שגרת היום של אודי נקר (33), בעלים של חברת הדרכות העזרה הראשונה "נקר-מדיק", הפכה בזמן מגפת הקורונה מעמוסה ולחוצה לריקה. "מ-20 מדריכים שעובדים בכל רחבי הארץ ומעבירים הדרכות לעזרה ראשונה, עברנו לחודש וחצי של שקט מוחלט", הוא מספר. "ממש מצאנו את עצמנו לא עושים כלום במשך חודש וחצי. הכל פשוט קפא. אני פשוט מצאתי את עצמי יושב בבית ומדבר לקירות".
"כעצמאי לא יכולתי לשבת בבית בחל"ת והחלטתי שאני חייב למצוא דרך להתמודד עם הבעיה הזאת. החלטתי שמה שעשיתי פנים אל פנים בהדרכות יכול להתרחש גם מרחוק, אז נרשמתי לכל מיני קורסים אונליין ולמדתי איך לעשות לומדה".
אחרי תהליך פיתוח עצמאי של חודש, נקר יצק את תוכן ההדרכות שלו אל תוך לומדה אינטרנטית אינטראקטיבית. "פיתחתי לומדה מתוקשבת מאוד נוחה, על כל התכנים שיש לנו, החל בהחייאה ועד התמודדות עם הכשה של זוחלים ארסיים. כמעט כל מה שאפשר לחשוב עליו בתחום העזרה הראשונה. ובגלל תקופת הקורונה ובגלל שהמון אנשים בבית, החלטתי לתת גישה חינמית לציבור כדי שילמדו עזרה ראשונה. החייאה, עצירת דימומים, התמודדות עם חנק ושימוש בדפיברילטור".
רוצים ללמוד איך מבצעים החייאה? לגישה חינמית לקוראי ynet לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
לומדת עזרה ראשונה נקר מדיק
לומדת עזרה ראשונה נקר מדיק
"ידע מציל חיים שחשוב שיהיה נגיש לציבור"
(נקר מדיק)
"יש בישראל 8,000 מקרי דום לב בשנה, 88% מהם קורים מחוץ לבתי החולים. מי שצריך להעניק את העזרה הראשונה הם האנשים שסובבים את האדם - ברחוב או בבית"
"מדובר בידע מציל חיים", מסביר נקר, "במיוחד בתקופות בהן יש סגרים והגבלות, אנשים נמצאים הרבה יותר בבית ומהססים להתפנות לבתי החולים, מה שעלול לעלות בחיים. אחד הדברים שאנחנו רואים היום זה שאנשים לא יודעים איך לבצע החייאה במקרה של דום לב, למשל. האנשים האלה הם בעצם אלה שצריכים לתת את הטיפול הראשוני עד שצוותים רפואיים מגיעים למקום".
לדבריו, במקרה של דום לב, 6-4 דקות הן כל מה שמפריד בין אדם שאיבד הכרה מללקות בנזק בלתי הפיך. "יש בישראל 8,000 מקרי דום לב בשנה, 88% מהם קורים מחוץ לבתי החולים. מי שצריך להעניק את העזרה הראשונה הם האנשים שסובבים את האדם - ברחוב או בבית. הרצון הוא פשוט לוודא שהציבור ידע לתת את אותו טיפול מציל חיים".
2 צפייה בגלריה
אודי נקר נקר מדיק
אודי נקר נקר מדיק
אודי נקר
(צילום פרטי)
"אני לא מכיר אף לומדת עזרה ראשונה שפתוחה לציבור", מספר נקר, "וזה משהו שחשוב שיהיה. סיכויי ההישרדות אחרי דום לב הם הרבה יותר גבוהים כשאדם מקבל החייאה, אבל אם מגיש העזרה הראשוני לא ידע מה לעשות, זה לא משנה כמה מקצועי הצוות שיגיע עם האמבולנס".
נקר מספר שבפיתוח הלומדה הוא התמקד ביצירת שיטות קלות לזכור באמצעותן את הפעולות. "אנחנו מנסים לא להפוך את הדברים למסובכים, אלא לכאלה שאפשר ליישם ולהבין בקלות. אדם צריך לזכור את הדברים האלה במצב של לחץ משוגע ופחד. בעבר היו כל מיני סכמות מורכבות, אבל עכשיו מדובר בדברים הקריטיים ביותר להצלת חיים. בתוך הלומדה השתמשנו בקריינות מקצועית, אז הלומדה בעצם מדברת את כל החומר".
נקר הקים את החברה שלו לפני 10 שנים, אחרי שהשתחרר מצה"ל בתור מפקד קורס חובשים. "השתחררתי עם הרבה מאוד ידע וראיתי את הבעייתיות שיש בתחום העזרה הראשונה וההנגשה שלו לציבור. תקופת הקורונה זרזה את הצורך בקורסים מתוקשבים בצורה הרבה יותר רחבה. קיימת בארץ ובעולם מחלה קשה שמספרי החולים בה גדלים וגדלים, אבל דום לב קיים שם תמיד, וגם אחרי הקורונה דום לב יישאר, וחשוב שנדע איך להתמודד איתו".