פרופ' יהודה אדלר: אין עוד מספיק מיד
(צילום: נויל האריס)
הוויכוח על הצורך בחיסון רביעי נמשך: "זו לא בושה להגיד 'לא יודעים עדיין'. מה שאני יודע על האומיקרון זה שהוא מאוד מידבק. מה שאני לא יודע זה האם הוא גורם למחלה קשה וכמה החיסון יעיל נגדו – אז זה אנחנו לא יודעים", כך אומר הבוקר (ה') באולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי.
"כולם יודעים שאני בעד חיסונים, אבל ההחלטה על החיסון הרביעי באה בעיתוי מוקדם מדי ולא נכון. מה יקרה אם בעוד שבועיים יהיה חיסון לאומיקרון? אז עוד זריקה? אתם תשלחו את ההורים שלכם להתחסן בינואר, כשבפברואר-מרץ הם יקבלו עוד חיסון?"
פרופ' יהודה אדלר: "ש יותר ויותר חוסר אמון של הציבור בהנהגה שלנו. גם נשיא המדינה אמר את זה. איך אפשר במשפט אחד להגיד 'חיסון רביעי, אבל אין שום הגבלת התקהלות בסילבסטר"
פרופ' אדלר מבקר את הזגזוג של הממשלה, ממצב חירום וסגירת נתב"ג, דרך הורדת גובה הלהבות ועד ל"טרפת" של ראש הממשלה בנט: "הממשלה הזו כשלה בשני דברים – הסברה ואכיפה. ובלי הסברה ואכיפה נכונים, הכול כאן מתמוטט. יש יותר ויותר חוסר אמון של הציבור בהנהגה שלנו. גם נשיא המדינה אמר את זה. איך אפשר במשפט אחד להגיד 'חיסון רביעי, אבל אין שום הגבלת התקהלות בסילבסטר. אגב, לפי מחקרים שנעשו בעולם כולו, ככל שהמדינה עם פחות מתחסנים, הציבור פחות מאמין בהנהגה. זה הולך בקורלציה, וזה מה שקורה בארץ".

"אנחנו עוד לא שם"

גם פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מבר אילן, הגיב אתמול באולפן ynet על המלצת צוות המומחים לטיפול במגפות של משרד הבריאות (צט"מ) לתת מנה רביעית לבני 60 ומעלה, ואמר שהוא מרגיש כי יש מחסור בנתונים. "אנחנו לא יודעים מה תהיה היעילות של המנה הרביעית", אמר. מנגד, ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח וולפסון וחברה בצט"מ, תומכת בחיסון רביעי מיידי ואמרה על ההחלטה: "אם אנחנו צריכים לבחור בין תמותה גדולה או כמה חיסונים בשנה, בשבילי התשובה מאוד ברורה".
פרופ' אדלר מבקש להזכיר גם כי הירידה עם הזמן בכמות הנוגדנים איננה בדבר היחיד במערכת החיסון. "יש זיכרון תאי, יש תאי T, מערכת החיסון היא מאוד מורכבת. אין פרוטוקול מעמיק שבודק את כל הפרמטרים החיסוניים בנושא הזה. ואני רוצה להגיד משהו נוסף – אנחנו עוד לא שם, לא בחיסוני ילדים, לא בבוסטר שמעל מיליון לא קיבלו אותו. אנחנו נמצאים שלב לפני זה.