הצום ביום הכיפורים נמשך יממה שלמה, ורבים מאיתנו רואים בזמן זה הזדמנות לחשבון נפש פרטי וכללי, וחיזוק הקשרים עם הקהילה והמשפחה. עם זאת, צום עשוי להשפיע על מצב הבריאות הכללית.
לפני הכול, צום ממושך עלול להוביל לתחושות רעב וצמא, שיכולות להסתיים בחוסר נוחות, עצבנות או עייפות. בנוסף, הימנעות מאכילה ושתייה יכולה להשפיע על רמות הסוכר בדם ולגרום להתייבשות, שעלולה להשפיע גם על מצב הרוח, ולגרום להגברת מתח וחרדה.
2 צפייה בגלריה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
ריח רע מהפה. לא רק במהלך הצום
(צילום: shutterstock)

מה קורה בגוף האדם במהלך צום?

תהליכי חילוף חומרים: בזמן צום, הגוף מתחיל לנצל את מאגרי השומן כאנרגיה. תהליך זה יכול לעודד ירידה במשקל, אך יש להיזהר מצום ממושך ומתופעות לוואי כמו עייפות, חולשה ואף פגיעה במערכות שונות.
פעולת מערכת החיסון: צום קצר יכול לשפר את תפקוד מערכת החיסון, אך צום ממושך עלול להחליש אותה.
איזון סוכרים בדם: צום יכול לשפר את הרגישות לאינסולין, דבר שעשוי לעזור במניעת סוכרת מסוג 2. אך יש לזכור שצום יוכל להשפיע באופן שלילי על אנשים הסובלים מסוכרת מכל סוג.
שיפור פרופיל השומנים: צום עשוי להפחית את רמות ה-LDL (הכולסטרול הרע) ולהגביר את רמות ה-HDL (הכולסטרול הטוב).
שינויים בחלל הפה: הצום משפיע גם על בריאות חלל הפה. הפסקת האכילה והשתייה משפיעה על כמות ואיכות הרוק שמפרישות בלוטות הרוק. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר במהלך הצום היא יובש בפה, מצב שעלול להוביל לאי נוחות ולתחושת צמא מתמשכת.
ד"ר אנה נוביקובהד"ר אנה נוביקובהצילום: מכבידנט
הפסקת השתייה מובילה לירידה משמעותית בכמות הפרשת הרוק המיוצר על ידי בלוטות הרוק וכתוצאה מכך מופיעים יובש ותחושת אי נוחות. דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי ביתר שאת אצל אנשים הסובלים ממחלות כרוניות של בלוטות רוק, ובמהלך הצום סובלים עוד יותר.
בנוסף, יובש בפה עלול לגרום לשינויים בחוש טעם ואף לתחושת שריפה או כאב בחלל הפה. אם הבעיות האלו קיימות גם בחיי היומיום יש צורך לבצע בדיקה יסודית של חלל הפה אצל מומחה לרפואת הפה. מצבים אלה עלולים להעיד על מחלות בריריות חלל הפה או להחמיר מצבים קיימים.

הקשר בין ריח רע מהפה לצום

היעדר רוק ויובש בחלל הפה גורמים, כאמור, להתרבות חיידקים באופן מוגבר ולריח לא נעים, ועלולים להחמיר בעיות ומחלות קיימות. ריח רע מחלל הפה נקרא הליטוזיס.
הרוק מסייע בפירוק ראשוני של אוכל, סילוק שאריות מזון, סיכוך ריריות חלל הפה וחיזוק השיניים. כאשר נשארות שאריות אוכל בחלל הפה לאחר הארוחה, הן מתחילות להתפרק ובמקביל קיימת עלייה בכמות החיידקים, ולכן מופיע ריח לא נעים.
ד"ר אנה נוביקובה: "הרוק מסייע בפירוק ראשוני של אוכל, סילוק שאריות מזון, סיכוך ריריות חלל הפה וחיזוק השיניים. כאשר נשארות שאריות אוכל בחלל הפה לאחר הארוחה, הן מתחילות להתפרק ובמקביל קיימת עלייה בכמות החיידקים, ולכן מופיע ריח לא נעים"
הליטוזיס יכול להופיע גם בשגרה. קיימות מספר סיבות להופעתו: יובש פה, עלייה בכמות החיידקים ופעילותם המוגברת. ריח לא נעים יכול להיות על רקע זיהומים בחלל הפה (הרס שיניים או ממקור רקמות רכות), חוסר היגיינת חלל הפה, עליית מיצי קיבה על רקע ריפלוקס במהלך היום או בשעות הלילה או בעיות אחרות של מערכת העיכול. בנוסף מחלות סיסטמיות אחרות כגון סוכרת או מחלות כבד, עלולות גם הן לגרום להיווצרות הריח.
וכמובן אין לשכוח את השפעתו השלילית של עישון. עישון סיגריות כמו גם חומרים אחרים גורם להליטוזיס ומהווה גורם סיכון להתפתחות בעיות רבות כמו: דלקת חניכיים, אובדן שיניים ומבין החמורות ביותר התפתחות סרטן בחלל הפה, הלוע והריאות.
בנוסף, הליטוזיס, ללא שום ספק, מהווה גורם להתפתחות חרדה וירידה בביטחון העצמי במיוחד כאשר אנחנו נמצאים באינטראקציה עם אנשים אחרים, מצבים חברתיים ושיחות קצרות.

מה אפשר לעשות?

חשוב מאוד לשמור בקפדנות על היגיינת חלל הפה – צחצוח שיניים, הברשת לשון, שטיפות פה, שימוש בחוט דנטלי לאחר אוכל וטיפול בבעיות קיימות אצל רופא שיניים ושיננית. אם קיימות מחלות סיסטמיות לא מטופלות או חשש לכך, יש צורך להיוועץ עם רופא מטפל.
2 צפייה בגלריה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
ריח רע הליטוזיס באשת הפה
הברשת לשון. לשמור על היגיינת הפה
(צילום: shutterstock)

להימנע מהריח בשבירת הצום

שתיית מים היא דרך מצוינת לשקם את הנוזלים שאיבדנו במהלך הצום, ובכך לשפר את תחושת היובש בחלל הפה. בנוסף, כדאי להימנע ממזונות מתוקים וחומציים מיד לאחר הצום. במקום סוכריות ועוגות, אפשר לשקול אכילת פירות רכים או מזון עשיר בסיבים שיכולים לסייע בהחזרת האנרגיה ומאזן הסוכרים.
שמירה על בריאות הפה אחרי צום ובשגרה היום-יומית חשובה, כך שנחוץ להקדיש תשומת לב למזון שנצרך, להקפיד על היגיינת חלל הפה ולבצע בדיקות שגרתיות אצל רופאי השיניים.
הכותבת היא רופאת שיניים במכבידנט אסותא, טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית, מתמחה ברפואת הפה