החורף הגיע, ואיתו הסכנות: שלג יורד מהבוקר בצפון ועושה את דרכו גם להרי ירושלים. יש גם ממטרים עזים בכל הארץ. אבל מעבר לצבע הלבן המרהיב, הסערה טומנת בחובה גם סכנות.
גל הקור, שמביא עימו שלג וברד, מסוכן במיוחד לקשישים ולתינוקות. הקור עלול להוביל אצלם לירידת חום הגוף, מצב הקרוי היפותרמיה, המתרחש כשטמפרטורת הגוף צונחת מתחת ל-35.5 מעלות במקום טמפרטורה תקינה שנעה בין 37 ל-37.8 מעלות. על טמפרטורת הגוף אחראי אזור במוח הקרוי היפותלמוס, הוא ה"תרמוסטט הפנימי" שאחראי על ויסות חום הגוף כדי שיישמר בטמפרטורות הנחוצות לקיום המערכות התקינות. הגוף יכול להסתדר בזכות ההיפותלמוס, כשטמפרטורת הסביבה נעה בין 35.5 ל-41 מעלות, אבל אם מתרחשת סטייה מטמפרטורות אלה, כמו בגל קור, זה עלול להסתיים באסון.
קראו עוד:
כדי לשמור על חום הגוף, ההיפותלמוס פועל נמרצות וגורם להתכווצות כלי דם, לרעד ולהגברת תפוקת הלב. במקביל, מופחתת זרימת הדם לאיברים פחות חיוניים, כמו קצות האצבעות, האוזניים והאף, כדי להזרים כמה שיותר דם ללב ולמוח. עד מהרה עוד מערכות גוף נפגעות, וזה עלול לגרום גם למוות.
3 צפייה בגלריה
שלג בקיבוץ אורטל
שלג בקיבוץ אורטל
גל הקור מסוכן במיוחד לקשישים ולתינוקות: קיבוץ אורטל, היום
(צילום: אפי שריר)
במצב של היפותרמיה קלה, טמפרטורת הגוף נעה בין 32 ל-35 מעלות. זהו השלב שבו רוב האנשים חשים רעד בידיים, ברגליים ובשפתיים. כשהטמפרטורה צונחת מתחת ל-34 מעלות, הנפגע מתחיל לסבול מהפרעה בשיפוט, משכחה ומקושי בדיבור. במקביל, קצב הנשימה גובר.
בטמפרטורה של 33 מעלות מתחילות תופעות של קושי בתזוזה ואפתיה. החולים לרוב יציבים עדיין מבחינה המודינמית - כלומר, במערכות לחץ הדם ותפקוד הלב - אך קצב הנשימה וקצב הלב גוברים, ואילו תפוקת השתן יורדת כדי להפחית ככל האפשר את איבוד חום הגוף.
במצב של היפותרמיה קלה, טמפרטורת הגוף נעה בין 32 ל-35 מעלות. זהו השלב שבו רוב האנשים חשים רעד בידיים, ברגליים ובשפתיים. כשהטמפרטורה צונחת מתחת ל-34 מעלות, הנפגע מתחיל לסבול מהפרעה בשיפוט, משכחה ומקושי בדיבור
מצב של היפותרמיה בינונית מתרחש כשטמפרטורת הגוף נעה בין 28 ל-32 מעלות. בשלב כזה ממשיכה ההידרדרות: תפקוד המוח ומערכת העצבים נפגע קשות, הרפלקסים בגפיים מופחתים, וזרימת השתן כמעט מופסקת. רוב הנפגעים בטמפרטורה של 32 מעלות כבר מצויים במצב של קהות חושים.
כשהטמפרטורה צונחת ל-31 מעלות ומטה, הגוף מאבד את היכולת ליצור חום באמצעות רעד. בטמפרטורה של 30 מעלות, הנפגע מתחיל לסבול מהפרעות בקצב הלב. הדופק צונח, תפוקת הלב מידרדרת, והמשאבה כבר אינה מסוגלת לספק דם וחמצן לאיברי הגוף.
בטמפרטורה של 28 עד 30 מעלות, האישונים מורחבים באופן ניכר ואינם מתכווצים, מה שמעיד על פגיעה מוחית קשה ביותר. מצב זה מתקרב למוות מוחי.
