפאניקה
(צילום: shutterstock)
"מה שעשינו במחקר שלנו הוא לספק רשימה קצרה לשלב הבא של המחקר", אמר לניו אטלס החוקר ג'רום ברין. "צמצמנו רשימה של 1,000 חלבוני דם לכ-14 שיש להם קשר כלשהו לסיכון למחלת קורונה חמורה. הדבר יאפשר, בעזרת מחקר נוסף, להבין טוב יותר את המנגנונים מאחורי הנגיף ולפתח טיפולים חדשים, ואולי גם טיפול מונע".
החוקרים זיהו ארבעה חלבונים אחרים הקשורים לסיכון מוגבר למחלה קשה. כמו כן, הם זיהו שלושה חלבונים שבהם רמות גבוהות יותר היו קשורות לירידה בסיכון לאשפוז, תמיכה נשימתית או מוות של החולים. חלק מהחלבונים הללו היו מולקולות הדבקה, המסייעות למערכת החיסון לקיים אינטראקציה עם כלי דם, "ואלו עשויות להיות חשובות בשלב מאוחר יותר של הקורונה ובמצבים של מחלה בחומרה בינונית", כתבו המחברים.
זה לא המחקר הראשון שקושר בין סוג דם לתוצאות COVID-19. מדענים הבחינו בקורלציה עוד ביולי 2020. בנוסף לסיוע בטיפול במחלה, הקשר לסוג הדם מספק גם אפשרות ללמוד עוד על האופן שבו גנים אנושיים משפיעים על יכולתם להילחם ביעילות בנגיף הקורונה.
"בואו נניח שיש כמה קשרים בין סוג דם לקורונה, מידת חומרת המחלה או הידבקות בה. איזה מנגנון יכול לעמוד בבסיס זה?", אמר בשנה שעברה מייקל נ. זיץ מהמחלקה לאינפורמטיקה ביו-רפואית באוניברסיטת קולומביה, בריאיון לאתר Salon. "סוג הדם נקבע על ידי כמה מיקומים בתוך גן מסוים. יתכן שיש כמה וריאנטים שמשפיעים על הרגישות לנגיף הקורונה בתוך הגן הזה. אנחנו לא יודעים סופית שסוג הדם עצמו הוא הסיבה".