פרופ' מבורך וד"ר נויברגר באולפן ynet
(צילום: נויל האריס)
בצל הסרת הגבלת הקורונה, מנהלי מחלקות קורונה משני בתי חולים גדולים, מביעים גם הם אופטימיות זהירה ואנחת רווחה מתוצאות דעיכת הגל החמישי. פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית ופנימית קורונה בבית החולים הדסה וד"ר עמי נויברגר, מנהל מחלקת פנימית קורונה בבית החולים רמב"ם, אומרים היום (ה') באולפן ynet, כי הירידה מורגשת מאוד במחלקות.
פרופ' מבורך: "אצלנו יש ירידה יפה. אנחנו יורדים לפחות בעשרה אחוזים כל יום. היינו עם 165 חולים בשיא, והיום אנחנו סביב 60 חולים, שזה 40 אחוז מהשיא. כל יום זה יורד. אתמול סגרנו מחלקה ואנחנו מרוצים מהירידה".
ד"ר נויברגר: "גם אצלנו יש ירידה, אם כי אנחנו קצת בפריפריה במובן הזה שהתחלנו מאוחר את הגל ונסיים אותו יותר מאוחר. אנחנו רואים בעיקר עומס גדול שמקרין גם על חולים מחוץ למחלקות הקורונה. אבל אין קריסה ואף אחד לא קורס".
נכון להבוקר מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ 886 חולים, 263 מהם מחוברים למכונות הנשמה. בדו"ח נוסף של משרד הבריאות שפורסם הבוקר נכתב כי מספר החולים הקשים נמוך אפילו יותר, ועומד על 870.
לשם השוואה, ביום ראשון בשבוע שעבר היו מאושפזים יותר מ-1,250 חולים במצב קשה. למעשה, זו הפעם הראשונה זה שלושה שבועות שמספר החולים קשה נמוך מ-900. מקדם ההדבקה עומד על 0.68 – נתון המעיד על דעיכה של התפשטות המגפה.
עוד על ההתנהלות מול הקורונה:
פרופסור מבורך, בוא נדבר על תחילת הסיכומים. אפשר היה להגיע לגל אחרת? לסיים אותו בפחות נפטרים ופחות אנשים במחלקות? "זו שאלה מצוינת והייתי מחלק אותה לשני חלקים. אחד, זה הכנה כרונית לטווח ארוך שאפשר היה להתחיל כבר לפני שנה, שבמסגרתה משדרגים את המחלקות הפנימיות ואת מחלקות הטיפול הנמרץ והקהילה. זאת על מנת להיערך למגפות כי אין רזרבות. מערכת הבריאות עובדת בלי רזרבות וברגע שיש כמה מאות חולים בעודף, כבר הטיפול שלנו נעשה תת מיטבי. זה כאמור היבט אחד.
"ההיבט השני הוא האם היה אפשר לנהל אחרת את המגפה? אני מבטיח לך שעל כל דרך אחת שמישהו מנהל, יקום מישהו ויגיד איך לנהל יותר טוב. מהבחינה הזו לא יודעים מי צודק, כי לא עשינו ניסוי קליני שחצי מדינה התנהלה בצורה כזאת וחצי בצורה אחרת".
אז אתה אומר שבממשלה הקודמת ביקרנו את הממשלה וזה היה נכון לשעתה, ועכשיו מבקרים את הממשלה הזאת ואתה אומר שגם עכשיו זו אמת לשעתה. "נכון. אם נתניהו הוביל סגרים וכך הלאה, יכול מאוד להיות שאם הוא היה ראש הממשלה במקום בנט כרגע, הוא היה נוקט באותה דרך, או לא. יש גם דינמיקה של התפתחות בטיפול במצב. ברור שאפשר להתווכח אם היה אפשר לצמצם את מספר החולים ואולי להציל חיים.
"חשוב גם לציין כי אנחנו הרופאים הרבה יותר רגישים לשאלה הבריאותית ואולי פחות רגישים לשאלה של הסטרס של ילדים בבתי ספר ולהפך. יכול להיות שהורים ומערכת חינוך רגישים לדברים אחרים. הממשלה אמורה לשים את כל הדברים האלה יחד ולצאת עם מדיניות. כל מה שהם לא יעשו תמיד הם יחטפו ביקורת, כי תמיד אפשר לעשות אחרת".
אתמול (ד') אובחנו עשרות אלפי ישראלים כחיוביים לקורונה, אך מדובר במספרים נמוכים בהרבה לעומת השיא שנרשם ב-23 בינואר – אז אובחנו מעל 85 אלף חיוביים ביממה. אתמול קיבלו 21,152 ישראלים תשובה שהם חיוביים לנגיף, וכתוצאה מכך מספר המאומתים מאז פרוץ המגפה עומד על יותר מ-3.5 מיליון. לא מדובר ב-3.5 מיליון בני אדם, מאחר שמאות אלפים אובחנו כחיוביים יותר מפעם אחת.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי מאז פרוץ המגפה הלכו לעולמם בישראל 9,710 חיוביים לקורונה, ולא מן הנמנע כי עד סוף החודש יגיע מספר המתים הכולל ל-10,000.