הכאוס הפוליטי והחברתי משפיע על גם הנפש: עלייה של 50% בפניות לער"ן, מאז הודעת ראש הממשלה על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, אתמול (א') בשמונה בערב. משעה זו ועד הבוקר (ב'), התקבלו בער"ן 344 פניות. מדובר בגידול של 50% לעומת זמן מקביל בשבוע שעבר.
"זה משבר חברתי חסר תקדים", אומרת ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית של ער"ן. "פונים אלינו גם אנשים שתומכים ברפורמה וגם כאלה שמתנגדים לה, וכולם מדברים על חרדה, חוסר ודאות, אלימות, קרע וייאוש. חלק מהפונים סובלים מפוסט-טראומה ומספרים שהאירועים הנוכחיים מחזירים אותם לחוויות קשות שהם עברו. הם שואלים אותנו, 'האם כל מה שעברנו היה לחינם?'. יש גם מפגינים שמתקשרים אחרי שנפגעו וחוו אלימות. קבוצה נוספת היא להט"בים והורים ללהט"בים שחרדים לעתיד כאן. הם שואלים, 'האם זו המדינה שאני רוצה לחיות בה?'".
הנתונים האלה מצטרפים לנתונים שהציג אתמול (א') יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כשקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו, לעצור את החקיקה על המהפכה המשפטית.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
מחאה תל אביב
מחאה תל אביב
הפגנה בנתיבי איילון בעקבות פיטורי גלנט. אלימות ופוסט טראומה בקרב המפגינים
(צילום: רויטרס)
ד"ר דניאלס, מה אומרים לפונים? "אנחנו בעיקר מקשיבים, בלי לשפוט ובלי להיכנס לוויכוח הפוליטי. הרבה פעמים זה עוזר. במקרים אחרים אנחנו ממליצים להיזכר איך התמודדו עם אירועים קודמים של לחץ ומשבר, או מציעים תרגילי הרפיה".
דניאלס משתמשת במונח "מלחמה" כשהיא מתארת את המצב הנוכחי. "מלחמה על הנפש", היא אומרת. "לא מלחמה מול אויב חיצוני, אלא מלחמה פנימית, וזה אולי עוד יותר מלחיץ, כי זו סיטואציה שמעולם לא הייתה כאן. וכשיש מלחמה, המתנדבים של ער"ן נקראים למילואים ועושים הכול כדי לעזור לאזרחים".
אם נתניהו יודיע בקרוב על עצירת החקיקה. זה ירגיע? "לא בטוח. יש חוסר ודאות. אם משווים את המנהיגים להורים, אז יש חוסר אמון בכנות וביכולת של ההורים להיטיב עם ילדיהם ולהגן עליהם. זה עניין של תהליך. גם כשיש הפסקת אש אחרי משבר ביטחוני, דברים לא נרגעים מיד, כי אנשים צריכים זמן כדי לעבד את מה שעברו".
2 צפייה בגלריה
ער"ן - עזרה ראשונה נפשית
ער"ן - עזרה ראשונה נפשית
"כשיש מלחמה, המתנדבים של ער"ן נקראים למילואים ועושים הכול כדי לעזור לאזרחים"

המלצות לאזרחים במצוקה

כדי לעזור לאזרחים שנקלעו למצוקה נפשית בעקבות המצב, גיבשה ער"ן שורת המלצות:
1. פעילות היא גורם של חוסן בזמנים של אי-ודאות, אז הישארו פעילים. אם אתם רוצים לקחת חלק במחאה, הקשיבו לעצמכם, היו מודעים למה שנכון עבורכם. יש יותר מדרך אחת להיות פעיל חברתית, ויש דרכים רבות לקחת חלק במחאות. בחרו באופן מודע את המקום, את משך הזמן ואת התדירות. שימו לב להשלכות הרגשיות על הרווחה הנפשית שלכם וקחו שליטה על כפתור הווליום של העשייה.
2. התחברו לאחרים. עמדות פוליטיות ואחרות הופכות לסלע מחלוקת שפוגם בקשרי הגומלין בין בני משפחה וחברים, עד כדי כך שיש שנמנעים ממפגשים חברתיים או משיחות עם קולגות בעבודה. יש פונים שמספרים שהם חוששים מארוחות החג עם המשפחה. קבלו החלטה שמערכות היחסים בחיים חשובות יותר מהכול, והתחייבו לשמר אותן גם במצבים של מחלוקות ואי-הסכמה.
3. היו קשובים לעצמכם והקשיבו לסביבתכם. שמשו עבור ילדים, חברים, קולגות ובני משפחה מודל להקשבה. גם כשנאמרים דברים קשים, אפשר להכיל אותם - או לשים גבול למה שאנו מוכנים לשוחח עליו בנחת ובכבוד. המשבר החברתי מעורר מתח ומצוקה בכולנו. זה הזמן להושיט יד לאחרים ולהבין שכשמדובר בבני אנוש, רב הדומה על השונה.
4. הפגינו שליטה במידע שאתם צורכים. החליטו על זמנים שבהם אתם בוחרים להישאר מעודכנים באמצעות התקשורת והרשתות החברתיות. היו מודעים לאופן שבו מעקב אחר פרופילים שונים משפיע על מצב הרוח והאנרגיות שלכם. צמצמו חשיפה לתכנים מעוררי חרדה.
5. תרגלו חשיבה חיובית, ואל תאבדו מגע עם היש והמלא, להבדיל מהחסר והריק. אופטימיות ותקווה הן צו השעה.
6. אל תשכחו את הגוף. תרגלו מיינדפולנס, הרפיה ופעילות גופנית תוך מודעות לנשימה.
  • לאתר ער"ן - הקליקו כאן
  • טלפון: 1201