ניתוח מתיחת פנים הוא אחד ההליכים הכירורגיים הנפוצים ביותר בעולם. רק בארצות הברית, בוצעו בשנת 2022, על פי נתוני האיגוד האמריקני לכירורגיה פלסטית (ASPS), יותר מ-240 אלף ניתוחים. זו עלייה של 5% בתוך שנה. גם בישראל, מתיחת פנים היא אחד הניתוחים הפלסטיים הפופולריים ביותר, והמגמה רק הולכת ומתגברת.
עד לפני כעשור, בוצעו מרבית ניתוחי מתיחת פנים, החל מהעשור השישי לחיים, כאשר הגיל הממוצע בארה"ב היה 57. אולם, ההתפתחות של הכירורגיה הפלסטית, החידושים הטיפוליים והשכלולים, גרמו לכך שכיום גם בגילי 40 ניכרת מגמה של ביצוע פרוצדורות ניתוחיות בפנים.
אבל מה הופך את ניתוח מתיחת הפנים לכל כך פופולרי ונחשק? התשובה נעוצה כנראה ברצון שלנו להיראות צעירים ורעננים יותר, המראה הנחשק של סלבריטאים בכל העולם, של משפיענים ברשת ומחוצה לה, שנראים נהדר גם אחרי גיל 70 עם עור מתוח, מראה רענן וזוהר, כמעט כאילו ההזדקנות פסחה עליו.
2 צפייה בגלריה
ניתוח מתיחת פנים
ניתוח מתיחת פנים
ניתוח מתיחת פנים. מתחילים כבר בגילי 40-30
(צילום: shutterstock)
אז מתי הזמן הכי נכון להתחיל? אם באופן אובייקטיבי ניכרת נפילה של השליש התחתון של הפנים, זה השלב להתחיל לשקול את האפשרויות, אפילו בגילי 40-30. היתרון של טיפול בגיל מוקדם יותר, הוא שהתוצאה נראית טוב יותר ונשמרת לזמן ארוך יותר. ההבדל הוא פחות דרמטי ומורגש מאשר בגיל מאוחר, שכן במהלך ניתוח מתיחת פנים תתבצע מתיחת העור והרמת השרירים. הניתוח מספק מענה למכלול של סימני הגיל:
  • נפילה בשליש התחתון של הפנים: קו לסת, צוואר.
  • צניחת עור: בעיקר בלחיים, סביב הלסת ובאזור הצוואר.
  • אובדן נפח: הגורם למראה נפול וחיוור.
  • עודפי עור: בעיקר באזור העפעפיים והצוואר.
צפו בד"ר אברי רווה מסביר:
ד"ר אברי רווה מסביר

מתי עדיף לבחור בפתרון חלופי לניתוח מתיחת פנים? טיפולים חלופיים לניתוח מתיחת פנים אינם תמיד יעילים כמו ניתוח, ולא יחזיקו מעמד לאורך זמן. עם זאת, טיפולים אלו יכולים להיות אפשרות טובה עבור אנשים שאינם רוצים לעבור ניתוח או שאינם מתאימים לניתוח.
בין שלל הטיפולים המוצעים כיום שניתן לשלב כדי לטפל בהזדקנות הפנים, ניתן למצוא הזרקות חומצה היאלורונית, בוטוקס או ביו-סטימולטורים, טיפולי מכשור לייזר או גלי רדיו או פילינגים כימיים. אלה יכולים לדחות ולעכב את הצורך בניתוח מתיחת פנים.
מהו "מיני פייס-ליפט"? פתרון כירורגי קל יותר למתיחת פנים, הוא המיני פייס-ליפט, הליך שהחל אצל כוכבות הוליווד בשנים האחרונות, ומשם פרץ לכל העולם. זו גירסה קלה יותר של מתיחת פנים, שמיועדת לטפל בשליש התחתון של הפנים והצוואר, ולא מטפלת באזור הגבות והעפעפיים.
