(אורי דוידוביץ)

חודש אחרי שהותקף בגרזן בבית הכנסת וניצלו חייו, הרב מענדי כהן, בן 39, שליח חב"ד מזה 16 שנים ורב העיר מריופול באוקראינה, הגיע לישראל בטיסה פרטית מיוחדת כשהוא חולה בנגיף קורונה במצב קשה, מחובר לחמצן ונאבק על חייו.
3 צפייה בגלריה
הרב מענדי כהן אוקראינה
הרב מענדי כהן אוקראינה
הרב מענדי כהן הוטס במצב קשה ונאבק על חייו
(.צילום: מדאסיס)
הרב כהן, אב לשלושה, אדם בריא ופעיל ללא מחלות רקע, לא חשב אף פעם שהוא יהיה קרוב כל כך לסכנת חיים.
הרב מענדי כהן: "אנשים שנוסעים לאוקראינה, לאומן, לא מבינים שזו סכנה נפשות מטורפת. אין שם תנאים. אני חושב שיש לי עכשיו שליחות לעמוד בשער ולהתריע. להציל חיים"
"צנח לי החמצן בדם באופן פתאומי ומאז ההידרדרות הייתה מהירה", הוא מספר ל-ynet ואומר כי המצב הרפואי שם קשה מאוד. "לפחות 150 יהודים נפטרו באוקראינה. המצב הרפואי שם כל כך קשה. הרופאים נותנים למשפחות החולים רשימת תרופות והם צריכים לקנות אותן בעצמם".
הוא מוסיף ואומר כי "יש התפרצות גבוהה מאוד של תחלואה באוקראינה, הרופאים לא עומדים בעומס, אין מספיק תרופות ומכשירי חמצן, ולכן פחות מומלץ להגיע, זו סכנה גדולה. הרופא שטיפל בי התקשר אליי היום ושמח שאני מעלה את המודעות למצב. אני רוצה לספר מה שאני ראיתי, את התהליך הארוך שאני עובר. זה כבר שבוע רביעי שאני מקבל טיפול, רק עכשיו אני מתחיל להרגיש טוב יותר, אבל לא כל אחד יכול לאפשר לעצמו הטסה כזאת".
היום (ה'), אחרי שעבר כמה שבועות קשים באוקראינה וגם באשפוז בישראל הוא קורא לכולם להיות זהירים, ולחשוב שנית על ההגעה לאומן. "אנשים שנוסעים לאוקראינה, לאומן, לא מבינים שזו סכנה נפשות מטורפת. אין שם תנאים. אני חושב שיש לי עכשיו שליחות לעמוד בשער ולהתריע. להציל חיים".
3 צפייה בגלריה
הרב מענדי כהן אוקראינה
הרב מענדי כהן אוקראינה
הרב מענדי כהן בדך לישראל
( צילום: מדאסיס)

"פיקוח נפש יותר חשוב מאמונה"

