התחזית הקודרת לקראת החורף בבתי החולים: לאחר בדיקת ynet ו”ידיעות אחרונות” בדבר מצבן של המחלקות לטיפול נמרץ בבתי החולים, מזהירים מנהלי המחלקות כי במידה שהתרחיש לפיו תירשם השנה תחלואה כפולה של שפעת וקורונה בעונת החורף יתממש – המחלקות לא תוכלנה לעמוד בכך.
בנוסף, מנהלי המחלקות הפנימיות, אליהן מגיעים בלית ברירה מטופלים שזקוקים לטיפול במחלקות הטיפול הנמרץ מפאת מחסור במקום, מספרים על איכות הטיפול הירודה לה הם זוכים. הבדיקה חשפה את מספר המיטות הקטן במחלקות לצד כמות אנשי הצוות הנמוכה שמגיעה לעיתים ליחס של אח או אחות אחד/ת לארבעה חולים, שנחשבים לרוב למורכבים ביותר.
"יש עדיין מיטות טיפול נמרץ שבנויות אבל לא מאוישות", אומר ד"ר אריה סורוקסקי, מנהל הטיפול הנמרץ הכללי בבית החולים וולפסון. "אין מספיק צוותים שיאיישו. אפשר לשים על המיטות הללו חולים, אבל אין מי שיטפל בהם. אין מספיק רופאים ואין מספיק צוות רפואי. לפני שמדברים על הגדלת תשתיות - קודם כל צריכים לנצל את המיטות הקיימות. הטיפול הנמרץ הכללי הוא מקצוע שהעובדים בו לא זוכים לתמריצים".
2 צפייה בגלריה
 בית חולים רמב"ם, הדסה עין כרם, מאיר, תל השומר
 בית חולים רמב"ם, הדסה עין כרם, מאיר, תל השומר
בית חולים רמב"ם, הדסה עין כרם, מאיר, תל השומר
(צילום: גיל נחושתן, ישראל מושקוביץ, עינב חלבי)
ד"ר סורוקסקי מוסיף בחשש כי "המשמעות של תחלואה כפולה מבחינת המחלקות לטיפול נמרץ היא מאוד קשה. אנחנו עושים תעדוף וקורעים את עצמנו. אנשי הטיפול הנמרץ הם הסיירת שנמצאת בקו החזית".
במחלקות הפנימיות מספרים על המשמעות של מצוקת המיטות במחלקות לטיפול נמרץ. "חולים שצריכים להיות בטיפול נמרץ מגיעים אלינו. האנומליה הזו של חולים מונשמים ומורכבים מאוד שנמצאים אצלנו ולא בטיפול הנמרץ", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי. "החולים שנמצאים אצלנו זוכים לפחות קשב טיפולי, וזו בעיה בעיקר של סיעוד ומעקב ושל אפשרות תגובה פחות טובה. העובדה היא שהמקום היחידי בעולם שיש חולים מונשמים במחלקות הפנימיות הוא בישראל, ואנחנו צריכים לנהל דיון על כל חולה שמעבירים לטיפול נמרץ. זה דבר שהוא מקשה, לא טוב ולא נכון".
2 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא תל השומר ברמת גן
בית החולים שיבא תל השומר ברמת גן
בית החולים שיבא תל השומר ברמת גן
מצוקת המחלקות לטיפול נמרץ מתחדדת על רקע העובדה כי מטופלים רבים בהן כרגע הם כאלו אשר מוגדרים כמחלימים מקורונה, אך עדיין מחוברים למכונת לב־ריאה (אקמו) בגלל פגיעה של הנגיף בריאות או בלב, ומצריכים מעקב צמוד יותר וכוח סיעודי ורפואי מוגבר, שבא לעיתים רבות על חשבון מטופלים אחרים.
אחד המאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ כללי באיכילוב כעת הוא עומר קבהה. "המצב שלו היה על הפנים", סיפר לפני כשבועיים מחמוד בדראן, בן משפחתו. "אנחנו מגיעים לכאן כל יום. אין הבדל בין מחלקת הקורונה, רק שפה הוא מחובר לאקמו. המצב שלו מתחיל להשתפר. אנחנו מקווים שיקום". קבהה בחר שלא להתחסן. ענאן, בנו של עומר, מספר: "אני מקווה שמגמת השיפור תימשך, בעזרת השם. אני לא עוזב אותו ואני פה כל יום. אנחנו מקווים לדברים טובים. אחרי המקרה הזה בני המשפחה שלנו הלכו להתחסן".
שר הבריאות, ניצן הורוביץ, בירך על התחקיר של "ידיעות אחרונות" ואמר כי "תופעת העומס בבתי החולים קשה וחמורה, גם בלי הקורונה. נשקם את מערכת הבריאות הציבורית ונחזק אותה, שכן הקורונה הבהירה לכל מי שסירב להפנים - שההשקעה בבריאות חשובה לא פחות מהשקעה בביטחון".