נתונים מדאיגים עולים מנייר עמדה של הוועד למלחמה באיידס המתפרסם היום (ג') לרגל יום האיידס הבינלאומי: בין השנים 2018-2020 אחוז המאובחנים מתוך סך ההדבקות השנתיות, הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. זאת לצד מגמות מדאיגות נוספות בנוגע לבריאות מינית בקהילה הגאה.
הנתונים המלווים את נייר העמדה מבוססים על שאלון אינטרנטי שמילאו השבוע 505 נשאלים מקרב קהילת הלהט"בית בישראל המקיימים יחסי מין בין גברים: 34% מהנשאלים משתמשים בטיפול ה-PrEP, כש-18% מהם לא באופן יומיומי. 66% מהנשאלים השיבו כי אינם עושים שימוש בטיפול כאמצעי מניעה.
1 צפייה בגלריה
prep
prep
קמפיין הסברה ומודעות לשימוש נכון ב-PrEP
(צילום: shutterstock)
50% מהנשאלים שאינם נוטלים PrEP לא עושים שימוש קבוע בקונדום. 55% מהנשאלים שאינם עושים שימוש בטיפול דיווחו כי הופעל עליהם לחץ לקיים יחסי מין ללא קונדום, 45% מהנשאלים שעושים שימוש ב-PrEP, דיווחו כי הפעילו לחץ על פרטנרים לקיים יחסי מין ללא קונדום. 21% מהנשאלים דיווחו כי קרה להם בעבר שפרטנר הוריד את הקונדום בניגוד לרצונם.
לדברי מחברי נייר העמדה לצד ההדבקות בנגיף, ישנם בשנים האחרונות עליות בשיעור ההדבקה במחלות מין האחרות בקהילה, בעגבת, זיבה וכלמידיה, ולאחרונה אף שונו הפרוטוקולים לטיפול במחלות אלה עקב חשש מפיתוח עמידות של החיידקים השונים לטיפול האנטיביוטי.
ֿאמנם 80% מהנשאלים דיווחו כי הם נבדקים באופן קבוע לגילוי מחלות מין ו-62% דיווחו כי נדבקו בעבר במחלת מין, אך רק 40% מהם הקפידו ליידע על כך את כל הפרטנרים המיניים שלהם ו-19% דיווחו כי לא עדכנו אף אחד. הנתונים הללו מעידים במיוחד על הקושי לעצור את שרשרת ההדבקרה, לדעת הוועד.

קמפיין לקידום מיניות בריאה בקהילה הלהט"בית

לאור הנתונים, הוחלט כי הקמפיין המרכזי ליום האיידס העולמי השנה יהיה תחת הכותרת ״עלה לנו״, ויתמקד בקידום הבריאות המינית הבטוחה בקהילה הלהט"בית. במקביל, יקודם קמפיין הסברה ומודעות לשימוש נכון ב-PrEP, בהובלת הקונדיטור אור בן אוליאל ולצידו ד״ר יוסי ונטורה.
״על אף ירידה מתונה במספר ההדבקות השנתי ובקבוצות הסיכון האחרון בישראל, אנחנו רואים בשנים האחרונות שאחוז המאובחנים מקרב הקהילה הגאה הולך ועולה, בניגוד לחלק ממדינות העולם שם המגמה ההיא של ירידה עקבית״, הסביר עידו בטיש, רכז בוועד למלחמה באיידס, ״מחירי ה-PrEP בישראל יקרים מדי, הבירוקרטיה סביב קבלתו מסורבלת, נטילתו און דימנד (סביב אירוע נקודתי) מתבצעת בצורה פירטית ולעיתים שגויה וסיכונית. תוצאות המשקל מראות במספרים את מה שאנחנו רואים בשטח יום יום במרכזי ייעוץ הבדיקות שלנו: סקס תחת השפעת סמים, הפעלת לחץ להורדת קונדום והורדת קונדום בניגוד לרצון הפרטנר. מין בטוח הוא לא רק שימוש באמצעי מניעה, אלא יצירת מרחב בטוח בכל הקשור למין ומיניות״.
״הנתונים אינם מפתיעים את כל מי שעוסק ברפואת להט״ב״, אומר ד״ר גל וגנר קולסקו, יו״ר החברה הישראלית לרפואת להט״ב בהר״י ומנהל המרפאה הגאה כללית גן מאיר, ״הנתונים מחזקים את הצורך של הקהילה הגאה לקבוע גבולות ברורים בכל הנוגע ליחסי מין, גם בהיבטים הקשורים למניעת מחלות. גברים רבים חשופים ללחץ מצד פרטנרים להורדת קונדום כמו גם לחצים אחרים, זה חייב להדליק נורה אדומה אצל כולנו. אני בטוח שהקהילה הגאה שידעה ויודעת שנים רבות של התעמרות, פגיעה ואפליה תדע גם עכשיו ליצור לעצמה כללים שיאפשרו כבוד הדדי, רק כך נוכל לצעוד קדימה עוד יותר למקום של בריאות פיזית ונפשית״.