בשיתוף GSK (ללא מעורבות בתכנים)
מחר, ה-31 במאי, מציינים, כבכל שנה, את היום הבין-לאומי ללא עישון. זו ההזדמנות להכיר את החשיבות ואת הצורך בהפסקת עישון, על שלל אמצעיו וסוגיו. עישון אחראי ל-85 אחוזים מהתחלואה במחלת ה-COPD. חמישה עשר אחוזים נוספים לוקים בה בשל חשיפה תעסוקתית לזיהום אוויר, לעשן או לחומרים מסוכנים, כמו גם בשל גורמים גנטיים.
מחלת ה- COPD, שלמרות היותה שכיחה יחסית, נמצאה כפוגעת מאוד באיכות החיים, וגורמת לתמותה באחוזים גבוהים. אומנם, המודעות הציבורית אליה נמוכה, אך יש דרכים להימנע ממנה (רמז עבה: להתרחק מעישון וממעשנים) ולטפל בה. אופן הטיפול בה כיום הוא נגיש, קל להתמדה, ומביא לשיפור איכות החיים ולמשך חיים רב יותר של החולים בה.
COPD, ראשי תיבות של Chronic Obstructive Pulmonary Disease, היא מחלה שבאה לידי ביטוי בקוצר נשימה, בעיקר במאמץ, בשיעול ליחתי מתמשך, בצפצופים בנשימה ובלחץ באזור החזה ההולכים ומחמירים עם הזמן. המחלה מאופיינת בהתלקחויות קשות, המובילות לאשפוזים ולהידרדרות בתפקודי הריאות, ויכולות להיגרם, בין היתר, גם מצינון קל ומזיהום אוויר.
האתגר המרכזי בהתמודדות עם התחלואה ב-COPD הוא שרבים מהלוקים בה מייחסים את תסמיניה להיותם מעשנים, ולא פונים לאבחון ולקבלת טיפול.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אמיליה חרדאק, מנהלת היחידה לרפואת ריאות ורופאה מומחית למחלות ריאה, המרכז הרפואי "בני ציון"
ד"ר אמיליה חרדאק, מנהלת היחידה לרפואת ריאות ורופאה מומחית למחלות ריאה, המרכז הרפואי "בני ציון"
ד"ר אמיליה חרדאק, מנהלת היחידה לרפואת ריאות ורופאה מומחית למחלות ריאה, המרכז הרפואי "בני ציון"
(פרטי)
ד"ר אמיליה חרדאק, מנהלת היחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה, איך זה שנראה כי לא מפחידים מספיק מעשנים עם האפשרות לתחלואה ב-COPD?
"אני מסכימה שזה צריך להיות ככה, משום זאת מחלה שקשורה בעיקר בעישון. אבל, ישנם גם גורמים סביבתיים שיכולים לגרום למחלה. מכיוון שמעשנים אינם רוצים לשמוע שעישון גורם למחלה, אז הם פחות מתעניינים בה. יכול להיות שגם מצד הממסד הרפואי אנחנו פחות מדברים על המחלה. אז המודעות בציבור מאוד נמוכה. מצד השני, זו מחלה מאוד שכיחה".
מהי השכיחות שלה באוכלוסייה הכללית?
"שיעור המעשנים באוכלוסייה עומד על כ-20 אחוזים בקרב מבוגרים מעל לגיל 21. עשרה אחוזים מהם מפתחים COPD, כך שזה מגיע לכחמישה אחוזים מהאוכלוסייה הכללית, ואלה רק המקרים המאובחנים. למחלה יש דרגות שונות, מקל ועד קשה. מי שמגיע לאבחון הם בדרך כלל חולים קשים, מטופלים שיש ליקוי בתפקודי הריאות שלהם, כאלה המרגישים את הקושי, ומטופלים המתחילים לפתח תהליכים זיהומיים ופונים לרופא לקבלת אנטיביוטיקה".
