מלאי מחוללי החמצן ב"יד שרה" נגמר: ריאיון עם המנכ"ל
(צילום: ירון ברנר)
החשש התממש: שלושה שבועות אחרי שבעמותת יד שרה התריעו, הודיע היום מנכ"ל העמותה, משה כהן, כי נגמר להם מלאי מחוללי החמצן המושאלים לחולי קורונה באשפוז ביתי.
היו אצלכם סטוקים של מחוללי חמצן, אני זוכר שאמרת - בואו, אין בעיה. "בהחלט היו, אבל בכמויות של עשרת אלפים מאומתים בכל יום, ולצערנו יש הרבה חולים קשים שזקוקים לחמצן, אז אין ברירה. רוב האנשים שמגיעים אלינו הם חולים שהשתחררו מביה"ח, ואמרו להם - אתם יכולים להתאשפז בבית אבל בשביל זה אתם זקוקים למחולל חמצן, ואת זה יש ביד שרה. הכמויות הן אסטרונומיות ולצערנו הרבה היום המלאי אזל - יש אלפי מחוללי חמצן בשימוש".
אז מה עושים? מזמינים עוד? "בגל הראשון יד שרה התעשתה בזמן והזמינה אלפי מחוללי חמצן. עשינו קמפיין גדול לגיוס תרומות והבאנו אלפי מחוללי חמצן לארץ. היום אנחנו כבר בדיון עם משרד הבריאות כמעט חודש. באנו והתרענו שאנחנו אוטוטו נשארים בלי חמצן. אמרנו למשרד הבריאות: בואו ועזרו לנו לעזור לכם ולעם ישראל. לצערנו בשלב זה לא קיבלנו שום בשורה ממשרד הבריאות.
"מדובר על אלפי חולים, שלא מחויב שיהיו בבתי החולים. הם יכולים להישאר בבית, כמו בגלים הקודמים. כבר הגענו ל-28 אלף חולי קורונה שנשלחו להחלמה בבית, החזיקו את מחולל החמצן שלושה-ארבעה ימים והחזירו אותו ליד שרה. אני מקבל פניות מבתי החולים ואני לא יודע למה הם מחכים במשרד הבריאות. לא מדובר על סכום גבוה - עלות הרכישה מסתכמת ב-9 מיליון שקל. זה חשוב מאוד, אין לנו היום יכולת לעזור לכולם".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: משרד הבריאות עוקב בדאגה אחר הדיווחים על השימוש במחוללי חמצן בחברה החרדית. חולים במצב הדורש טיפול בחמצן צריכים להיות במעקב של קופות החולים, אשר מספקות גם חמצן במידת הצורך. משרד הבריאות מעריך את פועלה של עמותת יד שרה, אך הוא אינו מספק ציוד רפואי לעמותות.