"את מענדי תפסנו בדקה ה-90", אומר חברו, הרב אברהם וולף, רבה של אודסה שבאוקראינה, שאיבד לאחרונה בן דוד בגרמניה וגיס בשל הנגיף. הרב וולף מצטרף לקריאה של חברו הרב מענדי ואומר שהוא אמנם רוצה שאנשים ינהגו על פי אמונתם, אבל מדובר בפיקוח נפש.
"המדינה אסרה את ההגעה לאומן, ומי שמתכוון להגיע מסתכן בקורונה. אני לא יכול להגיד לחסיד לא לבוא לרבי אבל כאחד שמכיר את המערכת הרפואית פה, את המקום ואת התושבים זו המציאות בשטח. מערכת הבריאות קרסה לגמרי. מי שמגיע לפה לוקח על עצמו החלטה גורלית מסוכנת. אל תעשו את זה", הוא מתריע.
"אין היום חדר אחד פנוי באודסה ואין להם מכשור לטפל בחולי קורונה. אם יש מישהו שצריך היום טיפול באשפוז אין לו אפשרות לקבל את הטיפול. אוקראינה נמצאת במקום שבישראל מפחדים להגיע אליו - קריסת מערכת הבריאות. אין להם אפשרות לעזור לאף אחד"
הוא מוסיף ואומר: "אין היום חדר אחד פנוי באודסה ואין מכשור לטפל בחולי קורונה. אם יש מישהו שצריך היום טיפול באשפוז אין לו אפשרות לקבל את הטיפול. אוקראינה נמצאת במקום שבישראל מפחדים להגיע אליו - קריסת מערכת הבריאות. אין אפשרות לעזור לאף אחד.
"וזה קורה באודסה, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, במקומות קטנים המצב חמור הרבה יותר. כל יום אנחנו שומעים על עשרות אנשים שחולים בקורונה, ששולחים אותם הביתה כי אין אפשרות לעזור להם".
הרב וולף מכיר מקרוב את הקשיים שעבר חברו מהעיר השכנה מריופול עד שהגיע לישראל לפני כשבועיים. הוא היה זה שארגן עם חברים את הנסיעה שלו לישראל לאחר שהבין שמדובר בחיים או מוות, והוא זה שקודם לכן דחף אותו להגיע להתאשפז בבית החולים שהקימו באודסה לקהילה היהודית.
בבית החולים באודסה הוא אושפז בחדר נפרד. אחרי יומיים-שלושה החלה הידרדרות במצבו. במקביל נודע שגם אשתו, אסתר, נמצאה חיובית לנגיף, הגיעה לאודסה, שם שכרו לה בית והיא קיבלה טיפול תרופתי. "לא חשבנו שהוא יכול לקבל את זה כל כך קשה כי הוא לא עומד בשום קטגוריה ולא נמצא בקבוצת סיכון.
"חשבנו שזה יעבור מהר מאוד. הייתי בטוחה שכשהוא נוסע לאודסה להתאשפז רק כדי להיות בטוח. היינו בטוחים שהוא משתחרר ואז החלה החמרה במצבו", מסבירה אשתו.
הרב וולף מספר כי ידע שאם הוא היה נשאר באודסה "לא בטוח שהוא היה מתאושש". "אני לא העזתי לחשוב להביא אותו לארץ אבל חברים טובים יצרו קשר עם רופאים בישראל והבנו שזה לא הולך לכיוון טוב והם פשוט הרימו את הכפפה. שמחתי כשאמר לי שרוצים לקחת אותו לארץ לטיפול".
הרב וולף מספר שהם התייעצו עם רופאים מישראל וכשהבינו שיצטרך להתחבר למכונת לב ריאות לא הייתה אופציה אחרת כי באודסה אין את הציוד המתאים. החברים גייסו תרומות והצליחו להביאו במבצע מורכב לישראל והוא אושפז בבית החולים איכילוב.
הוא מספר: "ישבתי עם נשיא אוקראינה לפני שבועיים, והוא שאל האם המכתב, שאנחנו רבני אוקראינה, נכתוב לחסידי ברסלב לא להגיע יעזור או לא? ואמרתי לו, אם לא נבין אותם לא נוכל לעזור לא לעצמנו ולא להם. צריכים להבין שבשביל חסידי ברסלב ההגעה לאומן זה כמו שאני אגיד לך לא למול את הבן שלך ביום השמיני. את זה אנחנו יכולים להבין. אנחנו לא יכולים לקרוא להם לא להגיע, אנחנו צריכים להעלות את המודעות ולהגיד להם מה קורה פה.
"אין במריופול מכשירי הנשמה ויש עומס על בתי החולים, מערכת הבריאות שם קרסה הרבה לפני אודסה. הקהילה היהודית באודסה הקימה בתחילת הקורונה בית רפואה מחתרתי והספקנו ממש בהתחלה להשיג לבדנו עשרות מכונות הנשמה וחמצן.
"המרפאה שיש פה יכלה לטפל בו זמנית ב-35 אנשים שהם במצב קשה. לצורך זה סגרנו את מבנה בית היתומות של הבנות והפכנו אותו לבית חולים. השקענו 350 אלף דולר מתורמים. בקהילה היהודית הבינו שהם חייבים להתחבר עם בית חולים מקומי ולספק קדימות לקהילה היהודית בטיפול. "המגפה פה כל כך קשה שאין מספיק מקומות לכולם".
"מדובר בהטסה רפואית מאוד מורכבת הדורשת זהירות רבה לשלום המטופל ולשלום הצוות הרפואי המלווה תוך עמידה על כל כללי הבטיחות הקפדניים ביותר", אומר משה גרוסברגר, מנכ"ל מדאסיס הטסות רפואיות, "הצוות שלנו סייע לעבור את הטיסה בצורה חלקה תוך ייצוב מצבו הרפואי של החולה".
3 צפייה בגלריה
הרב מענדי כהן אוקראינה
הרב מענדי כהן אוקראינה
הרב מענדי כהן עם המשפחה
(צילום: מדאסיס )