ד"ר אברי רווהד"ר אברי רווהצילום: יח"צ
מדובר בהליך שנמשך בין שעתיים לשלוש שעות, במהלכו מגיעים לרקמת השריר והשומן התחתונה הנמצאת מתחת לפני העור, מרימים ומקבעים אותה. בנוסף, מסירים עודפי עור כתוצאה מהמתיחה, וכך נותרות צלקות קטנות העוברות בקו הפאה שמשם עוברות מאחורי האפרכסת וקו השיער האחורי.
למי לא מומלץ לעבור ניתוח מתיחת פנים? לצד מטופלים אשר חוששים מניתוח ויעדיפו באופן טבעי פתרונות אחרים, ישנם מצבים אובייקטיבים שבהם ניתוח מתיחת פנים אינו מומלץ:
  • לסובלים ממחלות כרוניות: כגון סוכרת, מחלות לב או מחלות ריאה.
  • לסובלים מבעיות לחץ דם/קרישיות: נוטלי תרופות מדללות דם או הפרעות בקרישת הדם.
  • למטופלים עם ציפיות לא ריאליסטיות: חשוב להבין שתיאום ציפיות הכרחי לשביעות הרצון מהתוצאה. מי שמצפה לתוצאה מושלמת צפוי שיהיה מאוכזב.
  • לנשים מיניקות או בהיריון.
  • למעשנים.
"חשוב להבין שתהליך ההזדקנות לא עוצר גם אחרי ניתוח מתיחת פנים. אין דרך לעצור את הזמן, כך שגם יום לאחר הניתוח עדיין מתקיים תהליך ההזדקנות של העור והשומן. עם זאת, לאחר כמה שנים ניתן לחדש לשפר את המתיחה ולהוסיף על פי צורך הליכים נוספים שישמרו את המראה"
מהם הסיכונים? לניתוח מתיחת פנים, כמו לכל ניתוח, קיימים סיכונים מעצם היותו ניתוח כירורגי, כגון: דימום, זיהום, תגובה אלרגית להרדמה, היווצרות קרישי דם, פגיעה עצבית ועוד.
לצידם, קיימים גם סיבוכים ספציפיים לניתוח מתיחת פנים: אובדן תחושה באזורים מסוימים בפנים או הפרעה במוטוריקה של הגבה והשפה, אלה לרוב מסתדרים מעצמם אחרי כשלושה חודשים או צלקות לא אסתטיות, ניתן לטפל בהן במכשור טכנולוגי. גם בהיבט הפסיכולוגי, ישנם מטופלים החווים קשיים לאחר הניתוח.
2 צפייה בגלריה
ניתוח מוח
ניתוח מוח
בכל ניתוח יש גם סיכונים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חשוב לציין: רוב האנשים שעוברים ניתוח מתיחת פנים אינם חווים סיבוכים חמורים. עם זאת, חשוב להיות מודעים לסיכונים האפשריים ולקחת אותם בחשבון לפני קבלת החלטה לגבי ניתוח.
מה עוד כדאי לקחת בחשבון? ימי החלמה: הניתוח על פי רוב דורש החלמה של שבועיים וחצי כאשר בסופם אין החלמה מלאה, אבל אפשר כבר להסתובב בציבור ללא חשש. תוצאה סופית תתקבל לאחר כמה חודשים, כך שאין לשפוט את התוצאה לפחות מעל חצי שנה מהניתוח.
לא לעולם חוסן: תהליך ההזדקנות לא עוצר גם אחרי ניתוח מתיחת פנים. אין דרך לעצור את הזמן, כך שגם יום לאחר הניתוח עדיין מתקיים תהליך ההזדקנות של העור והשומן. לאחר כמה שנים ניתן לחדש לשפר את המתיחה ולהוסיף על פי צורך הליכים נוספים שישמרו את המראה.
ציפיות ריאליות: חשוב להיות מציאותיים לגבי התוצאות של ניתוח מתיחת פנים. הניתוח לא יגרום לכם להיראות צעירים בעשרות שנים, והוא לא יעלים את כל הקמטים. אם תצפו לתוצאה מושלמת לחלוטין או סימטרית מאוד, ייתכן שתהיו מאוכזבים.
הכותב הוא מומחה לכירורגיה פלסטית