ורובם בכלל לא יודעים שהם חולים במחלה?
"אובדן תפקודי הריאות מתרחש בהדרגתיות. אדם יכול להתרגל לזה. זאת אומרת שהוא חושב שזה בגלל שהוא מתבגר, או שהוא משתעל משום שהוא מעשן. בנוסף, אנשים מפרשים כל החמרה במצב כשפעת או כהצטננות. הם אינם מוכנים להודות שהם פיתחו מחלה משנית לעישון".
מחלת ה-COPD פוגעת במי שצורך את כל אמצעי העישון לסוגיו השונים, כולל עישון פסיבי, סיגריות אלקטרוניות, מכשירי אידוי ונרגילות, שרופאי הריאות חוזים בזקים הבריאותיים הנובעים מהשימוש בהם במהלך השנים האחרונות.
ד"ר חרדאק: "עכשיו התחיל להתקבל מידע גם על סיגריות אלקטרוניות. הן עדיין יחסית חדשות בשוק, אז המחקר עדיין טרי. אבל, כבר היום ברור כי הן פוגעות בריאות. כל חומר כימי נדיף המגיע לדרכי הנשימה גורם להרס הריאות. ריאה הוא איבר שאין לו היכולת לחזור להיות בריא. התהליכים יכולים רק להתפתח ולהחמיר".
איך מאבחנים COPD?
"האבחנה בדרך כלל מבוססת על הערכה של גורמי סיכון, תלונות של המטופל ובדיקה של תפקודי הריאות. צילום חזה ו-CT חזה מסייעים בעיקר על מנת לשלול מחלות אחרות. משתמשים בהם בקרב מעשנים בעיקר משום שחולים המעשנים משתייכים לקבוצת סיכון רבות. הנוכחות של גורמי סיכון, תמונה קלינית ותפקודי ריאות לקויים, זה משהו המאפיין מאוד את המחלה".
2 צפייה בגלריה
עישון סיגריות
עישון סיגריות
ההמלצה הראשונה: לא להתחיל לעשן
(צילום: shutterstock)
איך מטפלים במחלת ה-COPD?
"קודם כל, על ידי כך שלא מתחילים לעשן מלכתחילה. מדובר במחלה בלתי הפיכה ופרוגרסיבית, אך היא ניתנת למניעה. בכל הקשור לטיפול בה, מומלץ להפסיק מיד את השפעת הגורמים שגרמו לה, דוגמת עישון או חשיפה לחומרים מזהמים. עבור חולים שהם יותר סימפטומטיים, קיים טיפול במשאפים היכולים לשפר איכות חיים".
"בעבר, חולים נאלצו להשתמש בכמה משאפים. אבל היום יש לנו את המשאף המשאף המשולש, המפחית סיכון והחמרות והניטל רק פעם אחת ביום. משאף זה מכיל שלוש תרופות המרחיבות את דרכי הנשימה ומשלבות סטרואידים. במחקרים שנעשו הוכח כי המשאף מביא לירידה בכמות האשפוזים, מה שיכול להשפיע בעתיד לטובה על שיעורי התמותה מהמחלה. זה גם משפר איכות חיים, כשאדם נושם יותר טוב".
"בנוסף, הצלחת הטיפול תלויה במידה רבה בהקפדה עליו, ולכן ההיענות של המטופל חשובה עד מאוד. משאף קל לשימוש, פעם אחת ביום, מתקבל בברכה על פני משאפים אחרים".
"מלבד הטיפול התרופתי, ניתן להציע שיקום ריאות המאושר לחולים עם מחלת ריאות חסימתית. השיקום כולל פעילות גופנית מודרכת, בשילוב דיאטה וטיפול פסיכולוגי, הסבר על המחלה ועל החשיבות שישנה להפסקת העישון", מוסיפה ד"ר חרדאק.
בשיתוף GSK (ללא מעורבות בתכנים)
פורסם לראשונה: 15:04, 29.05.24