בלי רופאים מומחים – ועם סניפים סגורים. ברקע שריפות הענק שהתפשטו בקריית שמונה ובאזור בימים האחרונים בגלל ההסלמה בירי של חיזבאללה – גם שירותי הבריאות המצומצמים ממילא ספגו עוד מכה. מכבי סגרה באופן זמני את מרפאת הקופה הפועלת בעיר ומסבירים זאת ב"זיהום האוויר הכבד", במאוחדת הסניף סגור מתחילת המלחמה ובלאומית הוא עובד במתכונת חלקית בלבד. קופת החולים כללית צמצמה לאורך הלחימה את שעות הפעילות של הסניף בעיר אך פועלת באופן קבוע. היא סגרה את הסניף השני בעיר. נציין כי רוב תושבי קריית שמונה מבוטחים בכללית.
ד"ר איתן הלר, מנהל מרפאת כללית בקריית שמונה, מספר על הפעילות של הסניף: "המרפאה פתוחה מדי יום בין שמונה בבוקר לשתיים בצהריים. כיום יש מרפאה אחת שמאגדת את שתי המרפאות הראשוניות וברפואה היועצת יש כירורג ואורתופד. יתר השירותים צומצמו בקריית שמונה אך תוגברו באזור. יש נוירולוג, אורולוג, רופא עיניים, רופא נשים וראומטולוג, וכל אלה לא נותנים כעת שירות בקריית שמונה. מי שצריך את השירותים האלה מקבל אותם במקומות אחרים - בצפת, בחצור הגלילית, בראש פינה או בטבריה. יש תגבור של השירותים באזור וחלק מהשירותים עברו לצומת כוח".
נזקי השריפות בקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא / נחום סגל )

ד"ר הלר סיפר: "אני מגיע לסניף מרמות נפתלי, נסיעה של כרבע שעה. אני בהגדרה מפונה ולכן חלק מהזמן אני מגיע מהמרכז לקריית שמונה. בנוסף, אני גם הרופא של מטולה. היום וגם אתמול הייתה פעילות. השריפות התחילו אתמול אחר צהריים אבל בשעות הבוקר הפעלנו את המרפאה כרגיל. למרפאה מגיעים בין 30 ל-50 אנשים ביום. יש הרבה לחץ מצד המגיעים, הרבה אי-שקט וחוסר אונים. יש את אלו שנמצאים בקריית שמונה וכאלה שמגיעים במיוחד לסניף בקריית שמונה. חלק גדול מהמטופלים מגיעים לעיר כי זה המקום המוכר והם באים לקחת דברים מהבית שלהם. אנחנו לא במצבת תורנות מלאה ולכן מטופלים מגיעים לקריית שמונה ביום שהרופא שלהם נמצא. זה בנוסף למטופלים שנשארו בעיר, לא פונו ולא התפנו".
ד"ר איתן הלר מכללית: "יש הרבה לחץ מצד המגיעים, אי-שקט וחוסר אונים. יש את אלו שנמצאים בקריית שמונה וכאלה שמגיעים במיוחד לסניף. חלק גדול מהמטופלים מגיעים לעיר כי זה המקום המוכר והם באים לקחת דברים מהבית"
לדבריו, "יש צוות של אחיות, צוות משרד, רופאים ורנטגן שמגיעים לעבודה תוך שהם מסכנים את החיים שלהם, והצוות מגוון מכל המגזרים. אנחנו מדברים על עובדים מטבריה, מג'דל שמס, רג'ר ורמת הגולן. עיקר הלחץ הוא בנסיעה הלוך וחזור כי המרפאה עצמה היא מתחת לאדמה. ברגע שאני בתוך המרפאה אני יכול רק לשמוע אבל אני לא חושש".
1 צפייה בגלריה
שריפה בקריית שמונה
שריפה בקריית שמונה
השריפות שהשתוללו אתמול בקריית שמונה
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
במכבי הסבירו ששני סניפי העיר יישארו סגורים עד ליום ראשון הקרוב. "עקב זיהום האוויר שנוצר משריפות הענק שהיו בכל האזור ובסמוך למבנים רבים, מרפאות מכבי נסגרו היום ועד ליום ראשון. במקביל מוענקת מעטפת שירות כוללת מרחוק לחברי מכבי והודעה מסודרת יצאה לכל המטופלים", נמסר מהקופה. "כל צוותי הרפואה של מכבי בקריית שמונה הוסטו לחצור הגלילית ולקצרין להמשיך להעניק שירותי רפואה. במקביל, אנשי מכבי בקשר מול כל חברי מכבי בעיר שהתפנו ואלו שלא התפנו, וכן מרותקי הבית ממשיכים לקבל מענה רפואי על ידי צוותים ממוגנים. בימים אלו חברי מכבי בקרית שמונה יכולים לקבל במקרים דחופים ביקור רופא ללא השתתפות עצמית".
במאוחדת, כאמור, סגרו מתחילת הלחימה את הסניף בקריית שמונה – אך יש לציין כי מראש מספר המבוטחים של הקופה נמוך יחסית. במקביל לסגירה, אחות מטעם הקופה מעניקה שירותים בבתי המבוטחים שנשארו בעיר ולא עזבו אותה. בלאומית, הסניף המקומי פתוח במתכונת חלקית ובימים ראשון וחמישי בלבד. ביתר הימים מופנים המבוטחים למוקדים רפואיים חיצוניים. יתר סניפי הקופה באזור למעט הסניף בשלומי שסגור גם הוא לחלוטין. שני סניפי סופר פארם בעיר עדיין פתוחים ומשרתים את לקוחות כל הקופות.
יש לציין כי גם בימי שגרה מתמודדת העיר עם מחסור ושירותי בריאות מצומצמים משום שבית החולים הקרוב אליה נמצא במרחק חצי שעת נסיעה ממנה – בזיו שבצפת, שמתמודד גם הוא עם אתגרים משמעותיים בימים אלו כבית החולים שמעניק בחלק גדול מהמקרים את הטיפול הראשוני באזרחים ובחיילים שנפצעו כתוצאה מירי ארגון הטרור חיזבאללה.