הוא מכונה "מלך הפירות", בזכות שילוב מנצח של טעם ייחודי, חמוץ-מתוק וצבעוניות שמושכת את העין, עסיסיות בכל ביס ושימושים רבים בנוסף לאכילתו כפרי טרי. המנגו הוא פרי טרופי פופולרי ואהוב ברחבי העולם. החודש מצוין יום המנגו הבינלאומי ומאז 1987 הוא נחגג בפסטיבל המנגו שנערך בתחילת חודש מרץ בהודו, במיאמי, בפיליפינים ובג'מייקה.
קראו עוד:
נמצא את המנגו בריבות, כפרי מוחמץ (מאכל נפוץ בהודו), מיובש וכמיץ, כמרכיב בסלטים, במאפים וקינוחים שונים. המנגו הוא פרי מנצח המשלב טעם ובריאות. הוא גם מהווה מרכיב עיקרי בעמבה ההודית המסורתית ונמצא בשימוש נרחב במוצרי קוסמטיקה לטיפוח העור כגון מסכות, פילינג ותכשירים לשיער.
2 צפייה בגלריה
מנגו
מנגו
מזון-על. מנגו
(צילום: Shutterstock)
המנגו מבשיל בקיץ, העונה שלו מתחילה בסוף יולי ומסתיימת בסוף נובמבר. בעולם קיימים עשרות זנים שונים של מנגו ובארץ ניתן למצוא את מרביתם, בגדלים שונים ובצבע המשתנה בין צהוב, כתום ואדום. המוכר והאהוב ביותר על הישראלים הוא זן המאיה. מטעי מנגו גדלים בעיקר בצפון הארץ, באזור הכינרת ורבים גם מגדלים מנגו בחצר ביתם ונהנים מאספקה שוטפת של הפרי העסיסי והבריא הזה.
אינפו מנגו
אלא שלמנגו לא רק טעם מופלא, הוא גם בריא מאוד. המנגו הוא אחד ממזונות העל. הוא מכיל מגוון של ויטמינים ועשיר במיוחד בוויטמין A, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין K וויטמינים מקבוצה B וכן במינרלים כמו סידן, מגנזיום ואשלגן, סיבים תזונתיים, רכיבים אנטי דלקתיים, ונוגדי חמצון.
בזכות הרכיבים הללו המנגו יכול לסייע בטיפול בעצירות ובדלקות קיבה, הוא טוב לעור ואף תורם לחיזוק הראייה.
כוס מנגו חתוך מכילה כ-75% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין C, כ-35% מהכמות המומלצת של ויטמין A וכ-20% מהכמות המומלצת של חומצה פולית.
אנשים עם אי ספיקת כליות או מחלת כליות העלולה לפגוע בתפקוד הכליות, ואשר קיבלו הנחיות מרופא או דיאטנית לצרוך בהגבלה מזונות עשירים באשלגן, חייבים להתייעץ עם אנשי המקצוע ולוודא שכמות המנגו שהם צורכים מותאמת למצבם הרפואי
100 גר' של מנגו יכילו כ-65 קלוריות. משקלו של פרי אחד שלם בגודל בינוני ללא הגלעין הוא כ-200 גרם, כלומר הוא יכיל כ-130 קלוריות - מנה מעולה לארוחת ביניים.

יתרונות המנגו לבריאות שלנו

  • מסייע בירידה במשקל - המנגו מכיל כ-80% מים וסיבים תזונתיים שמסייעים בהגברת חילוף החומרים ולכן יכול להשתלב בתהליך ירידה במשקל ותורם לפעילות מערכת העיכול. הפיטוכימיקלים שנמצאים בעיקר בקליפת המנגו, פועלים כמפרקי שומן טבעיים. אכילה של מנגו יכולה לעזור לאזן את תהליך הירידה במשקל ולשמש כתחליף למתוק.
  • בזכות הסיבים התזונתיים ואנזימי העיכול שאחראים על פירוק חלבונים, המנגו מסייע בשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול, ותורם לפירוק המזון ולמניעת סימפטומים כגון עצירות, נפיחות וגזים.
  • הוא שומר על הלב - הסיבים התזונתיים מסייעים בהורדת רמות הכולסטרול בדם ומפחיתים את הסיכון להתפתחות מחלות לב. הפקתין שנמצא במנגו הוא הרכיב העיקרי שמסייע בהורדת הכולסטרול. המנגו גם מסייע באיזון לחץ הדם, הוא מכיל כמות גדולה יחסית של אשלגן, מינרל חשוב להורדת לחץ הדם, וכן מגנזיום וכמות קטנה של נתרן.
  • מחזק את מערכת החיסון – המנגו עשיר בוויטמין C שמסייע בשמירה על מערכת חיסון בריאה וחזקה ועוזר במניעת הצטננויות. הפרי מכיל כמות יפה של ויטמיני B שגם הם מסייעים בשמירה על תפקוד מיטבי של מערכת החיסון.
  • שומר על הראייה - המנגו עשיר בוויטמין A שחיוני לשמירה על בריאות העין ותפקוד הראייה, ומסייע במניעת מחלות ויובש בעיניים.
  • מצוין לעור ולשיער - התכולה הגבוהה של ויטמין C ו-A שומרת על עור הפנים שלנו ועל בריאות השיער. ויטמין C הוא מרכיב חיוני בקולגן ששומר על אלסטיות העור והשיער ואחראי על מראה מוצק של העור.

למי המנגו אינ מומלץ ומתי צריך להיזהר ממנו?

על אף היתרונות התזונתיים שציינו, כדאי לזכור שהמנגו עשיר בסוכר ואכילת יתר שלו עלולה לגרום להשמנה ולעלייה ברמות הסוכר, במיוחד בקרב טרום-סוכרתיים וסוכרתיים, להם מומלץ להתייעץ עם דיאטנית.
2 צפייה בגלריה
עמבה. סכנת אלרגיה
עמבה. סכנת אלרגיה
עמבה. סכנת אלרגיה
(צילום: מיכל וקסמן)
המנגו הוא פרי טרופי אקזוטי ועל כן אנשים האלרגיים לפירות טרופיים, עלולים להיות אלרגיים גם אליו. אכילת מנגו עלולה לגרום לתגובה אלרגית בדרגות שונות כדוגמת גירוד בפה, במיוחד בלשון ובשפתיים או תגובה חמורה יותר של הקאות ושלשולים עד לקשיי נשימה, הלם אנפילקטי, איבוד הכרה ואף מוות. על כן מומלצת זהירות ואכילה ראשונה מתונה.
כמו כן, אנשים עם אי ספיקת כליות או מחלת כליות העלולה לפגוע בתפקוד הכליות, ואשר קיבלו הנחיות מרופא או דיאטנית לצרוך בהגבלה מזונות עשירים באשלגן, חייבים להתייעץ עם אנשי המקצוע ולוודא שכמות המנגו שהם צורכים מותאמת למצבם הרפואי.
זאת ועוד, צריכה גבוהה של מנגו עלולה לגרום להתפתחות נגעים אדומים בעור באוכלוסייה רגישה ולבעיות עיכול ולשלשולים, בעיקר באכילת פרי בוסרי.
מאת לימור שימרון-נחמיאס היא דיאטנית מכבי שירותי בריאות