גיוס תרומות למען טיפול בקהילה באוקראינה

"כששמענו שמהטוס נחת והוא נקלט בארץ הייתה הקלה. היו לו כמה ימים לא פשוטים בישראל, אבל לאחר מכן מצבו השתפר. היום, הוא עדיין מחובר לחמצן ועושה פיזיותרפיה, יש פעולות פשוטות שהוא לא יכול לעשות, ויש לו דרך ארוכה אבל הוא מתחזק", אומרת אשתו של הרב מענדי, אסתר, שהגיעה זמן קצר לאחר מכן לישראל עם ילדיהם וכעת הם מתגוררים אצל הוריה בבאר שבע.
אביה, הרב יצחק בן שימול, מספר על הרגעים מורטי העצבים שהם חיכו להגעתם לישראל. "זה לא קל, זו הבת היחידה שלנו. נקרענו שהם נמצאים שם לבד ואין אפשרות לעזור להם מרחוק. ברוך השם בסיוע של שלוחי חב"ד הצלחנו להביא אותם לארץ. זו הייתה אנחת רווחה.
"אני סומך על הקדוש ברוך הוא וסומך יותר על המדינה שלנו והרופאים במדינה שלנו. מרגישים שזה היה צעד נכון ולאט לאט אנחנו רואים שיפור במצבו. מקווים שייצא מזה וימשיך את השליחות שלו. הפתיע אותנו שדווקא הוא הגיע למצב הזה כשאתה שומע על חולים קשים עם מחלות רקע".
היות שהם השאירו במריופול באוקראינה את פרויקט חייהם והדאגה לקהילה היהודית מטרידה אותם במיוחד לקראת חגי תשרי, החליטו החברים לצאת במסע גיוס תרומות בסך 200,000 דולרים כדי לעזור ולהקל עליהם ובעיקר על הקהילה כמה שאפשר.
"גרים שם כמה אלפי יהודים. עשינו על חשבוננו מאות בדיקות קורונה לכל היהודים בעיר שביקשו", אומר הרב כהן כשהוא מודאג מהמצב בקהילה. "רכשנו להם מכשירים שיבדקו לחץ דם. תמיכה נפשית למאות. יש צוות שלנו שנמצא בכוננות, כולל צוות רפואי שעורך ביקורי רופאים קבוע, ליווי באשפוז, תשלום על האשפוז ותשלום על התרופות.
"הגיעו כמה זוגות של צעירים יהודיים מהעיר חרקוב שמנהלים את קמפיין הקהילה בינתיים. מחלקים חבילות מזון גדולות לקראת ראש השנה. בכל יום אנחנו מחלקים 120 מנות של אוכל חם לבתים של יהודים שלא יכולים להגיע לבית התמחוי כי הוא נסגר. יש להם עדיין הוצאות שוטפות לפעילות שלהם כדי לתחזק את הקהילה היהודית שהשאירו בגלל המצב מאחור". המסר שלי הוא המסר הוא שהחיים חשובים מהכל, ובחרת בחיים. יהיו לנו הרבה הזדמנויות לבקר ולנסוע, לשמור על החיים זה המסר".
להעברת תרומות לקהילה - ליחצו כאן