ראיון עם מומחה בכיר- פרופ' סיריל כהן
(צילום: שחר גולדשטיין)
פרופ' סיריל כהן דיווח היום (ד') בריאיון לאולפן ynet על וריאנט חדש של נגיף הקורונה, שארגוני בריאות ברחבי העולם מתחילים לעקוב אחריו. "מדובר בנגזרת של זן דלתא", הסביר המומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "אחרי שהיה דלתא, הגיע דלתא פלוס, ועכשיו מתברר שדלתא פלוס הוא לא זן אחד, אלא הוא מתפצל ל-12 משפחות. מה שאנחנו רואים כרגע זה תת-זנים".
קראו עוד:
לדבריו, התת-זנים האלו החלו להופיע במספר מדינות, בהן דנמרק, שבדיה, רוסיה, רומניה ואנגליה. "נראה שהמקור שלהם הוא באנגליה, והם מתפשטים יחסית מהר", אמר פרופ' כהן. "מה שמעניין זה שאם עד עכשיו ידענו שיש מספר זנים של הנגיף - אלפא, בטא, גמא – בשבועות האחרונים הדלתא מוחק את כולם. מבחינתנו זה קצת מעודד, כי אנחנו יודעים שהחיסון עוזר מול הדלתא, אז טוב שאנחנו צריכים להתמודד כרגע רק איתו. עכשיו המלחמה היא בין הצאצאים שלו.
"מוקדם לדעת אם הווריאנט החדש הוא זה שישתלט עכשיו, האם הוא עמיד לחיסון ועד כמה הוא מידבק. כרגע אין לנו נתונים. אני מציע להישאר אופטימיים ולא להיכנס לפאניקה מהזן החדש. נקווה שכמו שנעלמו הזנים הקודמים שהתפשטו לפני כמה שבועות, גם זה ייעלם".
הבוקר פורסם כי ראש הממשלה נפתלי בנט הורה על הקמת מטה חדש, שתפקידו יהיה לנטר דיווחים חדשים על התפרצויות וריאנטים של הקורונה בכל רחבי תבל. הנחת העבודה היא שלא ניתן יהיה למנוע כניסה של זני קורונה חדשים לישראל, אך תיתכן בלימת התפשטות מהירה. "לכו תלמדו מהעולם", אמר בנט בדיון עם בכירי משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
חיסון צוותי רפואה בפלורידה
חיסון צוותי רפואה בפלורידה
איש צוות רפואי בפלורידה מקבל את החיסון של מודרנה. לא בטוח שהוא יצטרך לקבל בוסטר
(צילום: רויטרס)
בריאיון עם פרופ' כהן הייתה התייחסות גם לחיסון נגד קורונה של חברת מודרנה, שיש אפשרות שה-FDA לא יאשר את הבוסטר שלו. "בדיוק הלילה יצאה הודעה על כך שה-FDA התחיל לדון בנושא", אמר. "מתברר שמודרנה רוצה שהמנה השלישית של החיסון שלה תהיה קטנה במחצית מהמנה הראשונה והשנייה: במקום 100 מיקרוגרם - 50 בלבד. אזכיר שהחיסון של פייזר מכיל 30 מיקרוגרם. זה לא משהו רע ביסודו, כי ה-FDA מתרשם שהבוסטר של מודרנה לא מוסיף: כלומר, שההגנה שמספקות שתי המנות הראשונות, ממשיכה להיות גבוהה, ולכן כרגע אין צורך בבוסטר.
"חברת מודרנה רוצה שהמנה השלישית של החיסון שלה תהיה קטנה במחצית מהמנה הראשונה והשנייה: במקום 100 מיקרוגרם - 50 בלבד. זה לא משהו רע, כי ה-FDA מתרשם שהבוסטר של מודרנה לא מוסיף: כלומר, שההגנה שמספקות שתי המנות הראשונות ממשיכה להיות גבוהה, ולכן כרגע אין צורך בבוסטר"
"עולה השאלה, מתי כן יצטרכו בוסטר. בינתיים ה-FDA אומר למודרנה, 'לא בטוח שנאשר לכם בוסטר אפילו לבני 60 ומעלה, כי נראה לנו שמה שהבוסטר נותן לא מספיק משמעותי'".