19 ישראלים אובחנו מתחילת מאי עם קדחת מערב הנילוס, מהם 17 אושפזו ושלושה מונשמים. כך עדכן בצהריים (יום ו') משרד הבריאות.
ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה אומר בריאיון ל-ynet, ש"קדחת מערב הנילוס לא הפתיעה אף אחד. זו מחלה שאנחנו מכירים מאז שנות ה-50 במאה הקודמת. מחלה מוכרת מאוד. בכל שנה יש עשרות חולים בקדחת מערב הנילוס. לרוב זו מחלה שאתה אפילו לא יודע אם חלילה חלית בה, זה עובר לידך". צפו בריאיון עם ד"ר רייכר ובהסבר המלא:
ד"ר שי רייכר מהמשרד להגנת הסביבה מסביר את מי מעדיפות היתושות
( צילום: ירון ברנר)
מדוע היתושות מעדיפות אנשים מסוימים? ד"ר רייכר מסביר: "יש המון תאוריות. בעיקרון יתושות נמשכות לבעלי חיים שפולטים CO2 בתהליך הנשימה. ככל שאתה פולט יותר CO2 והגוף שלך חם ונעים, יתושות מתקרבות אליך. מה שהן רוצות זה למצוץ גם כדי להשיג חלבונים. הן למעשה מפיקות, מרכזות את החלבונים מהדם כדי שהן יוכלו לפתח את הביצים".
עוד הסביר ד"ר רייכר: "יש נטייה לומר שסוג דם O הוא טיפה יותר אטרקטיבי. גם אני סוג דם O ויתושות לא אוהבות אותי. יש הרבה פרמטרים שמשפיעים על המשיכה. פליטות C02 והנשימה, טמפרטורת גוף ויש כמובן את החיידקים על העור שלנו שהם לכשעצמם גורם אטרקטיבי ליתושים. זה מושפע מגנטיקה, מגיל, מפיזיולוגיה, מהמון פרמטרים. מה שכן חשוב: אפשר להתגונן, להרחיק מקורות של מים. בסופו של יום, רוב האנשים לא ייעקצו. גם אלה שייעקצו לא בהכרח יחלו. רוב הסיכויים שיתושת הבית המפורסמת כלל לא נושאת את המחלה אלא אם הספיקה לעקוץ קודם עוף שנושא את הנגיף ורק אז אותנו".
2 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית עלולה להעביר את הנגיף
(צילום: shutterstock)
מהם התסמינים? "חלק מפתחים תסמינים דמויי שפעת, קצת חום, חולשה, חולשת שרירים, עייפות".
זה מסוכן? "לרוב לא. מעט מאוד אנשים מפתחים תסמינים, מהם חלק קטן מאוד מגיע לרמה שנדרש בה טיפול רפואי או אשפוז - אלו באמת המצבים הקיצוניים. לרוב זאת מחלה שפוגעת בעיקר באנשים מבוגרים עם כשל במערכת החיסון, למשל אנשים שעברו השתלות איברים".
ד"ר שי רייכר המשרד להגנת הסביבהד"ר שי רייכר צילום: ממשק
אילו יתושות הביאו לכאן את הקדחת הזאת? "חייבים לתקן עוול שנעשה ליתוש הטיגריס האסייתי. יתוש הטיגריס האסייתי זה יתוש שחור, עם פסים לבנים, הוא עוקץ, הוא מטריד, הוא מעצבן. העקיצות שלו בדרך כלל יותר מגרדות, יותר כואבות, יותר אנשים רגישים אליהן. היתושה שמעבירה את קדחת מערב הנילוס זאת יתושת הבית (קולקס - Culex pipiens)".
זאת שאתה מורח על הקיר. "כן, בדיוק מאלה, אני לא עושה את זה. אני פשוט פותח להן את החלון. בחיי, שם אותן בקופסה ומשחרר אותן חזרה לטבע. אני חייב להגיד שבאופן אישי זה קצת מעליב אבל יתושים לא אוהבים אותי. יכול להיות שהם יודעים מה התפקיד שלי ונרתעים".
נניח שאני אדם עם מערכת חיסונית חלשה או איש מבוגר ואני חושש מאוד מהסיפור הזה. יש לי איך להתגונן בכלל? "כן, ודאי, יש המון דרכים להתגונן. קודם כל הדבר הכי חשוב לדעת ביתושים זה שקשה מאוד עד כמעט בלתי אפשרי לרסס יתושים בוגרים. שימוש בכימיקלים נגד יתושים בוגרים זה לא הפתרון. עושים לפעמים הדברה של זחלי יתושים".
2 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
רוב האנשים כלל לא יפתחו תסמיני מחלה אם יידבקו בנגיף
(צילום: shutterstock)
אז מה הפתרון, תכשירים דוחי יתושים? "הפתרון הרגיל הוא קודם כל להרחיק מקורות של מים עומדים מסביבת המחיה שלנו. היתושים בדרך כלל לא מתרחקים יותר מדי מהאזור שבו בקעו וגדלו. זה אומר שאם יש יתושים ליד הבית שלך, קח שתי דקות, תעשה סיבוב בגינה, במרפסת, תרחיק מקורות מים. כמובן שים רשתות על חלונות ודלתות. אני יודע שאנחנו בתקופה קצת חמה אבל אם יוצאים בשעות הערב, אפשר ללבוש לבוש ארוך. לא חייב להיות עבה, יכול להיות גם בד מאוד דק, ארוך, רצוי בצבע בהיר. אם אתה יושב בבית, בין אם בתוך הבית ובין אם בחוץ ותכוון לכיוון הישיבה שלך מאוורר או מזגן, הרוח תרחיק את היתוש".
ומה עם מטקה חשמלית? "אם אתה רוצה להתאמן לפינג פונג ובאופן נקודתי, אז בהחלט אתה יכול לעשות את זה. המשרד להגנת הסביבה עושה לאורך כל השנים עשרות אלפי דיגומים בשנה. אנחנו עושים כל שנה כעשרת אלפים דיגומים רק של זחלים, זחלי יתושים כמובן, במאגרי מים, בבריכות, במקווי מים. אנחנו יודעים לאתר אותם. כמובן אם אנחנו מוצאים יתושים נגועים, אנחנו מתריעים מיד לרשות המקומית".
אז בלי היסטריה? "לחלוטין בלי היסטריה אבל כן הקפדה, תשומת לב, התנהלות מושכלת בסביבה. ככל שכן מצאתם איזשהו מטרד או מפגע של יתושים, יש לייבש אותו וגם לפנות לרשות המקומית. הם עובדים טוב, אנחנו בקשר מתמיד איתם ועם משרד הבריאות. כל הדברים האלה הם תחת שליטה, רק הציבור צריך לתת את החלק שלו".
פורסם לראשונה: 12:47, 20.06.24