היפותרמיה קשה מוגדרת כשטמפרטורת הגוף מגיעה אל מתחת ל-28 מעלות, והפרעות קצב הלב מוחמרות עד שהוא פוסק. בגוף מצטברים נוזלים, הגוף אינו מגיב, לחץ הדם כה נמוך עד שאינו נמדד, והפעילות המוחית אינה נראית. מתחת ל-27 מעלות, 83% מהנפגעים כבר מצויים בתרדמת.
3 צפייה בגלריה
קור
קור
במצב של היפותרמיה יש להזעיק עזרה ראשונה ולהתחיל בטיפול ראשוני המתמקד במניעת אובדן חום נוסף, בחימום הגוף ובביצוע החייאה
(צילום: shutterstock)
מה לעשות במצב של היפותרמיה
יש להזעיק עזרה ראשונה ולהתחיל בטיפול ראשוני המתמקד במניעת אובדן חום נוסף, בחימום הגוף ובביצוע החייאה. יש להעביר את הנפגע למקום חמים במידת האפשר, להסיר מגופו בגדים רטובים או קפואים ולכסות את גופו בביגוד יבש ובשמיכה. במידת האפשר יש לחמם את גופו בצורה הדרגתית באמצעים הקיימים בשטח.
אם החולה מחוסר הכרה ואינו מגיב, יש להתחיל בהחייאה הכוללת פתיחת נתיב אוויר וביצוע עיסוי לב בקצב של 100 לדקה. אם קיים מכשיר החייאה או דפיברילטור חצי אוטומטי, יש לחבר אותו לחולה, לאפשר לו לאתר הפרעת קצב המכונה "פרפור חדרים" ולהעביר שוק חשמלי שישיב את הלב לפעולה תקינה.
הטיפול בבית החולים מתמקד בחימום המטופל באמצעות עירוי חם, או במקרים קשים בשטיפת הבטן בתמיסה חמה. במקביל, מטופל החולה בשלל הפגיעות באיברי הגוף באמצעות תרופות, שוק חשמלי לתיקון הפרעות הקצב, מכונת הנשמה ובמקרים קשים גם מכונת לב-ריאה ECMO. פגיעת קור קשה פוגעת גם באיזון חומציות הדם, המתוקנת בעירויים כמו "ביקרבונט". בשל אי ספיקת הכליות מחובר החולה לדיאליזה המסייעת לפינוי הרעלים.
בד בבד ניתנים עירויים לשיפור רמת האלקטרוליטים בדם המשפיעים על כל תא ותא בגוף, אנטיביוטיקה למניעת זיהומים האופייניים גם הם לפגיעות קור, וטיפול ממושך בכוויות הקור, בעיקר באזורים שהיו חשופים לקור הקיצוני.
3 צפייה בגלריה
יש להלביש את הקשישים בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה (לא כמו אלה שמופיעים בתמונה)
יש להלביש את הקשישים בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה (לא כמו אלה שמופיעים בתמונה)
יש להלביש את הקשישים בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה (לא כמו אלה שמופיעים בתמונה)
(צילום: shutterstock)

סכנת תנורי ההסקה

הרעלת חד תחמוצת הפחמן (CO) היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או בקמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות.
אוורור: בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.
תחזוקה: יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף.
מניעת שריפה: יש להרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה (כגון ספירלה) מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה מחשש לדליקה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. חשוב גם להרחיק ילדים מהתנור.
סימני הרעלת CO כוללים סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים - גם אובדן הכרה. זהו מצב חירום רפואי מסוכן, ויש לנהוג מיד על פי ההנחיות הבאות:
אם מופעלת בבית מערכת הסקה, יש לסגור אותה מיד, לאוורר את הבית ולהזעיק את מד"א בטלפון חירום 101.
חשוב לשמור על חום גופם של קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם. יש להלביש אותם בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה (היא מייצרת חום). יש גם לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום של כ-24 מעלות.
שימו לב: אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שהם לא יפגעו בו במהלך הלילה.
סימני ההיפותרמיה כוללים ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתייה, שינוי התנהגות וישנוניות. כשסימנים אלה מופיעים, יש לחמם את החולה ולהזעיק את מד"א.
היזהרו גם ברכב: אין להשאיר תינוקות ללא השגחה בשום רכב, ובוודאי לא ברכב מחומם. האוויר המחומם אינו מספק די חמצן לפעוטות, ועלול להיגרם להם נזק.